Är på gång att installera sex inbyggda högtalare i vardagsrum-/matrumstaket. Dessa ska kunna användas av:
a) Väggdatorn i köket i ena änden av rummet
b) TV:n i vardagsrummet i mitten av rummet
c) Stereon i bokhyllan i läshörnan i andra änden av rummet

Måste man dra ner högtalarkablarna till en central "switch" och därefter till resp ljudkälla eller finns det nåt annat sätt?

C
Du måste ju driva dom med nån form av förstärkare, skulle förslå att du använder en då, med flera ingångar och gärna möjlighet till separata grupper av högtalare, så du kan spela i bara vardagsrummet eller matrummet.

Kommer du koppla så att det blir som en hemmabio, alltså 5.1/7.1-ljud?

Hmm, om jag ska ha hemmabiokoppling så blir det väl ljudfokus kring TV-soffan och ljudet ska ju funka även i de andra delarna av rummet. Det blir nog bara vanligt bakgrundsljud typ en köksradio som står på. :-)

Men man måste alltså koppla alla ljudkällor via en förstärkare som i sin tur driver högtalarna? Både TV:n och steron i bokhyllan borde väl kunna driva dom direkt annars.

Stereon har en förstärkare, koppla in de andra källorna till den (antar att den är i separata delar, inte en kompakt allt-i-ett-burk, eftersom du frågar om HiFi).

Jag brukar dessutom köpa mig en billig mixer (man får mycket för ett par tusenlappar) så att jag inte behöver välja en källa, utan kan tex se på film och ändå få ut ljudet från datorn.

En sådan här skulle du kunna använda: http://www.brl.se/default.aspx?mc=844&c=844&p=6423

De har också ett paket med förstärkare med inbyggd radio och cd som kostar drygt 6kkr. Du kan hitta grejerna billigare i USA, men det här är nog det enklaste.

Tack för tipset! Fanns massor där. Efter att ha funderat så får det bli en enkel uppsättning högtalare med volymkontroll och nån switch mellan ljud från datorn eller TV:n. Stereon får flytta in i datorn. Det här paketet verkar lagom: http://www.brl.se/main.aspx?mc=408&c=408&p=6145

Om du ska handla på brl så får du nog snabba dig. Läste i fredags att kedjan konkursat. I Göteoborgsposten hade dom en utförsäljningsannons före helgen. Hoppas du hittar det du söker.

Några butiker blir kvar, de har gått som fristående sedan 2008. De butiker som drivs vidare är Borlänge, Trollhättan och Karlstad.

De butiker som drivs vidare är Borlänge, Trollhättan och Karlstad.
Jag kan rekommendera Borlänge, jag har haft med dem att göra flera gånger och de är verkligen bra. Det märks att de brinner för ämnet, det är inte bara "nicka och le" som de kör på OnOff eller Elgiganten.

Alltför ofta så säger folk bara när de är missnöjda med något, och de bra sakerna glöms bort. Nå, grabbarna på BRL i Borlänge förtjänar att bli omnämnda i positiva ordalag.

Sedan så tror jag att även de ligger risigt till, inklämda mellan de mer publikdragande OnOff och Elgiganten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.