Köpt en stor regnvattentunna och vill ställa den en bit från stupröret dit den kommer anslutas. Går det att ha en anslutningsröret till stupröret högre upp än vad vattennivån i tunnan ska vara, utan att det svämmar över? Står i instruktionen att man ska ha vattennivå och anslutning till stupröret i exakt samma nivå. Men jag tänker att trycker från vattnet i slangen inte kommer bli så högt att det höjer vattennivån mer än någon cm extra..?
 
Nej. Vattennivåerna vid början och slutet av slangen kommer att försöka jämna ut sig, så finns det bara tillräckligt med vatten " högre upp", så fylls det på" där nere". Tänk på hur en Hävert fungerar.
 
Ja det känns rätt uppenbart nu när jag tänkte lite mer på det
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.