88 958 läst ·
52 svar
89k läst
52 svar
Dum fråga: vad är skillnaden mellan en sänksåg och en cirkelsåg?
Sida 1 av 4
Medlem
· Blekinge
· 12 282 inlägg
Som i rubriken. Är den omtalade "skenan" en styv sken som man fästar i arbetsstycket och så glider sågen längs med den? Är det en skillnad mellan sänk och cirkel i detta avseende?
Så funkar skenan ja. Men den är samma till båda sågarna. Med en sänksåg så kan klingan sänkas ner genom den platta som ligger mot materialet. Det är därför möjligt att börja såga mitt på ett arbetsstycke.
Mig veterligen så kan inte klingans djup justeras på en cirkelsåg. En sänksåg anpassas ju efter materialets tjocklek för att få så mycket klingdiameter mot materialet, och på så sätt finast tänkbara snitt. Sänksåg har ju också skena som tillbehör vilken underlättar perfekta raka snitt, men det är ju fullt möjligt för en sänksåg och exempelvis en rak regel att följa.
Och, precis som ovan talare så kan man varva en sänksåg innan man börjas såga i materialet, vilket inte är möjligt med en cirkelsåg. Där är klingan fixerad.
Och, precis som ovan talare så kan man varva en sänksåg innan man börjas såga i materialet, vilket inte är möjligt med en cirkelsåg. Där är klingan fixerad.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
De flesta cirkelsågarna har denna funktion. Både min Makita och Festool har enkel justering av sågdjupet.L logic skrev:Mig veterligen så kan inte klingans djup justeras på en cirkelsåg. En sänksåg anpassas ju efter materialets tjocklek för att få så mycket klingdiameter mot materialet, och på så sätt finast tänkbara snitt. Sänksåg har ju också skena som tillbehör vilken underlättar perfekta raka snitt, men det är ju fullt möjligt för en sänksåg och exempelvis en rak regel att följa.
Alla cirkelsågar jag har sett har justerbart sågdjup. Det inkluderar billiga sågar.
Medlem
· Blekinge
· 12 282 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du kan sänka klingan med en helt annan precision än om du gör det med en cirkelsåg. Tänk exempelvis att byta ut en enstaka stav i en fiskbensparkett eller något liknande. Jag upplever det också som mycket säkrare, speciellt vid djupa snitt, då klingan garanterat sänks i ett plan.
Skenan har egentligen inte med sänkfunktionen att göra. Men jämfört med cirkelsågen är den ett precisionsverktyg och används därför för det mesta med skena, men båda sågarna kan köras både med och utan.
Skenan har egentligen inte med sänkfunktionen att göra. Men jämfört med cirkelsågen är den ett precisionsverktyg och används därför för det mesta med skena, men båda sågarna kan köras både med och utan.
En stor skillnad mellan sänksåg och cirkelsåg är spånhanteringen, med tillkopplad dammsugare.
Cirkelsåg med dammsugare, det yr kring friskt med spån och damm.
Sänksåg med dammsugare, betydligt mindre.
Cirkelsåg med dammsugare, det yr kring friskt med spån och damm.
Sänksåg med dammsugare, betydligt mindre.
Ämnet har varit uppe tidigare och största fördelen som jag ser det är att sänksågen står bra på sulan när man ställer den ifrån sig. Folk brukar berätta om den stora vinsten att kunna sänka ner sågen mitt i ett stycke men jag väntar fortfarande på första tillfället jag ser läge att använda den funktionen.
....sen att sänksågarna ofta är mer precisa, har bättre spånupptagning, levereras med skena osv är ju najs men har egentligen inget med sänkfunktionen i sig att göra.
....sen att sänksågarna ofta är mer precisa, har bättre spånupptagning, levereras med skena osv är ju najs men har egentligen inget med sänkfunktionen i sig att göra.
L logic skrev:Mig veterligen så kan inte klingans djup justeras på en cirkelsåg. En sänksåg anpassas ju efter materialets tjocklek för att få så mycket klingdiameter mot materialet, och på så sätt finast tänkbara snitt. Sänksåg har ju också skena som tillbehör vilken underlättar perfekta raka snitt, men det är ju fullt möjligt för en sänksåg och exempelvis en rak regel att följa.
Här är två stycken som definitivt inte förstått vad en sänksåg är. Visst, åsikter är ens egna. Men den faktiska skillnaden mellan en cirkelsåg och en sänksåg kommer man inte ifrån.xerbee skrev:
En sänksåg är en cirkelsåg, den klarar vanliga cirkelsågsuppdrag men den kan även varvas upp "i huset" och sen sänkas ned för att såga mitt i ett stycke utan att börja från kanten. Till exempel att såga ut plats för en diskho i en bänkskiva är väldigt svårt att få exakt (och säkert!) med en cirkelsåg men väldigt lätt med en sänksåg. Kort sagt, se det som en cirkelsåg med en extra funktion.
På en cirkelsåg låser man sågdjupet, alltså förhållandet mellan plattan och sågklingan.
På en sänksåg ställer man in maximalt sågdjup. Sen är leden som håller positionen mellan platta och klinga olåst. Användaren kan alltså varkera sågdjupet mellan 0 och maximlat inställt sågdjup under arbetets gång. Man varvar upp sågen med klingan ovanför plattan, sedan _sänker_ man ned den för att börja såga.
Spånuppsug och så vidare är inte någon entydig skillnad mellan sågtyperna, utan snarare en skillnad mellan modeller och märken.
På en sänksåg ställer man in maximalt sågdjup. Sen är leden som håller positionen mellan platta och klinga olåst. Användaren kan alltså varkera sågdjupet mellan 0 och maximlat inställt sågdjup under arbetets gång. Man varvar upp sågen med klingan ovanför plattan, sedan _sänker_ man ned den för att börja såga.
Spånuppsug och så vidare är inte någon entydig skillnad mellan sågtyperna, utan snarare en skillnad mellan modeller och märken.