Som jag sa så var det en trist korridor som nackdel. Fördelen är att man slipper genomgång i något rum.

Tog och krympte ett rum då det ju bara ska vara kontor/gästrum som jag uppfattade det. Det plus en bortknackad vägg gav det här. Troligen kan man krympa tvättstugan lite också, beroende på om man vill ha tvättmaskin och tummlare ovanpå varandra eller brevid

• 8X9_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för all tips!

Vi har en pojke (2 år) och ytterligare ett barn på väg.
Jag har suttit några kvällar utan att få till det. Lyssande på rådet att surfa runt och hittade några hus som liknade vårt: Havsvik (Eksjö), Aspen (vårgårda), Askgatan (Anebyhus).

Jag har inte tittat så mycket på andra planlösningar tidigare... blir tvungen nu när jag kört fast.

Vi har bestämt oss för att rita ner huset och ta bort uterummet. Istället gör vi tvättstugan större och även kontoret/gästrummet. Allrummet försvinner och därför gör vi "barnrummen" större (cirka 15 kvm). Då borde det bli möjligt att skapa en planlösning på cirka 170 kvm (som även innehåller lite förrådsyta).

Jag har hittat dina inlägg på nätet. De var intressanta och jag ska pröva dem på den nya planlösningen jag ritar. När jag är klar ska jag lägga upp den här så får vi se om jag lyckats bättre.

Har också skissat lite på den högra delen. Se det mer som grova förslag till förändringar.

Pernilla

Det var en riktigt fin kökslösning du ritat... jag har skissat fram en ny planlösning som har en liknande huskropp som den tidigare.
Allrummet och uterummet är borttagna. Både kontoret och tvättstugan har blivit större och hallen har fått en bättre lösning. Sovrummet närmast toaletten är flyttat till platsen där allrummet låg tidigare.

Jag har pratat med arkitekten och han skulle rita in de nya ändringarna. Vi diskuterade även planlösningen som Pernilla ritat. Den utnyttjar ytorna bra och ger öppna, men samtidigt avgränsade utrymmen. Tyvärr vill vi gärna ha genomgående kök för att både kunna se ut på framsidan (entrén) och baksidan (utsikt i söderläge). Jag skriver tyvärr eftersom jag tyckte om planlösningen, men vi är två här hemma som ska fatta  besluten.

Det är inte lätt att bestämma sig, men någon har sagt att man först blir nöjd när man bygger sitt tredje hus. Jag hade dock hoppats att det ska räcka med ett ;)

bergstrollet skrev:
Det är inte lätt att bestämma sig, men någon har sagt att man först blir nöjd när man bygger sitt tredje hus. Jag hade dock hoppats att det ska räcka med ett ;)
Bygg ditt första hus åt en ovän, det andra åt en vän och det tredje åt dig själv.
Gammalt djungelordspråk

Jo, jag har försökt rita om den vänstra delen också. Får inte till det med korridoren till stora badrummet och föräldrasovrummet. Hur vi än gör så blir det långa smala korridorer.
Därför har vi resonerat som så att vi lägger "kommunikationsytan" i vardagsrummet istället. Kakelkaminens värme gör att vi inte kan möblera i direkt anslutning till den ändå. Då får vi det stora vardagsrum som vi vill ha (Idag är vårt vardagsrum 7.30 * 5.20). Skulle vilja ha lite större... 7.50*5.40 hade varit perfekt.

Du ser säkert lösningar som inte jag kan måla upp framför mig. Vi har suttit så mycket med ritningen att vi har svårt att tänka i nya banor.
Jag hoppas att arkitekten ska få till det nu när vi gett honom lite nya direktiv. Pengarna rullar snabbt, men vi anser att det är värt det.

S
Jag kunde heller inte låta bli att skissa lite, gillar oxo barer. Men det jag tyckte var mest avigt i högra delen/köket var den s.k arbetstriangeln (kyl/frys/spis/diskbänk) För att vara lättarbetad ska den enligt konstens alla regler vara så liten som möjligt. Jag ändrade inte på några andra rum, bara "möblerade om lite i köket.  Sedan gillar jag ideen med öppna ytor som tillåter umgänge vad man än befinner sig i den "allmäna ytan", en öppen bar ger detta. Kan bara tillägga ett lycka till med huset :D

• namnls6_001.jpg
    Skapa konto
Det jag tänker på när jag ser ursprungsplanlösningen är att den dels är väldigt stor 211 kvm men det är ju upp till var och en och bestämma hur stort man vill bo.
Min andra reflektion är utrymmen med VA - framförallt eftersom svärfar är rörmokare och gav mig kommentarer på vår egna lösning.
Kan vara lite problematiskt att lägga rummen så som ni har lagt dem där ni längst till höger har klädvård, sen kök vilket är bra...sen är det ett gap till de olika badrummen.
Då får ni dra en rätt så lång sträcka med både vatten och avlopp.
Är inte något fel i sig, bara fördyrande - och rörläggning är ju en relativt dyr post i kalkylen i sig.

Byggytan är 211... den invändiga ytan är 191 (vilket vi anser vara alldeles för stort). Vi var inte nöjda med lösningen och ville därför ha lite råd/tips/idéer. Jag har bett arktiekten rita ner huset till cirka 170 kvm.

När det gäller avlopp så dras ju rören genom plattan och avståndet blir inte enligt min uträkning längre (avloppen dras under f-sovrum och vardagsrum). Vill inte lägga toaletterna i söderläge - bättre att ha vardagsrum, kök och f-sovrum där.

När det gäller rördragning blir det ju dyrare. Just nu bryr jag mig inte om kostnaden för det, måste ge avkall på något för att få till en bra planlösning. Vi får förmodligen spola en stund innan det kommer varmvatten, men det får vi ta. Jag ser hellre att det snabbt kommer varmvatten till köket.

Imorgon mailar arkitekten över den nya planlösningen... otålig!!!

Tack för tipset!
Vi borrar och har eget vatten, men en sådan pump hamnar ju genast på önskelistan (tyvärr börjar listan bli otäckt lång = dyr).

Så här är det tänkt att den nya planlösningen ska se ut.... blaaaa... blir aldrig nöjd.

Lyckades rita ner den till 174 kvm, alltid något.
Tvättstugan fungerar bättre, finns större möjligheter att göra något av köket (enbart ett förslag som ni ser på bilden). Hallen blev rymligare och kan möbleras, den "lilla" toaletten blev mer trivsam.

Tar gärna emot synpunkter på den nya ritningen.

• namnls_32323.JPG
    Skapa konto
Jag försökte ta tillvara på dina tips och gjorde ett nytt förslag.
Tack för att du tar dig tid och ger synpunkter...

Köket är inte klart ännu, det får en köksarkitekt titta på.

TV-rummet blir mörkt och "tråkigt, men tonåringar lever ju som vampyrer (sover på dagen och är vakna på natten. Hallen blir inte lika rymlig, men mer funktionell.

• alternativ1n.JPG
    Skapa konto
Våra vänner har precis byggt hus. Deras planlösning påminner lite om det du försöker rita (tror jag!!!).

Ha överseende med att jag inte har ngt program att rita i eller att jag inte kan scanna så bra :) Jag har heller inte fått korrekta mått  :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.