Har ett nybygge,11/2 plans villa på gång, klart om tre veckor.
Såg att till de dubbla nätverksuttagen var bara en kabel dragen.Vp16 rör. Dumsnålt enl. mig. Vi har inte fått nån detaljinfo. om hur detta skulle utföras.
Jag vet att i minst två rum behövs dubbla anslutningar, IPTV + Appletv.
Jag hyllar principen; nätkabel-ethernet , mobiler/Ipads - WiFi.
Tycker ni jag är en besvärlig jävel som vil få byggarna att dra en till kabel till 9 uttag??
Lasse

Det kommer i alla fall att bli dyrt för dig om det är i ett så sent skede av bygget. Jag tror inte att elektrikern är så pigg på att dra om nätverket.
Att dra i två kablar i ett 16 mm rör kan gå men det är inte säkert. Och OM det skulle ta stopp på halva vägen så blir det till att öppna upp väggen med allt det innebär.
Att dom skulle göra det gratis finns inte på kartan då du med all säkerhet har haft chansen att i tidigt skede komma med önskemål.

Vilken datahastighet behöver du?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Vilken datahastighet behöver du?

Protte
250-500

J
L Laber2 skrev:
250-500
Till bara apple TV och iptv kan du rent praktiskt köra på 4 trådar var. Du får ut 100 Mbit/s i varje då. HD drar max 25. En passiv kabeldelare från Kjell och Co löser problemet även om nördarna gråter.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
L Laber2 skrev:
Tycker ni jag är en besvärlig jävel som vil få byggarna att dra en till kabel till 9 uttag??
Vad säger ritningar och avtal?
Dubbeluttag utan möjlighet att använda det ”extra” uttaget låter märkligt?
Hur gick det till? Ett misstag?

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad säger ritningar och avtal?
Dubbeluttag utan möjlighet att använda det ”extra” uttaget låter märkligt?
Hur gick det till? Ett misstag?
Ethernet 100 Mbit använder bara 4 trådar, övriga 4 är tänkta för fast telefoni.

Så det går bra att använda en kabel till dubbla uttag.

Protte

L Laber2 skrev:
250-500
Vad för aktivitet har du som kräver den hastigheten?

Protte

J Jocke Best skrev:
Till bara apple TV och iptv kan du rent praktiskt köra på 4 trådar var. Du får ut 100 Mbit/s i varje då. HD drar max 25. En passiv kabeldelare från Kjell och Co löser problemet även om nördarna gråter.
Att godkänna ett nybygge för att med fulfixarmetoder hantera strömningskvaliteter som var senaste modet för 10-20 år sen tycker jag är dåligt. Drar man ethernet idag med två uttag ska båda klara minst 1000Mbit/s.

Är det specificerat två uttag ska det helt enkelt dras två kablar så att man kan använda båda! Allt annat är löjligt. Men det återgår alltså till vad som är beställt. Har du beställt "nätverksuttag" utan vidare spec så är det kört. Alternativet för dig annars är ju att sätta en switch på varje ställe så du kan använda det du behöver och det är kanske inte målet när man valt dubbla uttag i ett nybygge.

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Jag drog nätverk i efterhand i mitt äldre hus. Dubbla uttag med dubbla kablar i alla rum. Borde satt 4 uttag i tv rummet när jag ändå var igång med det. Nu löser en liten switch det.
I nyproduktion borde man tänka på behovet några decennier framöver.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag drog nätverk i efterhand i mitt äldre hus. Dubbla uttag med dubbla kablar i alla rum. Borde satt 4 uttag i tv rummet när jag ändå var igång med det. Nu löser en liten switch det.
I nyproduktion borde man tänka på behovet några decennier framöver.
Ja, allt annat är som att tänka att "jamen, han behöver ju faktiskt inte 10A i det uttaget idag, det ska ju bara sitta en mobilladdare på 10W. Vi säkrar upp med 0,1A och drar 0,5mm2 tråd till uttaget"

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, allt annat är som att tänka att "jamen, han behöver ju faktiskt inte 10A i det uttaget idag, det ska ju bara sitta en mobilladdare på 10W. Vi säkrar upp med 0,1A och drar 0,5mm2 tråd till uttaget"
(y)
Tänkte skriva just den liknelsen men hejdade mig då jag var rädd för OT spår och mothugg på någon detalj. Bra du var modigare! Vi är väl redan där när någon kopplar in Teslan i ett 10A uttag i ett gammalt hus via timern som brukar styra adventsljusstaken och någon gammal förlängningssladd. Svärmorsbrand lär det heta i Norge.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
(y)
Tänkte skriva just den liknelsen men hejdade mig då jag var rädd för OT spår och mothugg på någon detalj. Bra du var modigare! Vi är väl redan där när någon kopplar in Teslan i ett 10A uttag i ett gammalt hus via timern som brukar styra adventsljusstaken och någon gammal förlängningssladd. Svärmorsbrand lär det heta i Norge.
Absolut har ni rätt men nu är frågan ställd i forumet för bredband etc etc och inte juridik så jag kom med en lösning som fungerar. Även en switch fungerar kanon. Men vill man kräva det för sakens skull så absolut. Man kan även välja sina strider.

J Jocke Best skrev:
Absolut har ni rätt men nu är frågan ställd i forumet för bredband etc etc och inte juridik så jag kom med en lösning som fungerar. Även en switch fungerar kanon. Men vill man kräva det för sakens skull så absolut. Man kan även välja sina strider.
J Jocke Best skrev:
Ja. Frågan är väl vad TS beställt. Har man beställt två uttag ska det vara det och då får firman ta läropengen. Har man inte beställt två uttag är det upp till TS om man vill betala för extrajobbet eller hitta egna kreativa lösningar. Är det beställt två uttag ska man absolut inte godta lösningar som i bästa fall bara halverar kapaciteten...( plus att man ska ha mer lösa dosor, kablar, adaptrar o skit liggandes)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ethernet 100 Mbit använder bara 4 trådar, övriga 4 är tänkta för fast telefoni.

Så det går bra att använda en kabel till dubbla uttag.

Protte
Eh, nybyggt hus med 100Mbit/s nätverk och telefoni i samma kabel?
Har det verkligen byggts nya hus som designats för att köra telefoni i samma TP-kabel som nätverk?

Nej, nu överdriver jag igen. Man måste ju inte använda båda uttagen. :rolleyes:

Okay, jag var för kategorisk. Det går att använda båda uttagen.
Det går även att använda båda för 100Mbit/s nätverk Via ”en” TP-kabel, men det kanske inte är vad man förväntar sig i ett nybyggt hus?

Om jag byggt för att kunna patcha telefoni via patchpanel och TP-kabel så skulle jag inte vilja ha Telefoni i samma kabel, fast har man en ip-telefonidosa för vanliga telefoner spelar det väl ingen större roll. :thinking:

Men vi kan väl skippa diskussionen om man kan eller inte kan använda dubbeluttaget på något sätt. ;)

Men jag backar inte på första frågan. Var det planerat att användas 16mm VP rör till med en kabel till dubbeluttag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.