Det börjar bli dags att dränera om runt huset och tänkte då passa på att isolera grunden för att vi använder källaren väldigt mycket, lekrum/biorum/tvättstuga.
Funderar på om det skulle det vara dumt att sätta dubbla dränskivor (http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lering-av-husgrund/61017001/dranskiva-s80-eps) på vissa delar av grunden, de delar som är bio och lekrum.
Skulle det vara helt meningslöst eller skulle det göra stor skillnad på klimatet?
En annan fråga, är det bortkastade pengar att även sätta platonmatta mot grunden, och om det är lönt, ska den sitta mot grunden, innanför dränskivan?
Kanske bara ska sätta platonmatta under luft/vattenpumpen?
Jag är helt novis på detta som ni märker, svärfar ska hjälpa mig med sin grävmaskin men han har aldrig gjort en dränering, håller mest på att underhålla fjärrvärmeledningar osv.
Tacksam för svar!
Funderar på om det skulle det vara dumt att sätta dubbla dränskivor (http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lering-av-husgrund/61017001/dranskiva-s80-eps) på vissa delar av grunden, de delar som är bio och lekrum.
Skulle det vara helt meningslöst eller skulle det göra stor skillnad på klimatet?
En annan fråga, är det bortkastade pengar att även sätta platonmatta mot grunden, och om det är lönt, ska den sitta mot grunden, innanför dränskivan?
Kanske bara ska sätta platonmatta under luft/vattenpumpen?
Jag är helt novis på detta som ni märker, svärfar ska hjälpa mig med sin grävmaskin men han har aldrig gjort en dränering, håller mest på att underhålla fjärrvärmeledningar osv.
Tacksam för svar!
Jag får nog säga att även jag är lite novis på detta men har försökt att lösa på en hel del då det börjar bli dax för oss med att dränera och jag tänker som följer 
1. stryk muren med kallasfalt om det suttit på muren tidigare bara där har an ett lager tätskikt
2. På med platonmatta, är ju änne ett tätskikt
3. på med Isodrän skivor (tror på att köpa med kvalité på ett sånt här ingrepp)
4. på med svep in allt i fiberduk. och fyll upp
Framför allt iso skivorna kommer göra mycket för klimatet inomhus och kanske tom på elräkningen då det isolerar, sen tänkte iaf jag köra med både livrem och hängslen när jag dränerar då det är ett stooooort ingrepp och jag gör ogärna om det under min livstid
Sätt heller inte bara skivor på vissa delar av grunden utan sätt över hela kan inte påstå att jag är en expert men det känns inte helt rätt att bara isolera vissa delar som man använder mycket, men isolerar ju tex inte extra mycket ovan jord i rum man använder mer
Hoppas jag iaf varit till lite hjälp =) Föresten kan du inte låna ut svärfar till mig?
är det något jag kommer ha problem med så är det själva grävningen 
1. stryk muren med kallasfalt om det suttit på muren tidigare bara där har an ett lager tätskikt
2. På med platonmatta, är ju änne ett tätskikt
3. på med Isodrän skivor (tror på att köpa med kvalité på ett sånt här ingrepp)
4. på med svep in allt i fiberduk. och fyll upp
Framför allt iso skivorna kommer göra mycket för klimatet inomhus och kanske tom på elräkningen då det isolerar, sen tänkte iaf jag köra med både livrem och hängslen när jag dränerar då det är ett stooooort ingrepp och jag gör ogärna om det under min livstid
Sätt heller inte bara skivor på vissa delar av grunden utan sätt över hela kan inte påstå att jag är en expert men det känns inte helt rätt att bara isolera vissa delar som man använder mycket, men isolerar ju tex inte extra mycket ovan jord i rum man använder mer
Hoppas jag iaf varit till lite hjälp =) Föresten kan du inte låna ut svärfar till mig?
Det finns typ två olika system för dränering.
Typ platon metoden. Dvs den som du är inne på.
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/grunder/platon-fuktskydd/platon-xtra/
Typ Pordrän/Isodrän metoden.
http://www.pordran.se/pordranskivan
Det första du skall göra är att välja metod. Finns 2 skolor bägge funkar.
Välj det system som du verkar tycka är bäst!
Du bör också ha ett ställe att leda vattnet till. Typ stenkista eller liknande.
Stuprörs vattnet skall också ledas bort. Och det inte ned i dräneringen.
Typ platon metoden. Dvs den som du är inne på.
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/grunder/platon-fuktskydd/platon-xtra/
Typ Pordrän/Isodrän metoden.
http://www.pordran.se/pordranskivan
Det första du skall göra är att välja metod. Finns 2 skolor bägge funkar.
Välj det system som du verkar tycka är bäst!
Du bör också ha ett ställe att leda vattnet till. Typ stenkista eller liknande.
Stuprörs vattnet skall också ledas bort. Och det inte ned i dräneringen.
Ja hur är det egentligen med det där att ta bort asfalten från väggarna? Jag har hört att om det går ska man ta bort med, men det kan ju sitta som berget och då säger vissa att man stryker på nytt iställe?
Sen är det väl beroende på hur man använder utrymmet, platonmatta är väl bra mor en källarvägg som inte används som bo yta, medan isodrän isolerar och ger ett bättre inomhus klimat?
Och i så fall kan man väl välja billigare cellplast?bobas skrev:
Dvs platon och billig cellplast eller isodrän(eller ekvivalent), det är väl de två spåren? Bägge har i praktiken samma funktion. Jag har till och med hört om folk som sätter 100mm isodrän och sen ett lager billigare isolering utanför det, då det inte bidrar till ventilationen med mer än 100mm isodrän.
Kallasfalt/tjära har man väl helt slutat med. Det som händer när du tilläggsisolerar en vägg utifrån är att väggen blir varmare. Då får du en fuktvandring utåt i väggen istället för inåt som tidigare. Då vill du inte ha asflat/tjära då den gör att fukten "fastnar" i väggen. Både platon och isodrän ventilerar väggen utifrån och gör att väggen därmed blir ännu torrare än vad den blir med asfalt/tjära. Tvärtom bör man försöka få bort så mycket som möjligt medelst yxa eller sliprondell för att förbättra funktionen.
Beror ju på marktryck. Jag skulle nog kolla på markskivor vilket brukar vara typ rosa, blå i färgen. Men det finns säkerligen annan som funkar. Kolla på platons hemsida vad de rekommenderar för tryck fasthet. Borde stå där.
Om man väljer platonmatta och vill ha isolering är det väl inte fel att även här nyttja isodrän/pordrän. Blir lite hängsel/livremskonstruktion. Redan i isoleringen dränerar du bort vatten i marken som rinner ned i dräneringsskiktet med slang. Och sedan har du ett extra skydd.
Spontant utan att veta hur tillverkarna ställer sig så skulle jag lagt isodrän/pordrän mot väggen och om du sedan önskar satt platon mot isoleringen. Du får då ett tätskikt mot isolering.
Spontant utan att veta hur tillverkarna ställer sig så skulle jag lagt isodrän/pordrän mot väggen och om du sedan önskar satt platon mot isoleringen. Du får då ett tätskikt mot isolering.
AndersS skrev:Om man väljer platonmatta och vill ha isolering är det väl inte fel att även här nyttja isodrän/pordrän. Blir lite hängsel/livremskonstruktion. Redan i isoleringen dränerar du bort vatten i marken som rinner ned i dräneringsskiktet med slang. Och sedan har du ett extra skydd.
Det blir Pordrän som svärfar tydligen hade rabatt på, skippar platonmattan och lägger makadam efter Pordränet.
Alltså, Vägg->Pordrän->Fiberduk->Makadam->Fiberduk->Återfyllnad.
Det rekommenderas att (om man tvunget ska) sätta platonmattan utanpå Pordränet/Isodränet.
Gjorde vår isolering med Pordrän -87 och källaren är fortfarande torr och fin. Men i vårt fall var dräneringen felfri men betongrören från stuprör till dagvatten var helt igensatta.
Då var det platon som gällde och det var flera som ansåg att det inte skulle fungera. Vi satte pordrän själva, gummimassan, kärrade ned singel och satte markduken. Resten gjorde en markfirman inkl. allt material som Pordrän, singel, markduk, ny matgjord, etc, färdigt fram till grässåd. Kollade summan och då bkev det 28.000:-.
Men vi återfyllde direkt mot markduken utan extra singelskikt.
Då var det platon som gällde och det var flera som ansåg att det inte skulle fungera. Vi satte pordrän själva, gummimassan, kärrade ned singel och satte markduken. Resten gjorde en markfirman inkl. allt material som Pordrän, singel, markduk, ny matgjord, etc, färdigt fram till grässåd. Kollade summan och då bkev det 28.000:-.
Men vi återfyllde direkt mot markduken utan extra singelskikt.