30 527 läst ·
46 svar
31k läst
46 svar
Dubbla Cat6 i 16mm Flex?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Hade ingen riktig dragtråd så jag testade med en enkel Cat5 för det hade jag liggande, men jag kom inte hela vägen.
Köpte mig en dragtråd (min nedärvda var för kort) men tyvärr fastade det hela efter en bit.
Sambon fick givetvis hjälpa till =)
Köpte mig en dragtråd (min nedärvda var för kort) men tyvärr fastade det hela efter en bit.
Sambon fick givetvis hjälpa till =)
Så här har jag gjort:
* Köpte billig persiennlina på Biltema.
* Knöt ihop nätverkskablarnas ändar med en sån här knut: http://en.wikipedia.org/wiki/Common_whipping . Dra åt den rejält så sitter den som berg. En vanlig dubbel constrictor knot funkar också bra om man inte vill krångla till det (http://en.wikipedia.org/wiki/Constrictor_knot).
* Använd en dammsugare för att suga persiennlinan genom slangen/röret.
* Dra i linan, medan en medhjälparen matar in kablarna.
Enkel och effektivt. Är det riktigt tight så kan det hjälpa att klippa kablarna snett, så att de bildar en "spets", vilket minskar risken att kanten på gabeln fastnar i skarvar och böjar.
* Köpte billig persiennlina på Biltema.
* Knöt ihop nätverkskablarnas ändar med en sån här knut: http://en.wikipedia.org/wiki/Common_whipping . Dra åt den rejält så sitter den som berg. En vanlig dubbel constrictor knot funkar också bra om man inte vill krångla till det (http://en.wikipedia.org/wiki/Constrictor_knot).
* Använd en dammsugare för att suga persiennlinan genom slangen/röret.
* Dra i linan, medan en medhjälparen matar in kablarna.
Enkel och effektivt. Är det riktigt tight så kan det hjälpa att klippa kablarna snett, så att de bildar en "spets", vilket minskar risken att kanten på gabeln fastnar i skarvar och böjar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Köpte du dragfjädern på ex. Jula? Den dragfjäder man hittar på Jula m.fl. är en väldigt tunn, ostyv sak och är verkligen helt och totalt värdelös. Om det är en raksträcka och VP-rör så KANSKE det går att trycka in den.13th Marine skrev:
//Patrik
Förstår jag rätt att du har problem att få igenom en dragfjäder? Då kan jag tänka mig att dubbla Cat6 är tvärkört...13th Marine skrev:
Lyckas du inte få igenom dragfjädern skulle jag testa Trobergs dammsugartrick. Har aldrig behövt ta till det själv men jag har förstått att det funkat bra för många. Lycka till!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som sagt, jag misstänker starkt att det är en värdelös dragfjäder TS använt sig av.
När det kommer till billigt elmatrial och dyl. så är vi yrkesmän oftast väldigt negativt inställd till grejerna och det grundar sig oftast främst i att de är tråkiga/riskerar att gå sönder när man monterar dem, men när de sitter på plats så gör de oftast sitt jobb. Men när det kommer till Julas dragfjäder så är den helt bortkastade pengar för att den går verkligen inte att använda. Den är inte jobbig att använda, den går inte att använda. En dragfjäder ska vara styv, det är hela grejen och är den inte styv så kan man lika gärna använda FK för att peta in.
Hoppas verkligen att ingen mer går på niten att köpa en sån.
//Patrik
När det kommer till billigt elmatrial och dyl. så är vi yrkesmän oftast väldigt negativt inställd till grejerna och det grundar sig oftast främst i att de är tråkiga/riskerar att gå sönder när man monterar dem, men när de sitter på plats så gör de oftast sitt jobb. Men när det kommer till Julas dragfjäder så är den helt bortkastade pengar för att den går verkligen inte att använda. Den är inte jobbig att använda, den går inte att använda. En dragfjäder ska vara styv, det är hela grejen och är den inte styv så kan man lika gärna använda FK för att peta in.
Hoppas verkligen att ingen mer går på niten att köpa en sån.
//Patrik
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag kan bara hålla med Patrik. I ovetskap köpte jag dragfjäder på Jula och svor och svor när jag inte kom igenom minsta lilla krök trots högkvalitativ slang då jag drog nätverk i kåken. Nu äger jag ett par Dogger-dragfjädrar i olika längd och skillnaden är fasen större än natt och dag!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Nejnej, dragfjädern funkade bra (Hornbach)
Det var de dubbla kablarna som tog stopp.
Jag har nu dragit en CAT6 + en CAT5e i alla rör, nu ska det bara kontakteras.
(Kjells Cat5e är tunnare och det gick därmed att utan bekymmer dra båda kablarna)
Det var de dubbla kablarna som tog stopp.
Jag har nu dragit en CAT6 + en CAT5e i alla rör, nu ska det bara kontakteras.
(Kjells Cat5e är tunnare och det gick därmed att utan bekymmer dra båda kablarna)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Om du har möjlighet så glöm inte en "service loop", dvs tag till en meter extra och lämna på bra ställe ifall du behöver kontaktera om. Men om du har helt rör mellan uttag och patchpanel, och inte mycket plats vid panelen så kan det förstås bli svårt.
Har samma erfarenhet, två cat6 gick inte trots, smörjning, en som matade och en som drog... Det tog stop.
Tyvärr hade jag ingen cat5 tillgänglig så det fick bli en cat6... och att tänka om i nätverkslösningen i huset...
Tyvärr hade jag ingen cat5 tillgänglig så det fick bli en cat6... och att tänka om i nätverkslösningen i huset...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Ska man i ett senare skede köra något häftigare än Gigabit kan det vara skönt att ha iaf Cat6.
Kan meddela att jag nu tryckt ihop alla mina (3) dubbeluttag och kopplat in dem i patchpanelen i klädkammaren. Så nu slipper jag sladden tvärs genom hela lägenheten.
Kan meddela att jag nu tryckt ihop alla mina (3) dubbeluttag och kopplat in dem i patchpanelen i klädkammaren. Så nu slipper jag sladden tvärs genom hela lägenheten.
Jag funderar på samma sak. Har rör som är ca 15-20 meter långa gissar jag. De ligger mest rak (över takkupa o lite sånt) men hyfsat stora radier såvitt jag sett från byggbilderna. Är inte så rädd för att tappa en kabel iom att det säkert går att blåsa eller suga in ett nytt dragsnöre, däremot funderar jag på vad som händer om man tar i lite?
Kan flexröret lossna från apparatdosan? Då är man ju rökt...
Om det bara är påträtt och man tar i så det drar ihop sig pga att kabeln fastnat så rycker man ju loss slangen?
Kan flexröret lossna från apparatdosan? Då är man ju rökt...
Om det bara är påträtt och man tar i så det drar ihop sig pga att kabeln fastnat så rycker man ju loss slangen?
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Slangen sitter fast i dosan med en låsfjäder av metall.
Redigerat:
Då jag själv bråkat en hel del med att dra cat5e i de gamla rör som fanns för telefonin i mitt hus kan jag säga att det går oftast att lösa om man är två och har lite tålamod.
Det första att tänka på är att om det går något i röret/slangen sedan tidigare som man inte behöver ha kvar så använd det för att dra igenom dragfjädern eller snöret ( vad du än känner lämpligt) för det är definitivt mycket enklare än att trycka i något efter att du gjort röret tomt. Den befintliga kabeln kan du sen använda för att mäta ut hur lång kabel du behöver vilket är klockrent om du vill dra två kablar då du kan klippa till dem redan innan du matar in dem och slipper två separata rullar med kabel.
Använder man någon befintlig kabel i röret är risken minimal att skarvar hoppar isär om det är korrekt monterat från början. (Dock hade min hustillverkare slarvat så jag känner allt för väl till regeln som bekräftar undantagen)
Som det ser ut i dagsläget finns dock inte så stort behov av cat6. Det finns många andra begränsningar som gör att man sällan kan få nytta av skillnaden mellan 53 och 6 (t.ex. mekaniska hårddiskar) men givetvis förstår jag att man vill framtidssäkra sin installation när prisskillnaden är så liten.
Det första att tänka på är att om det går något i röret/slangen sedan tidigare som man inte behöver ha kvar så använd det för att dra igenom dragfjädern eller snöret ( vad du än känner lämpligt) för det är definitivt mycket enklare än att trycka i något efter att du gjort röret tomt. Den befintliga kabeln kan du sen använda för att mäta ut hur lång kabel du behöver vilket är klockrent om du vill dra två kablar då du kan klippa till dem redan innan du matar in dem och slipper två separata rullar med kabel.
Använder man någon befintlig kabel i röret är risken minimal att skarvar hoppar isär om det är korrekt monterat från början. (Dock hade min hustillverkare slarvat så jag känner allt för väl till regeln som bekräftar undantagen)
Som det ser ut i dagsläget finns dock inte så stort behov av cat6. Det finns många andra begränsningar som gör att man sällan kan få nytta av skillnaden mellan 53 och 6 (t.ex. mekaniska hårddiskar) men givetvis förstår jag att man vill framtidssäkra sin installation när prisskillnaden är så liten.
Sitter fast i en stålhake = man kan ta i så att man tror att det ska gå sönder? 
Provade att mata in en 2 meters stump Cat6 parallellt med befintlig Cat 5e och det gick ju lätt, men är väl inte hela sanningen kanske när det ska i 15-20 meter.
Provade att mata in en 2 meters stump Cat6 parallellt med befintlig Cat 5e och det gick ju lätt, men är väl inte hela sanningen kanske när det ska i 15-20 meter.