Det blev fint till slut. De gör många småbarnsföräldrar en stor tjänst genom att dela med sig av den press som kan uppstå med sådana här projekt.
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Playwood är extremt fult!
Det går att få riktigt snyggt. Jag tror man måste ha riktigt tjocka skivor. Det får inte bukta en mm för då ser det billigt ut. Gert va ju skeptisk till att montera plywood själv.

Tex:
https://www.byggahus.se/husdrom-av-pappas-sista-ritning-i-hollviken
B BobbyMel skrev:
Man blir såklart nyfiken varför produktionen tog in ett sådant projekt och varför paret ens var intresserade av att vara med när den största delen av resan redan var gjord?
Det är ju bra att visa lite avsnitt med stora finansiella motgångar så att man inte blir för optimistisk kring tanken på att renovera ruckel.

• Gilla
Lovisasj och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet inte jag, det verkade ju som att de betalat den första byggfirman ca. 3 Mkr för att fixa huset, och det borde ju faktiskt räckt en bra bit på vägen.
Var de 3 miljonerna inräknade i deras slutkalkyl om det var under utredning?

S Skatudden skrev:
Med Facit i hand och som såå många gånger tidigare hade det varit klokt att:
1. Besiktiga först INNAN tillträdet.
2. Riva rucklet.
Varför tänker du att man skall besiktiga innan man river?
De flesta skulle nog säga att det är bortkastade pengar.

Äger du någon besiktningsfirma kanske? Det hade förklara saken.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Här är ju verkligen ett exempel på att man inte ska överskatta sin egen förmåga. "Det ordnar sig" är sällan rätt utgångstecken.
Deras misstag var väl att överskatta hantverkares förmåga.

Det dom själva gjorde hade väl inga direkta brister. Däremot det hantverkare gjorde.

D daVinci skrev:
Varför tänker du att man skall besiktiga innan man river?
De flesta skulle nog säga att det är bortkastade pengar.

Äger du någon besiktningsfirma kanske? Det hade förklara saken.
Håller definitivt inte med. Planering av projekt, oavsett om det är nybygge eller renovering är avgörande för att kunna få fram en tids- och kostnadsplan. Jag äger ingen besiktningsfirma utan har besiktigat mina egna projekt själv, men använt besiktningsfirmor för andras projekt. Vad har det med sakfrågan om planering att göra?

• Gilla
Lovisasj och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag hade nog valt en annan sorts vägg/takskiva och inte vanlig byggplyfa, troligtvis hade man fått beställa dem med fanèr man önskar och då även kunnat välja storlek utifrån ytstorlek som ska kläs in, men hade då blivit till en annan kostnad.
Känndes som en temporär lösning för att få ihop det tidsmässigt?

https://zilence.se/produkt/slat-vaggpanel-plywood/

Är ju något sådant där man kör med annars. Limmat, inte synliga skruvar och med längsgående distanslister för att få det rakt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Håller definitivt inte med. Planering av projekt, oavsett om det är nybygge eller renovering är avgörande för att kunna få fram en tids- och kostnadsplan. Jag äger ingen besiktningsfirma utan har besiktigat mina egna projekt själv, men använt besiktningsfirmor för andras projekt. Vad har det med sakfrågan om planering att göra?
Råkade du svara på fel inlägg?
Om du läser första meningen i det du citerade så ser du en fråga. Ditt inlägg berör inte frågan det minsta.

• Gilla
CG7 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Råkade du svara på fel inlägg?
Om du läser första meningen i det du citerade så ser du en fråga. Ditt inlägg berör inte frågan det minsta.
Sorry...😢

L
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Playwood är extremt fult!
Men plywood är rätt fint!

;)

• Haha
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
L
"Lyssna till era hjärtan, inte till för många råd", säger Gert. Ett budskap som verkar landa hos Leonore och David. De tar alla Gerts råd rakt av."

En skäggig man i blå tröja sitter i en fåtölj och pratar, ser eftertänksam ut med händerna sammanflätade framför sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
C
banjoragge banjoragge skrev:
Var de 3 miljonerna inräknade i deras slutkalkyl om det var under utredning?
Det var väl inte helt glasklart, men det måste de rimligtvis vara tänker jag, med tanke på vad som gjorts och inte gjorts. Synd att man inte fick lite mer insikt i detta.

Jag tycker otroligt synd om paret som gick på niten med första firman. Det finns alldeles för mycket skojare i branschen. Jag själv hade nog inte orkat ta mig i mål efter det. Men det gjorde dom, otroligt väl kämpat. Själv gillar jag plywood i lagom mängd.

Hoppas nu att dom kan få vila lite, de har ju fortfarande en tvist, utsidan på huset, dröm om att färdigställa stallet, och sitt barn att ta hand om. Det är lätt att krasha.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hur kunde dom flytta in, fick dom slutbesked?
Jag kan ha missuppfattat något...

U
D Dilato skrev:
Hur kunde dom flytta in, fick dom slutbesked?
Jag kan ha missuppfattat något...
Tolkade det som att slutbesledet de pratade om i slutet av programmet var för bygglovet av övervåningen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vilken mardröm , verkligen bra gjort av dem att orka få ihop det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.