3 524 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Dubbelgarage
Sida 1 av 2
Hej alla där. Jag förbereder mig för att bygga ett dubbelgarage, garaget ska ha en stor garageport, ni som har erfarenhet eller har dubbelgarage redan, vad rekommenderar ni ? Storlek på porten! Jag kommer att bygga 7 meter i bredden. Tack för svaren
Alltid bra tänka på att moderna bilar verkar svälla rejält på bredden. Så ju bredare portar detså bättre.
De som mekar mycket verkar uppskatta takhöjd
Tänk på att avlopp skall ha oljeavskiljare om du har golvbrunn
De som mekar mycket verkar uppskatta takhöjd
Tänk på att avlopp skall ha oljeavskiljare om du har golvbrunn
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Vet ej vart garaget tänker bo i detta avlånga land , tänker mest på kylan som släpps in i ett garage med en extra bred port .U Undrare1 skrev:
Passar ett garage med extra bred port ihop med bostadshusets stil .
Om ytterväggarna blir 35 cm tjocka , bilarna 2 m breda så blir det 2,3 m svängrum kvar för i / urstigning .
Vanliga garageportar är vell 2,4-2,5 m breda .
Jag tycker du tänker helt rätt med stor port!
Fördelarna är många! Den främsta skulle jag säga är att man kan ställa in en bil i mitten och ha gott om plats på båda sidorna för div. mek t.ex. bromsjobb eller hjulskifte. Det är även enklare att leda ut en cykel, gräsklippare eller annat mellan bilarna om man har en bred port. En bred port blir oftast billigare än två mindre.
Ett vanligt motargument brukar vara att man släpper ut värmen mer. Jag ger inte mycket för det argumentet! Det blir ju knappast korsdrag så luftutbytet blir knappast så stort under den korta tiden. Jämför med dörrstorleken i relation till volymen på ett kylskåp. Det blir knappast märkbart för matvarorna i skåpet för att du öppnar dörren en stund.
Fördelarna är många! Den främsta skulle jag säga är att man kan ställa in en bil i mitten och ha gott om plats på båda sidorna för div. mek t.ex. bromsjobb eller hjulskifte. Det är även enklare att leda ut en cykel, gräsklippare eller annat mellan bilarna om man har en bred port. En bred port blir oftast billigare än två mindre.
Ett vanligt motargument brukar vara att man släpper ut värmen mer. Jag ger inte mycket för det argumentet! Det blir ju knappast korsdrag så luftutbytet blir knappast så stort under den korta tiden. Jämför med dörrstorleken i relation till volymen på ett kylskåp. Det blir knappast märkbart för matvarorna i skåpet för att du öppnar dörren en stund.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
En VOLVO V60 t.ex. är ca 3,80 bred med båda dörrarna är öppna. Något att tänka på om både förare och passagerare skall gå ur bilen. Jag skiulle göra dubbelgarage minst 9 m brett. Det finns 3 m breda portar, vilken jag personligen tycker är ett bekvämt minimimått.U Undrare1 skrev:
Redigerat:
Kan bara hålla med tidigare skribent. 7m är för smalt om du eftersträvar att kunna parkera två bilar i bredd på ett bra sätt. Jag har 8m bredd invändigt och det funkar bra för två bilar även om det står nån däcktrave placerad efter väggen. Inget problem att öppna dörrarna och inget problem att köra cyklar eller snöslunga mellan de parkerade bilarna.
Personligen föredrar jag 2x 3m (inte mindre än 3m!) portar framför en bred, men det är mest en smaksak.
Personligen föredrar jag 2x 3m (inte mindre än 3m!) portar framför en bred, men det är mest en smaksak.
Ta i.
Grannen byggde enkelgarage med "standardport" nyligen. Jag tycker den är så smal så jag vill inte ens köra in bilen där. Jag trodde fram till jag blev motbevisad att porten var av en smalare modell än standard.
Grannen byggde enkelgarage med "standardport" nyligen. Jag tycker den är så smal så jag vill inte ens köra in bilen där. Jag trodde fram till jag blev motbevisad att porten var av en smalare modell än standard.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Jag har ett garage som är 6.5x7m (BxD), byggt -70, med teglad fasad och två 2.44m portar.
Bilarna var mindre på 70talet är bra att komma ihåg, vår Passat går in med 5-10cm marginal på båda sidor. det är inte gott om plats att kliva ur, utan jag vinklar gärna in bilen lite.
Skulle nog gå att få in en bil på andra sidan med, men nu har vi inte en till, och jag använder utrymmet som verkstad.
Bilarna var mindre på 70talet är bra att komma ihåg, vår Passat går in med 5-10cm marginal på båda sidor. det är inte gott om plats att kliva ur, utan jag vinklar gärna in bilen lite.
Skulle nog gå att få in en bil på andra sidan med, men nu har vi inte en till, och jag använder utrymmet som verkstad.
Vad tänker du dig för port, slagport, vikport, rullport nån annan modell.
Jag hade nog föredragit 2 portar mer för att det blir flexiblare. I dubbelgaraget har jag gjort verkstad i ena båset och då är det smidigt att kunna ha dörren öppen (2 st slagportar) bara där ibland etc. I det andra är det med två vikportar och där är det knöligt att öppna två portar (ibland är man lat och tro mig det går fortare att öppna en vikport till än få tillbaka den på gångjärnen igen)
Samtidigt som vikportar tar takhöjd vilket oftast är en bristvara.
Annars är det bara bygga så stort som möjligt... Enda nackdelen med stora portar är att de blir tunga...
Jag hade nog föredragit 2 portar mer för att det blir flexiblare. I dubbelgaraget har jag gjort verkstad i ena båset och då är det smidigt att kunna ha dörren öppen (2 st slagportar) bara där ibland etc. I det andra är det med två vikportar och där är det knöligt att öppna två portar (ibland är man lat och tro mig det går fortare att öppna en vikport till än få tillbaka den på gångjärnen igen)
Samtidigt som vikportar tar takhöjd vilket oftast är en bristvara.
Annars är det bara bygga så stort som möjligt... Enda nackdelen med stora portar är att de blir tunga...
Självbyggare
· Västra Götaland
· 21 inlägg
Jag har precis byggt ett dubbelgarage. Min port 5m och det känns lagom.
Garaget är 6,2m* 8,6. Om jag planerat att regelbundet ställa in 2 bilar hade jag valt att göra det bredare, minst 7m.
Garaget är 6,2m* 8,6. Om jag planerat att regelbundet ställa in 2 bilar hade jag valt att göra det bredare, minst 7m.
Precis byggt ett dubbelgarage 6,2m brett. Hade gärna byggt bredare om det var möjligt men nu är det inklämt med skohorn mellan vårt hus och tomtgränsen.
Valde 2st portar a 2,60. Upplever inga som helst problem med att köra in. Föregående garage hade 2,15 bred port så detta känns som gigantisk öppning i jämförelse.
Håller jag mig nära mitten kan man lätt komma in i alla dörrar men i normala fall får jag leva med att vardagsbilen körs in nära högra väggen, föraren har då gott om plats mot mitten av garaget att smälla i upp dörren och passagerare får snällt kliva i och ur när bilen är utanför garaget.
På den andra platsen står en bil som inte har några dörrar så där är det gott om plats.
Såg inget som helst behov av en stor port. Öppnar gärna bara ena halvan och behåller så mycket värme jag kan inne. Känner heller inte för att öppna upp hela fronten och skylta med hobbybil, motorcykel, verktyg mm som jag har på andra halvan
Valde 2st portar a 2,60. Upplever inga som helst problem med att köra in. Föregående garage hade 2,15 bred port så detta känns som gigantisk öppning i jämförelse.
Håller jag mig nära mitten kan man lätt komma in i alla dörrar men i normala fall får jag leva med att vardagsbilen körs in nära högra väggen, föraren har då gott om plats mot mitten av garaget att smälla i upp dörren och passagerare får snällt kliva i och ur när bilen är utanför garaget.
På den andra platsen står en bil som inte har några dörrar så där är det gott om plats.
Såg inget som helst behov av en stor port. Öppnar gärna bara ena halvan och behåller så mycket värme jag kan inne. Känner heller inte för att öppna upp hela fronten och skylta med hobbybil, motorcykel, verktyg mm som jag har på andra halvan
Dyker upp många intressanta aspekter här, som man inte direkt tänkt på. Ganska bra att kunna gömma projekten lite, innan de är färdiga för beskådan.S Stuff skrev:
Frågan om en stor eller två mindre portar är nog den av de frågor som måste övervägas mest inför kommande bygge.
Själv har jag börjat fundera lite på vilken typ av port man ska ha. Har nog i grunden sett en automatisk takskjutport framför mig. Men börjar nu fundera på om inte vanliga slagportar skulle vara bättre. Ger mer plats på höjden i garaget om man vill hissa upp bilen av olika anledningar. Planen är att ha carport framför garaget, så några problem med snö bör det inte vara.
Absolut.J Junikväll skrev:Dyker upp många intressanta aspekter här, som man inte direkt tänkt på. Ganska bra att kunna gömma projekten lite, innan de är färdiga för beskådan.
Frågan om en stor eller två mindre portar är nog den av de frågor som måste övervägas mest inför kommande bygge.
Själv har jag börjat fundera lite på vilken typ av port man ska ha. Har nog i grunden sett en automatisk takskjutport framför mig. Men börjar nu fundera på om inte vanliga slagportar skulle vara bättre. Ger mer plats på höjden i garaget om man vill hissa upp bilen av olika anledningar. Planen är att ha carport framför garaget, så några problem med snö bör det inte vara.
Sen är ju massa port-yta egentligen inte toppen ur med tanke på isolering men tyvärr har man ju inte alla utrymme att bygga flera hundra kvadrat men möjlighet att rangera runt bilarna inomhus.
Att bygga så att det funkar med lyft är ju också en utmaning att ta hänsyn till. Man man ju också blanda lite och ha slagport vid mekgaraget och automatisk skjutport där man har vardagsbilen. Det är ju rätt bekvämt att bara blippa på en fjärrkontroll
Har man möjlighet att bygga tak som är öppet till nock och har portarna på takfots-sidan så kan man ju också ha skjutportar som inte går horisontellt in i garaget utan istället sånna som följer takets lutning
Hej alla .... det är mycket intressant. Tack för alla som svarade. Jag fick oerhört mycket tydliga tankar av alla. Nu har vi bestämt oss hur garaget ska byggas, det blir 7.2 X 10.80 självklart garage med förråd, 2 st portar 3 meter bredd för varje port. Jag började skissa ritningarna nu hemma, är det nån som har färdiga ritningar som kan hjälpa mig med den? Viktigaste är den tekniska delen. takstolarna är beställningsvara. Där emot mått på virket konstruktinsvirken, hur får ta man på det? Arkitekten vill ha 20 tusen lapp som jag vill undvika. Tack ännu en gång. Uppskattas.