Byggahus.se
A
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Du skriver ju själv att ni inte har någon bra relation så anmäl på då? Vad har du att förlora tänker du?
 
  • Gilla
StigPeter och 17 till
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Du skriver ju själv att ni inte har någon bra relation så anmäl på då? Vad har du att förlora tänker du?
Min fråga är om det ens är något kommunen skulle bry sig i.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Förstår att jag kan driva detta vidare i "småmål" men ingenting som jag känner att jag vill lägga krut på.
Vad menar du, skulle du driva frågan om felplacerat garage som småmål? Lämna över det ärendet till kommunen.
 
  • Gilla
StigPeter och 7 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Vad menar du, skulle du driva frågan om felplacerat garage som småmål? Lämna över det ärendet till kommunen.
Redigerade inlägget nu.
 
  • Gilla
Toffsnas
  • Laddar…
RoTe
Lajoho skrev:
Min fråga är om det ens är något kommunen skulle bry sig i.
Man får inte bygga hur man vill i det här landet nej.
 
  • Gilla
Wynja och 5 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Min fråga är om det ens är något kommunen skulle bry sig i.
Med stor sannolikhet skulle de bry sig och ta tag i ärendet.
 
  • Gilla
StigPeter och 21 till
  • Laddar…
Tror absolut att de bryr sig! Få myndigheter gillar att någon bryter så grovt mot deras beslut. Nu talar vi dessutom så nära att det kan påverka brandskyddet om du har byggnader nära.
MEN högarna med eftersatt inspektion är stora på kommunerna så lovar inte att de åker ut direkt.


Men blir ärligt talat lite förundrad över vilken koll grannskapet har på sina gränser när det tar ett par år att upptäcka sån skillnad.
 
  • Gilla
Freiherren och 19 till
  • Laddar…
A
D Deltidslantisen skrev:
Tror absolut att de bryr sig! Få myndigheter gillar att någon bryter så grovt mot deras beslut. Nu talar vi dessutom så nära att det kan påverka brandskyddet om du har byggnader nära.
MEN högarna med eftersatt inspektion är stora på kommunerna så lovar inte att de åker ut direkt.


Men blir ärligt talat lite förundrad över vilken koll grannskapet har på sina gränser när det tar ett par år att upptäcka sån skillnad.
Vad ska kommunen göra? Kräva att byggnaden flyttas?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
L8ttas och 7 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Vad ska kommunen göra? Kräva att byggnaden flyttas?
Ja, eller rivas.
 
  • Gilla
Freiherren och 42 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Vad ska kommunen göra? Kräva att byggnaden flyttas?
Det beror både på hur felet uppstått och hur lätt det är att åtgärda. Ett hus på plintar är enklare att tvinga bort än ett med platta på mark. Men båda kan nog gå.

Det rimliga i mitt tycke (givet att du ändå accepterat en byggnad väldigt nära gränsen) är att klaga på avvattningen, inte placeringen. Varje fastighet ska ta hand om sitt eget dagvatten. Att grannen medvetet leder över det till dig är olagligt och något som denne med enkla medel därtill kan ändra på.
 
  • Gilla
  • Haha
Tänka och 12 till
  • Laddar…
Är garaget inmätt, finns slutbevis ??
Det krävdes i min kommun.
 
  • Gilla
Tänka och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Garaget är olovligen byggt, att det finns ett bygglov för ett annat garage med en annan och delvis överlappande placering ändrar inte på det.

Kommunen måste enligt lag öppna ett tilsynsärende om en anmälan inkommer. De kommer då att konstatera att garaget är olovligt byggt. Grannen ges valet att rätta (riva) före byggnadsnämnden tar beslut i frågan eller att invänta beslutet om en byggsanktionsavgift, en sorts böter. Till detta ska byggnadsnämnden besluta om en lösning. Val ett är alltid bygglov i efterhand om det kan ges. T ex om byggnaden inte är planstridig eller annars följer PBL. Kan bygglov inte ges i efterhand eller om den som begått överträdelsen inte vill söka ett sånt så blir det någon typ av föreläggande. Det uppenbara här är rivning, det är s a s det som byggnadsnämnden borde besluta om om de följer PBL.
 
Redigerat:
  • Gilla
L8ttas och 31 till
  • Laddar…
Säger det befintliga bygglovet 250 cm eller 70 cm? Du som granne har väl egentligen inget att säga till om, utan kommunen bestämmer själv hur nära din gräns de beviljar bygglov. Du har dock rätt att få inkomma med synpunkter. Det är för attefallshus och liknande det krävs grannars medgivande om närmare än 450 cm.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.