Gå över med kaffe och bulle till grannen så kan han nog snällt flytta garaget 2m.
 
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K Kalle10 skrev:
Klart att du ska kontakta kommunen, speciellt med en sådan granne. Hade han följt bygglovet hade allt varit ok. Så bara kör på.
Vi vet inte med säkerhet att grannen inte har följt bygglovet. TS har inte återkopplat med någon info kring handlingar i det beviljade lovet. Innan TS är säker tycker jag inte han ska anmäla. Har TS fel framstår han i dålig dager hos grannen och byggnadsnämnden får en massa onödigt arbete.
 
  • Gilla
Martin_A och 2 till
  • Laddar…
Vad står det i planbestämelserna?
I min kommun är det ofta 4-4.5m för bostadshus och attefallare.
Garage verkar en del kunna få bygga 1m från tomtgräns. Osäker på om det är efter extra ansökan...
Men komplementbyggbad är generellt 1m från tomtgräns.

Läs på vad som gäller hos dig!
 
Visst det är ju ytterst märkligt att de gjort så , och dessutom att dagvatten kommer in på din tomt. Åt he... ! Men gå över och ta en diskussion om att han ska göra ett dike på sin tomt som avleder vattnet åt ett bra ställe , och då låter du bli att koppla in kommunen och garageeländet får stå som det gör , det är ju iaf på rätt tomt ! Blir det knorr , japp då kommer kommunen direkt och det är slutdiskuterat!
 
  • Gilla
Anonymiserad 580029
  • Laddar…
I Borås gäller garage 1 meter från granntomt, på min fråga hos kommunen vad som händer om grannen överklagar, fick jag svaret att grannen kommer att förlora
 
D Dumlejulius skrev:
I Borås gäller garage 1 meter från granntomt, på min fråga hos kommunen vad som händer om grannen överklagar, fick jag svaret att grannen kommer att förlora
Det är säkert kommunens svar.
Länsstyrelsen kan dock ha ett annat.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.