Har en dubbel altandörr från Elitfönster där dörrbladen tar i varandra i överkant. Antar att ena eller båda dörrarna hänger lite och behöver rätas upp.
Båda dörrbladen går bra var och en för sig, ingenting som tar i karm etc.
Har testat att justera karmskruvar motsols, men tycker inte att det verkar påverka nämnvärt.
Är det något som ska justeras på gångjärnen?
Bifogar några bilder
Båda dörrbladen går bra var och en för sig, ingenting som tar i karm etc.
Har testat att justera karmskruvar motsols, men tycker inte att det verkar påverka nämnvärt.
Är det något som ska justeras på gångjärnen?
Bifogar några bilder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det du kan prova med gångjärnen är att lossa lite på de silvriga skruven ( kvart till halvt varv,alla fyra) därefter skruva de vita motsols ett halvt varv.
Detta gör att gångjärnet kommer in mot karmen och dörren således längre ifrån varandra
Ta ett gångjärn i taget
Det som gör att det inte händer något när du drar motsols på karmhylsan är förmodligen för att skruven ( T30) håller emot, den måste lossas lite först
Detta gör att gångjärnet kommer in mot karmen och dörren således längre ifrån varandra
Ta ett gångjärn i taget
Det som gör att det inte händer något när du drar motsols på karmhylsan är förmodligen för att skruven ( T30) håller emot, den måste lossas lite först
Justering av gångjärn och lite mer pill med karmskruvar verkar ha löst problemet, tack för hjälpen!E egge80 skrev:Det du kan prova med gångjärnen är att lossa lite på de silvriga skruven ( kvart till halvt varv,alla fyra) därefter skruva de vita motsols ett halvt varv.
Detta gör att gångjärnet kommer in mot karmen och dörren således längre ifrån varandra
Ta ett gångjärn i taget
Det som gör att det inte händer något när du drar motsols på karmhylsan är förmodligen för att skruven ( T30) håller emot, den måste lossas lite först
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



