Efter en brand i februari -24 fick vi en ny värmepanna installerad. IVT luft-vatten. Inneenhet. Den tidigare var endast två år gammal och detta var efter vad jag kan se samma modell. Under hösten har entreprenadfirman (utsänt av försäkringsbolag) varit på otaliga besök då inte kunnat få till en fungerande värme i vårt hus. Runt jul började äntligen värmen fungera som den ska, dock med den mindre trevliga överraskningen att vi nu drar nästan 4000 kWh i januari, mot 2400 i januari förra året. Februari har börjat lika högt. Det har inte skett några förändringar i huset, förutom byte av värmepump och el och rördragningar till denna. Vi har elbil som vi haft senaste fyra åren som således laddades även 2024. Vi har använt mindre "hushållsel" än tidigare. Vi har knappt använt bastun och torktumlare, då vi haft problem med att huvudsäkring löser ut.
Det firman gjort förutom ny värmepanna är att installera en effektvakt som då skulle se till att huvudsäkringar inte löste ut. Det är inte läge att gå och stänga av apparater för att se vad som drar el, när jag är ganska säker på att värmepannan är boven. Vi tog en gång hit en annan VVS-firma för att försäkringsbolagets aldrig löste värmen. De luftade systemet och sa även att inställningar till elpatronen låg så att den drog igång för tidigt? De lyckades också lösa så vi fick värme.. dock har vi blivit tvungna att åter använda oss av försäkringsbolagets firma när komplikationer med säkringar som löser ut fortsatte. Kan försäkringsbolagets firma ha ändrat tillbaka någon inställning på elpatronen som drar el? Jag upptäckte att varmvattnet inte hade "eco+inställning, så det har jag ändrat nu. Vad mer kan jag titta på? Vad kan den höga elförbrukningen bero på med samma förutsättningar som tidigare? Vi har också bett VVS-firman komma tillbaka då lufttrycket går ned på 0 efter 2-5 dagar. Vi luftar upp till 1,0, sedan går det sakta ner.

Hur menar du "luftar upp till 1,0"? I radiatorkretsen menar du? Fyller på mer vatten? Det låter ju som ett trasigt expansionskärl eller läckande säkerhetsventil i såna fall, men det är superenkla saker de borde sett och åtgärdat med en gång. Kolla både säkerhetsventilen för varmvatten och för radiatorkretsen.

Får du av värmepumpen någon information av uppdelningen, hur mycket energi som gått till varmvatten och hur mycket till värme? Kollat så att ingen koppling eller kran med varmvatten står och läcker?

Eller för den delen... kollat att alla i familjen talar sanning? :D Min chef hade ett exempel där han bråkat länge med en kund, kunden hävdade att värmepumpen vi installerat aldrig gav tillräckligt mycket varmvatten och drog mycket mer energi än de väntat sig. Det räckte ju inte ens med varmvatten så att både han och frun kunde ta sig en feminutersdusch innan jobbet! Det gick så långt att det blev hembesök med granskning av anläggningen och hetsigt tonläge i diskussionen. Sist in på scen har vi tonårsdottern i familjen som till sist inte klarade att höra det längre och skamset gick in och erkände att hon tyckte regeln med femminutersduschar var skit och gick upp extra tidigt för att ta sig en skållhet tjugominutersdusch. Undra på om energiförbrukningen var åt skogen och värmepumpen inte hann få fram varmvatten till två duschar till strax efter!

Så det kan vara läge att försäkra sig om att det inte slunkit med lite extra bastu eller fuskats lite med torktumlaren tvärt emot vad man kommit överens om.

Vad exakt är det för värmepump?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Det måste väl gå att läsa ut drift tiden för tillskottsvärme patronerna. Och därmed se om värmepumpen fungerar.

Detta att du skriver att säkringar löser ut indikerar att den kör på tillksottsvärme istället för med värmepumpen. Drar mer ström då.

H hempularen skrev:
Det måste väl gå att läsa ut drift tiden för tillskottsvärme patronerna. Och därmed se om värmepumpen fungerar.

Detta att du skriver att säkringar löser ut indikerar att den kör på tillksottsvärme istället för med värmepumpen. Drar mer ström då.
Drifttid för tillskottsvärme? Jag får undersöka om jag kan utläsa det. Eftersom vi har valt bort bastu så har säkringen löst ut enstaka gång under januari. Borde inte vara anledning till så mkt högre förbrukning.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur menar du "luftar upp till 1,0"? I radiatorkretsen menar du? Fyller på mer vatten? Det låter ju som ett trasigt expansionskärl eller läckande säkerhetsventil i såna fall, men det är superenkla saker de borde sett och åtgärdat med en gång. Kolla både säkerhetsventilen för varmvatten och för radiatorkretsen.

Får du av värmepumpen någon information av uppdelningen, hur mycket energi som gått till varmvatten och hur mycket till värme? Kollat så att ingen koppling eller kran med varmvatten står och läcker?

Eller för den delen... kollat att alla i familjen talar sanning? :D Min chef hade ett exempel där han bråkat länge med en kund, kunden hävdade att värmepumpen vi installerat aldrig gav tillräckligt mycket varmvatten och drog mycket mer energi än de väntat sig. Det räckte ju inte ens med varmvatten så att både han och frun kunde ta sig en feminutersdusch innan jobbet! Det gick så långt att det blev hembesök med granskning av anläggningen och hetsigt tonläge i diskussionen. Sist in på scen har vi tonårsdottern i familjen som till sist inte klarade att höra det längre och skamset gick in och erkände att hon tyckte regeln med femminutersduschar var skit och gick upp extra tidigt för att ta sig en skållhet tjugominutersdusch. Undra på om energiförbrukningen var åt skogen och värmepumpen inte hann få fram varmvatten till två duschar till strax efter!

Så det kan vara läge att försäkra sig om att det inte slunkit med lite extra bastu eller fuskats lite med torktumlaren tvärt emot vad man kommit överens om.

Vad exakt är det för värmepump?
Hej. Det är en IVT Air X/ Air Module. Visserligen många som tränar och duschar, men vi har också ett barn som flyttat ut, så det borde jämna ut sig lite..😉Ok, jag försöker hitta säkerhetsventil för varmvatten och radiatorkrets..

T
Har ni sett/hört att utedelen har gått igång ?

Trycker ni på INFO knappen på innedelen så bör ni kunna se historisk driftdata

Det kan även vara en ide och kolla i larm/varningsloggen så att inte anläggningen stannar och larmar hela tiden

T tobbetk skrev:
Har ni sett/hört att utedelen har gått igång ?

Trycker ni på INFO knappen på innedelen så bör ni kunna se historisk driftdata

Det kan även vara en ide och kolla i larm/varningsloggen så att inte anläggningen stannar och larmar hela tiden
Utedelen är igång. Jag kollar det du skrev imorgon! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.