image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S sblixten skrev:
Med tanke på var fukten visar sig tror jag du skall söka orsaken i ovankant av dörren eller högre upp. Har du en bild som visar hur det ser ut högre upp.
Det sitter ett till bleck en bit ovanför dörrarna.

S sblixten skrev:
Med tanke på var fukten visar sig tror jag du skall söka orsaken i ovankant av dörren eller högre upp. Har du en bild som visar hur det ser ut högre upp.
Tror också det kommer uppifrån. Det dom sa först var nåt med slagregn och att det studsar upp under blecket... Men det ska det väl tåla isf. Har aldrig hört det förr.

Ta en stege och kolla ifall detta bleck sitter innanför bottenbrädorna då. Annars kan det ju rinna in vatten var som helst längs med lockbrädorna och rinna på insidan hela vägen ner till marken. Men om det sitter en altandörr på vägen ner så rinner ju vattnet in där...

• Gilla
Ulrika Henriksson och 1 till
  • Laddar…
Jag kollar senare idag. Det kanske är det som felar och då ska jag inte skylla på hantverkaren! Tack alla för att ni svarat!!

Vinkeln på fotot på tröskelblecket var lite väl nerifrån, men det såg för mig ut som om blecket sitter utanpå, det ska väl gå in under/bakom i ett spår i dörrens tröskel?

Håller annars med om att det ser ut att komma mer uppifrån i och med att fukten är så långt ut på sidorna. Det skulle kunna vara för att snett regn slår in bakom sidobrädan.

• Gilla
Ulrika Henriksson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vinkeln på fotot på tröskelblecket var lite väl nerifrån, men det såg för mig ut som om blecket sitter utanpå, det ska väl gå in under/bakom i ett spår i dörrens tröskel?

Håller annars med om att det ser ut att komma mer uppifrån i och med att fukten är så långt ut på sidorna. Det skulle kunna vara för att snett regn slår in bakom sidobrädan.
Jag tycker att det ska tåla regn från sidan... Tror jag kollar upptill först. Eftersom det blir blött ute i hörnen först och sen letar sig fukten mot mitten...

Om vi kan sitta framför datorn och se att blecken förmodligen sitter fel, är det inte mycket till hantverkare som på plats inte kan kontrollera och i så fall åtgärda det! :mad:

thomas33 thomas33 skrev:
Om vi kan sitta framför datorn och se att blecken förmodligen sitter fel, är det inte mycket till hantverkare som på plats inte kan kontrollera och i så fall åtgärda det! :mad:
Menar du blecket under dörren?

Ska dörren sitta så väderutsatt permanent, eller är det bara tillfälligt?

U Ulrika Henriksson skrev:
Menar du blecket under dörren?
Jag menar både det och de som är monterade ovanför dörren.
Hantverkarna har gjort hål i fasaden för en dörr och skall givetvis också kontrollera att blecken sitter rätt så det varken kommer vatten innanför fasadbrädorna, eller kan tränga in vid slagregn.

• Gilla
Ulrika Henriksson
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ska dörren sitta så väderutsatt permanent, eller är det bara tillfälligt?
Den ska sitta så och nästa år ska vi göra en altan så vi kan gå rätt ut.

• Gilla
_dtp
  • Laddar…
Ta en bild på innerhörnet nere vid tröskelblecket lite snett uppifrån. Något är inte rätt.

Den ska sitta så och nästa år ska vi göra en altan så vi kan gå rätt ut.
Då hade jag använt större överbleck, i synnerhet eftersom dörren sitter så långt ut i vägglivet.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R RoBo skrev:
Ta en bild på innerhörnet nere vid tröskelblecket lite snett uppifrån. Något är inte rätt.
P
R RoBo skrev:
R RoBo skrev:

[bild]
P
Nej! Utifrån där tröskelblecket karm och foder möts. Tycker fortfarande det ser ut som det inte finns drevmån under dörren, måste ju dra kallt där under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.