Första säsongen kör man dubbat. Andra säsongen har dubbarna lossnat.

• Haha
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Första säsongen kör man dubbat. Andra säsongen har dubbarna lossnat.
Och tredje stoppar man dit dem igen? OK, jag fattar!

Nej, mellan säsongerna gör man lilla däckbytet. Dvs sommardäcket som satt på höger fram sätts på höger bak, osv. Efter två säsonger gör man stora däckbytet. Dvs De alldeles nya dubbdäcken på grannens bil sätts på din.

useless useless skrev:
Nej, mellan säsongerna gör man lilla däckbytet. Dvs sommardäcket som satt på höger fram sätts på höger bak, osv. Efter två säsonger gör man stora däckbytet. Dvs De alldeles nya dubbdäcken på grannens bil sätts på din.
Och grannen som trodde du köpte likadan bil för att du var avundsjuk :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? :thinking: Du har alltså dubbla uppsättningar vinterdäck till den bilen? Ökar inte det risken att däcken "dör" av ålder innan de blir utnötta?
Fick med nya dubbdäck på 18" audi originalfälg när jag köpte bilen men sedan råkade jag springa på en uppsättning nästan nya dubbfria på likadan fälg och säljaren gjorde misstaget att säga att däcken låg ivägen i hallen på lägenheten (prutläge!) efter byte av tjänstebil så jag betalade 3000 spänn för en uppsättning hjul efter lite fulprutning.......så nu sliter jag ut dessa vartannat år.

Så länge man förvarar däcken på ett bra sätt är åldern inte ett problem normalt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vill man vara på den säkra sidan är det väl just här som det behövs, mer än norr över, pga att det smälter och fryser hela tiden.
Ok med det synsättet så är det dubbdäck överallt då fick bara intrycket att dubbefritt var vad som var vanligast söder ut.

T TheGame skrev:
Ok med det synsättet så är det dubbdäck överallt då.
Ja kanske är det så.

fick bara intrycket att dubbefritt var vad som var vanligast söder ut
Jag tror inte att dubbdäck är vanligast från stockholm och söderut, men har ingen statistik på det. Subjektivt uppfattar jag att det blir ovanligare att höra knattret från dubbarna.

Lånar denna tråden lite...
Vad händer om jag använder vanliga hylsor istället för krafthylsor.. Med mutterdragare
Mvh toan le
Nyfiken bara

T Tohan skrev:
Vad händer om jag använder vanliga hylsor istället för krafthylsor.. Med mutterdragare
Det händer väl ingenting mer än att det är större risk att hylsan går sönder.

T Tohan skrev:
Lånar denna tråden lite...
Mvh toan le
Nyfiken bara
Det som kan hända är ju att de går sönder om de inte klarar de påkänningar som de kommer att utsättas för, dvs de kommer att spricka. Men hur snabbt och om de kommer att gå sönder beror på hur hårt är det draget, hur hårt slår maskinen, hur kraftig är den "vanliga" hylsan mm mm mm.

Edit: Hmm, blev tvåa på den bollen....

Alfredo Alfredo skrev:
Det händer väl ingenting mer än att det är större risk att hylsan går sönder.
Har havs med vanliga hylsor.. Inga krafthylsor.. Biltema bra skit?

R roli skrev:
Det som kan hända är ju att de går sönder om de inte klarar de påkänningar som de kommer att utsättas för, dvs de kommer att spricka. Men hur snabbt och om de kommer att gå sönder beror på hur hårt är det draget, hur hårt slår maskinen, hur kraftig är den "vanliga" hylsan mm mm mm.

Edit: Hmm, blev tvåa på den bollen....
Funderar byta till sommardäck nu ihelgen sen nästa säsong kör jag friktiondäck åretsom..
Skippa byta.. Inte mkt snö senaste åren liksom

Biltemas hylsor duger fint.

T Tohan skrev:
Funderar byta till sommardäck nu ihelgen sen nästa säsong kör jag friktiondäck åretsom..
Att det inte är förbjudet att köra med friktionsdäck, dubbfria vinterdäck, betyder inte att det är en bra ide. Sämre egenskaper, tex längre bromssträcka, och lär slitas ut snabbare än sommardäck.

• Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat på detta ett par gånger tidigare och åter sen tråden dök upp.
Kan ju tänka mig att man på hösten/början av vintern byter en passande helg när prognosen varnar för halka och det är ok väder om man byter själv, ute. Det är inte så mycket att "vänta på" hjulen ska ändå bytas, det gör man vid risk för halka. På våren behöver det kanske vara mer definitivt, man är alltid lite rädd för bakslag och drar kanske ut på det onödigt länge annars.

Själv bytte jag för en vecka sen, inför en lite lägre resa (och beställde nya hylsor till momentnyckeln dagen innan... får väl komma till användning i höst...)
Lite riskabelt tidigt, men behöver inte bil varje dag så får låta bli att åka om det blir halt.)

T Tohan skrev:
Friktionsdäck är ju inte ett åretruntdäck, kan bli läskigt hala på sommaren vad jag läst, jag skulle inte köra samma året om, men överväger friktion nästa gång jag behöver vinterdäck.
Sen finns förstås olika sorters friktion som funkar olika bra på varma vägar .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.