Hej

Är på god väg att inhandla en bordssåg till mitt garage där jag har lite finsnickeri.
Jag ska använda sågen främst till möbeltillverkning, men även lite virkesklyvning.
Jag står och velar mellan 2 maskiner egentligen.
Jag har fått ett erbjudande på en beg. formatsåg från Morentsen PS-315 (även kallad Logosol PS-315), men har även sneglat på DUAB-husets MJ2325D. http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=4849
PS-315 är en gedigen såg med bra kvalitet och priset på beg. maskinen är samma som en ny från DUAB. Ny kostar PS-315 35 000:-
PS-315 är på vippen för stor för mitt garage och väger dubbelt så mycket som MJ2325D.

Nu behöver jag er hjälp att resonera här.
Vilken tror ni passar bäst? Glömmer jag något perspektiv i mitt resonemang ovan?
 
Redigerat:
Utan att ha erfarenhet av Kinasågen från duabhuset så skulle jag välja Moretens sågen alla dagar i veckan!
 
Utveckla gärna....
 
Absolut Moretenssågen. Jag har inte provat kinasågen men har testat ps 315. Moretens kommer hålla hela ditt liv med hobbyanvändning. Det finns några detaljer som jag tycker är lite sådär men kvaliten på släden och gjutjärnsbordet är hög.
 
Mitt garage är format som ett "L"
Måtten är 8x4m på långa delen av "L:et" och den lilla delen på "L:et" är 2,5x4m. Är osäker om jag får plats med den i garaget med slädens längd. Leverantören skriver att den kräver 3m i längd för släden och 2,5m i bredd.
Givetvis är mitt garage inte tomt från början utan det finns all möjlig skit redan innan :) (tillfälle att rensa kanske? :) )

Har aldrig använt formatsåg innan. Hur är det med finlir vid möbeltillverkning? Formatsåg används väl mycket för skivmaterial och dyl?

som ni hör så är jag hyffsat ny på detta

Här är bilden och måtten på mitt garage

:D Schematisk bild av ett L-format garage med måttangivelser och en markerad plats för en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Logosol-sågen tror jag på.

Placerar du sågen så att släden går i långa delen av garaget bör det inte vara några problem.

Det beror också hur långa plank du tänker klyva.

Vet inte om du sett dom redan med tipsar ändå om videokurser från Nysågat/Logsol, där använder dom PS315 kanske mycket och man ser hur den fungerar. http://www.nysagat.se/
 
Släden är väldigt månsidig och du kan använda den till så mycket mer än skivmaterial. Kanta en okantad planka, längdkapa, såga och klyva fram olika vinklar. Du slipper 90% av alla jiggar som folk bygger till vanliga bordssågar. Kinasågen kommer ta större plats eftersom slädens skena sticker ut jämt.
 
En begagnad Rapid eller beganad Ejca/Luna L18 eller L20 är två andra bra alternativ förutom Moretens.
Wadkin-Bursgreen 10 eller 12 AGS är också bra sågar även om de börjar bli till åren och de äldre modellerna behöver uppgraderas en smula. Alla de här brukar dyka upp på Blocket.
Egentligen så dräller det av bra små justersågar både nya och begagnade.

Om valet står mellan en ny kines och en begagnad Moretens för samma pris så är det självklart att Moretens är ett bättre köp.

Hur har du tänkt klyva långt virke med sågen placerad sådär? Har du någon lämpligt placerad dörr eller fönster som du kan öppna eller sågar du upp en lucka i väggen?
 
Jag har en garageport i översta 4m-väggen. Ett alternativ som jag ser är det om erikssonandreas pratade om att placera den på längden i garaget.
Verkar som jag får ta en funderarrunda till på Moretens-sågen. Tror också jag få bättre kvalitet på arbetet.

Tänker inga jättelängder på planken jag hanterar...mestadels ligger dessa under 2 m i längd.
 
Kan förresten tillägga att jag har både hyvel och vertikalfräs från Moretens som funkat utmärkt i över 10år..
 
  • Gilla
baseman
  • Laddar…
Jag föreslår nu hursomhelst en mobil bas åt sågen, en som man kan lyfta ner sågen på egna fötter med och bara lyfta upp den då den ska flyttas. Det har varit en gudagåva med den funktionaliteten i min verkstad kan jag säga.
 
Då var Moretens PS315 bokad. Ska bara lösa hur jag får hem den :)
Tack för alla råd, hade nog gått mot kinasågen om jag inte hade kollat upp här först :)

Nu ska vi bara se om vi får in den genom garageporten :D
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Du har gjort rätt val! (y)
 
På fredag kommer min PS315. Ska bli spännande och se hur den passar i garaget. Köpte även hjul till denna från Logosol. Lite dyra, men bra kvalite.
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.