AndersMalmgren skrev:
Det borde vara spöstraff på folk som tar bilen till jobbet om jobbet ligger innanför tullarna
Du som bor i stan kanske missat att man tvingas dra ner på turerna på bussarna i förorten.

Med ditt resonemang så borde det va spöstraff på alla som bor i stan och tar bilen till Ikea. Sjukt trafikkaos i barkarby på helgerna.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Jag pratar ju självklart om oss som bor och jobbar innanför tullarna

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Du ringer till gatukontoret för att gnälla på den ojämna gröna asfalten och får reda på att det kallas "gräs" och ska vara så.

• Gilla
sonabr4000 och 5 till
  • Laddar…
O
När du måste köra runt i 20min för att hitta en parkeringsplats...
Men ändå tvingas parkera på städgata....

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
O
...När barnen tror att 2 träd är en skog

• Gilla
sonabr4000 och 5 till
  • Laddar…
När du är hemnetberoende för att hitta ett hus.

• Gilla
nernu
  • Laddar…
mexitegel skrev:
När du är hemnetberoende för att hitta ett hus.
..du är helt nöjd med läget och tycker synd om husägarna som inte förstår vad de missar av det goda i livet

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
..du är helt nöjd med läget och tycker synd om husägarna som inte förstår vad de missar av det goda i livet
Då bor jag definitivt inte i city, för fy fasen vad jag längtar tills vårt hus är klart så att jag kan komma ifrån stan. Finns ingenting som gör det värt att bo i lägenhet för min del. Fast med "city" kanske menas Stockholm? Har hört det benämnas så av stockholmare tidigare tror jag... ;) Isf vet jag inte, bor västerut.

Med city tänker jag på städer med metrokänsla, är ju inte så många sådana städer i Sverige :D

edit: Bo i stan är inte för alla, tex min Sambos högsta önskan är att vi ska flytta till hus. Men jag viker mig ej :P

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om vi har minst två så bor jag väl i city då. ;) Längtar bort, men å andra sidan trivdes jag väldigt bra här medan jag pluggade (och bodde själv).

Barnrikehuset skrev:
Giltigt för Ö-malm/Lärkstan:
- När man älskar somrarna för att det helt plötsligt finns gatuparkering när man själv vill parkera.
- Ser minst en kändis i veckan.
- Tycker man är lite gangsta för man bor nära stockholms mest kriminella väg (Vallhallavägen).
- Inser att man är en usel förälder som tycker det är jobbigt att låta små barn leka ute (typ så man blir irriterad), då det helt plötsligt blir ett projekt med planering, påklädning, duscha själv bara för att dom ska få springa av sig som dom behöver. Istället för att bara öppna dörren och låta dom glida ut i pyamas och crocs om dom vill.
- Ha stora problem med att åka till den sjukvård barnen behöver då sjukhuset ofta ligger lågtbortomstan och man inte har bil, och har man bil får man ingen parkering när man kommer tillbaks vilket gör att man inte vill ta den.
- Barnen inte kan gå ut och lära sig cykla själva.

=>
Pre-barn = självklart lgh centralt.
Post-barn = hus med många grannar som har barn i liknande ålder i halvstor stad som har sjukhus nära och bra pendlignsmöjligheter till jobb.
Spot on!

Det där med barnen och utomhusvistelse blev verkligen plågsamt efter ett tag. Min frus lillasyster (från landet) konstaterade att "i Stockholm rastar man sina barn". Pyjamas och gummistövlar är det som gäller här när mamma och pappa inte orkar gå upp på lördagmorgonen :-).

• Gilla
Lutte
  • Laddar…
Pytt skrev:
Om vi har minst två så bor jag väl i city då. ;) Längtar bort, men å andra sidan trivdes jag väldigt bra här medan jag pluggade (och bodde själv).
Som stockholmare tycker jag nog bara det finns en :)

Mikael_L
du kan kolla hur många dagar du haft den splitt nya bilen genom att räkna bucklor och skrapmärken på stötfångarna.

...när man får kryssa mellan hundskiten på trottoarer och parker, å extra trist när ens barn sladdar i det. Gäller speciellt gatorna kring Karlavägen på ö-malm, men gissar att söder är nästan lika illa, bara olika kategorier av ouppfostrade hussar och mattar...

Grannen tvärs över gatan kommer över och berättar att man har en ful och bländande lampa. Sägs att sånt bara sker på Östermalm (har inte råkat ut för det själv).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.