J
Hej, vi står inför att införskaffa larm till vår villa med tillhörande byggnader; garage, gäststuga samt "hundhus".

Villan, garaget samt gäststugan skall vara larmade med både skalskydd iform av magnetkontakter på dörrar samt fönster, akustiska glaskrossdetektorer samt volymskydd iform av IR/MW kombi deckare.

Garaget skall förses med värmedetektor medan villan, hundhuset och gäststugan ska få rökdetektorer alt. kombi deckare för brand indikering. Inbrottslarmet uppdelas i 3 larmområden Gästtuga, Villa samt Garage.

Nu står jag i valet mellan ett DSC 1864 larm från USA eller ett Galaxy G3-144 från england. Prismässigt ligger Galaxy larmet lite högre men det har å andra sidan närmare dubbelt så många sektioner.

Har hört att DSC larmen är ett helsike att programmera och att Galaxy skall vara enklare?
Så vad har ni för erfarenheter och intryck av dessa larm?

Man kan ju lägga till ett expansionskort till DSC och få åtta sektioner till.
Åtta är standard, varje expansinskort tillför ytterligare åtta, med max antal expansionskort kan du få upp till 64 totalt.
Så hemsk är väl inte programmeringen på DSC ?

Mvh

Har bara erfarenhet av DSC-larmet. Det kluriga är inte så mycket programmeringen i sig utan att veta vilka saker som behöver programmeras. Vissa saker tillkommer också om man köper USA-larm, t ex att slå om till 50 Hz och 24-timmarsvisning på klockan. Jag skummade igenom referensmanualen från pärm till pärm och noterade en lista på allt som kunde tänkas vara relevant att programmera. Sedan gick själva programmeringen ganska snabbt. Efter första rundan var det fortfarande några saker som jag hade missat, exempelvis att man var tvungen att aktivera sektion 9 för att kunna använda den till magnetkontakten direktkopplad till map:en. Totalt var det kanske en arbetsdag för inläsning och programmering.

Eftersom jag jobbar både med galaxy, power och bosch. så kan jag säga såhär. DSC lägret brukar framhålla att DSC kommer färdigprogramerad. Det gör även galaxy. för en standard liten intallation om man förutsätter att Magnetkontakt p entrédörren är sektion 1. Både DSC och bosch lider av problemet att man inte gör något i klartext. DSC kräver att du håller räkningen på vad du gör, ändra sektionsprogramering sker under en sekvens och där kan du ändra 8 sektioner. missar du något blir det fel. och man får börja om igen. Boschen är än värre med att inte vara tydlig. bosch saknar även en standard då olika modeller programeras lite olika. DSC och Galaxy har detta som en stor fördel. programeringen är istort sett lika oavsett hur gamal version du har. Fördelen med galaxyns programering är att den sker i klartext. Är man inte hemma och inte vill lägga 1 dag på att läsa referensmanualer och manualer för att tyda referensmanualen så kan du med basickunskaper programera en galaxy utan manual bara genom att läsa vad som står i menyerna. Men viss smaken är som baken. Alla larm har sina fördelar. Men jag skulle om jag hade möjlighet enbart kört galaxy, nackdelen är att centralen är något dyrare än DSC.

J
tack för svaren, hur är det att programmera DSC via datorn? Det borde väl göra det hela lite lättare?

Jag tror inte det. Att programmera via fulltextpanel (5500-serien) var inga problem. Problemet var som sagt att veta vad som ska programmeras.

1864 är ett litet hobbylarm jämfört mot Galaxy G3. Ska du ha ett lättinstallerat "gör det själv larm från Galaxy så rekommenderar jag 16+ om du helre vill ha DSC rekommenderar jag PC1616. Dessa två system kommer du efter lite knåpande att lyckas med. Annars har du G2 an som också kan skicka sms utan extra modul.

Att ansluta pc och köra lokal fjärrservice är inte helt enkelt för en nybörjare, men man får ju en bättre överblick. Troligtvis kommer du bara att göra ganska få programeringsändringar. Tycker inte att du ska spilla tid på att ansluta samt lära dig programmera om du inte verkligen vill.

Redigerat:
Personalhell skrev:
om du helre vill ha DSC rekommenderar jag PC1616.
Varför det? Programmeringen är densamma men 1616 uppfyller inte TS kravspec. Det stöder bara två larmområden. Prisskillnaden mot 1864 är dessutom bara några hundralappar.

DSC 1864 är absolut inget hemmalarm, det är mer för företag. små och medelstora.

DSC 1616 är ett hemmalarm, Men att programera DSC 608-864 1616-1864 är i stort ser utan ändringar samma programering.

Galaxy 16+ är det larm från Galaxy som är avvikade, det är ett hemmalarm som skiljer sig i programering från övriga galaxy. Galaxy har likt DSC programeras på samma sätt oavsett storlek på larm.

Men som jag skrivit förut, Galaxy kan man programera mer eller mindre helt utan manual med enbart mindre kunskap och genom prova sig fram.

DSC kräver manual om man inte kan sekvenserna i huvudet då DSC inte har samma klartext som galaxy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.