Byggahus.se

DSC 1616 med två sirener

1. S
    Medlem · Halland · 4 inlägg

Slint

Medlem
    Jag har ett DSC 1616 larm hemma med en tillkopplad siren (SD-110W) och har planer på att koppla in ytterligare en siren som skall sitta i en annan byggnad.

• Kan jag bara parallell koppla på ytterligare en siren?
      (Har kommit över en SD-15W som jag vill använd)
      SD-15W har ju inget sabotage skydd men det får jag klara mig utan.
    • Om det funkar att parallell koppla den så undrar jag då om jag skall plugga in den röda eller gula sladden? Yelp eller Steady signal som det står, är då Steady bara en konstant signal och Yelp en svajjande signal som en "siren" eller är Yelp så som min SD-110W låter vid brandlarm (beep - tystnad - beep)?

Slutligen så har jag två magnetkontakter (MK440) som skall pluggas in också och när jag tittar på hur de andra kontakterna är kopplade så är de kopplade med en kabel från larmenheten in på stift 1 som i sin tur är kopplad med ett motstånd till stift 2 som i sin tur är kopplad med ett motstånd till stift 3 och den är sedan ansluten till en kabel som går tillbaka till larmet.

• Är de då inkopplade i (Double End-of-Line Resistor Wiring) läge?
      • Kan man seriekoppla magnetkontakter som är i detta läge?
      • Om inte; kan man mixa Double och Single i samma system för att i Single köra serie?

Tacksam för hjälp!

2. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 351 inlägg

RilleRock

Medlem
    Ja du kan paralellkoppla sirenerna under förutsättning att utgången klarar av belastningen.

De magnetkontakterna du har är dubbelbalanserade.
    Skall du seriekoppla flera stycken så skall du bara ha seriemotståndet och motståndet över larmreläet på första.
    På de andra i slingan skall du bara använda larmreläet 2 och 3.
    Alltså kabel och 1 motstånd in på 2 och 3.

3. S

Slint

Medlem
    Hur vet jag om utgången klarar belastningen? Detta kan jag läsa i installationsmanualen:
    "Bell Wiring
    These terminals supply 700mA of current at 12VDC for commercial installations and 11.1-12.6 VDC for residential installations (e.g.DSC SD-15 WULF). To comply with NFPA 72 Temporal Three Pattern requirements:
    Program Section [013] Opt [8] ON.
    The Bell output is supervised and power limited. If unused, connect a 1000Ω resistor across Bell+ and Bell- to prevent the panel from displaying a trouble. See [][2].
    NOTE: Bell output is current limited by 2A PTC
    NOTE: Steady, Pulsed and Temporal Three Pattern alarms are supported."

Menar du att jag skall koppla så som jag har försökt visa med min bild som jag bifogar?

4. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem
    Magneterna kan du koppla så ja.. Men det beror lite på hur de är mont, sitter de så att alla blir påverkande samtidigt är det bara magnet 1 som kan använda 5,6 kOhm de efterföljande skall ha 1,5 kOhm. eftersom övre tröskeln innan fellarm går är 15-16 kOhm men tröskeln från normal till larmläge ligger runt 6 kOhm om jag inte minns fel. Sitter dom på olika fönster som Aldrig öppnas samtidigt så kan samtliga motstånd vara 5,6 kOhm. Sitter om på olika fönster men riskerar att öppnas samtidigt bör du som med alt 1,5 kOhm

Sen till frågan om sirenerna... Det är bara att köra.. Utgången klarar 2 st utan problem. Den siren du har drar 170 mA och den du vill kompl med drar 350 mA.. så det är helt lungt.
    Yelp är svajande. vilket är att föredra då det är jobbigare att lyssna på

Redigerat 20 nov 2011 00:24
  5. S

Slint

Medlem
    Magnetkontakterna kommer att vara monterade på två skilda dörrar som men väldigt stor sannolikhet aldrig öppnas samtidigt vid inbrott. Ja om inte tjuvarna då får för sig att ta varsin dörr och synkat bryta upp dem... Men å andra sidan...
    Det säkraste blir då att köra 5.6kOhm på första mellan stift 1 och 2 och sen ett 1.5kOhm mellan stift 2 och 3 och på nästkommande magnetkontakt köra 1.5kOhm mellan stift 2 och 3?

6. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem
    Det jag menar med att kommer de att öppnas samtidigt handlar inte om inbrott utan om dagligt användande.. Eftersom går du över det övre taket kommer ett fellarm ställas ut.

Om du tar din bild.. sätt 5,6 - 5,6 - 1,5 - 1,5

7. S

Slint

Medlem
    Aha. Kanon!
    Tack för hjälpen, jag återkommer om det inte vill sig. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.