raveper skrev:
Man stannar väl vid dörren ut från butiken och slänger allt som man inte behöver ha med hem.
I Tyskland gör man det om man vill iallafall, där förekommer även möjligheten att ta med egna förpackningar till butiken till det som säljs i lösvikt.

Mikael_L
raveper skrev:
Något som vore väldigt smart hade ju varit att samla ihop alla grannars reklampapper gratis och sen gå hem och göra egen pellets. Om det inte redan finns så är det bara att sno min idé helt gratis och börja massproducera hempelletsmaskiner. :)
Det där har jag funderat på. Det borde ju inte vara omöjligt ... :)

Och en lapp på brevlådan "Mycket reklam, tack" .... :)

Korvgubbe
Anna_H skrev:
I Tyskland gör man det om man vill iallafall, där förekommer även möjligheten att ta med egna förpackningar till butiken till det som säljs i lösvikt.
Stämmer, jag har bott många år i Tyskland och det förvånade mig först, även seden att inte ta några kassar utan en tomkartong från butiken och packa i den istället. Men det blev så normalt att jag blev tillsagd att "sådär får man inte göra" när jag hamnade i Sverige igen.

Chaly
Den som lyckas ta fram en fungerande och överkomligt prissatt kvarn och komprimator för hantering av plast- och pappersförpackningar borde kunna bli rik. Jag skulle lätt slanta ganska bra för en dylik produkt... Hatar dessa turer till åvc.

• Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
...även seden att inte ta några kassar utan en tomkartong från butiken och packa i den istället...
Så gjorde man i förr i Sverige också. Det stod oftast lite bananlådor etc. vid kassorna som man kunde packa i. Men när affärerna började med det giriga oskicket att ta betalt för påsarna, så fanns det plötsligt inga kartonger längre...

Cujo skrev:
Men när affärerna började med det giriga oskicket att ta betalt för påsarna, så fanns det plötsligt inga kartonger längre...
Girigt kan tyckas, men det har ju den positiva effekten att det inte slösas med kassarna.

Cujo skrev:
Så gjorde man i förr i Sverige också. Det stod oftast lite bananlådor etc. vid kassorna som man kunde packa i. Men när affärerna började med det giriga oskicket att ta betalt för påsarna, så fanns det plötsligt inga kartonger längre...
När jag senast bad om att få några tomma bananlådor fick jag hämta så många jag ville ha på baksidan av butiken.

Korvgubbe skrev:
Stämmer, jag har bott många år i Tyskland och det förvånade mig först, även seden att inte ta några kassar utan en tomkartong från butiken och packa i den istället. Men det blev så normalt att jag blev tillsagd att "sådär får man inte göra" när jag hamnade i Sverige igen.
Jag har fetstilat

Vem sa så? Och sa hen varför?

Man kan ju förstå att vanliga butiker inte har plats för kartonger vid kassorna, men hos grossister, typ Axfood, finns det nästan alltid kartonger framställda.

Jag samlar på mej det som ska återvinnas tills jag kan fylla släpet. Det brukar bli några rundor per år. Det går åt sex liter bensin varje gång så frågan är väl var miljövinsten ligger..

Nyfniken skrev:
Nu har jag lärt mig något nytt. Tack!

Glas var väl det enda som jag kastade helt obegränsat i återvinningen.
Jag gjorde det själv innan jag själv fick reda på det.

Just därför ska man tänka sig för innan man slänger icke-förpackningar i förpackningsinsamlingen (som det ju faktiskt är), och är man osäker, släng det i hushållsavfall istället.

Förpackningar i kartong samlar vi i en kasse under diskhon. Kladdiga förpackningar sköljs ur och får stå och rinna av litet ovanpå diskbänken innan de hamnar där. Blir ingen lukt. C:a en kasse i veckan som tas med när man handlar, finns återvinning vid vår närmsta butik.

Tidningar och papper samlar vi på hög i klädkammaren. Blir inte så mycket sedan vi slutade med papperstidning. Tas också med när man handlar.

Under källartrappan finns ett litet annars oanvändbart utrymme där vi samlar förpackningar av metall, plast och glas och har ett par hinkar för batterier resp glödlampor. Töms och sorteras någon gång om året när vi har annat ärende till ÅVC (dumpa byggavfall, utrangerade möbler eller något) så det blir ingen extra körning för det.

Kalla mig PC men jag vill inte klaga över gratisarbete o dyl. Vår familj konsumerar varor som kräver förpackningar, så då tycker jag inte att det är orimligt att jag lägger litet tid på att ta hjälpa till att ta hand om dem.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
vectrex skrev:
Tror inte jag skulle vilja äta morötterna som odlats med näring från din plastaska. Känns sådär, även om jag normalt inte är knusslig.
askan hamnar på gräset och i komposten och bland träd och buskar på vår parktomt .... har ingen grönsaksland :). Tror inte min aska är konstigare än konstgödning i sin sammansättning :)
gaia

Enk Projektet skrev:
Handla hem mindre med skit...;)
Håller med. Det är uppkomsten av sopor som är det grundläggande problemet.

När jag läste den här tråden så kom jag att tänka på tandkrämstuberna som alltid kom i kartong, så otroligt meningslöst det var tryckt på kartongen var också tryckt på tuben. En annan sak som jag tycker är helt meningslöst är refill av typ rengöringsmedel, där man köper flaskan utan pump och den är 2 kr dyrare, de måste ju ändå producera en kork. Då är det bättre med varianten som fanns för hårspray i mina ungdomsår som jag dessutom konsumera enorma mängder av. Det kunde köpas refill i form av en liten kunde innehållandes 2-3 deciliter klippte upp hällde i flaskan tillsatte rätt mängd vatten och skakade om. Varför kan man inte göra så med köks och badrumsspray? En annan sak som är meningslöst är vatten på flaska i sverige, bättre att ha en kolsyremaskin hemma istället för att köra runt vatten och panta flaskor. Självklart måste det ändå finnas vatten på flaska i butiken för varma sommardagar. Spolarvätska färdigblandad, bara när det är akut vid macken och kanske inte ens då eftersom det finns tillgång till vatten. Varför betala för vattnet och dessutom få sämre frysskydd enbart ned till 18 grader. Varenda barnförälder bör kunna blanda själv om någon :thumbup: Varför trycks meningarna ihop trots radbrytningar?

Redigerat:
Andy78 skrev:
Spolarvätska färdigblandad, bara när det är akut vid macken och kanske inte ens då eftersom det finns tillgång till vatten. Varför betala för vattnet och dessutom få sämre frysskydd enbart ned till 18 grader.
Jag tycker att det har blivit svårare och svårare att få tag på koncentrerad spolarvätska. Där jag bor finns det i princip bara färdigblandad att köpa. Man måste verkligen leta för att hitta koncentrerad.

Men det kanske är bättre vinstmarginal på den färdigblandade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.