Underligt att ni inte har tagit upp de facistkommuner som har tagit bort alla sopstationer med just dessa containrar utan man ska samla skiten hemma i 240L papperssäckar och ställa ut så sopbilen kan hämta dessa en gång i månaden eller vad det nu är.
Samma sak med metall, plast, glas och annat sånt skit som ska återvinnas.

Hur jävla kul är det att stå och slita sönder wellpappkartonger för att få in i en liten säck som man sedan ska förvara i en månad innan de behagar hämta den....? Efter en sådan omgång förtjänar man en hel back med öl.

Alternativet är ju dock att lägga dem i bilen så som ni andra och köra till grannkommun för att kasta det där.
Eller alternativet att åka till återvinningscentralen som verkar ha öppettider "lite som det passar" så när man väl kommer dit för att kasta saker så har de stängt, trots hemsidan säger att de ska ha öppet. (Normalt öppet kontorstider 2-3dagar i veckan och någon lördag då och då).

Nej, jag tycker inte ni ska gnälla.

Efter denna stormen så är det spännande att se hur mycket skit som blåst iväg som har stått ute, just bara på grund av detta tramset.

Elda upp förpackningar låter jättebra för miljön, men ni har säkert rätt förbränning så att det blir så lite miljöpåverkan som möjligt.
Nåväl. Kan tipsa om pelletspåsar till plasten, de är så långsmala så fyller man sådana (inte för hårt) så får man ner dem i containern.

Fast jag skulle föredra 240L säckar som blev hämtade, platsen är inte det stora problemet för mig. Ironiskt nog har jag väldigt nära till ÅVC med bra öppettider men där har dom samma containers med små öppningar...

När jag renoverar köket vill jag ha dubbla förpackningsnedkast till källaren där det står en stor kvarn som tuggar ner skiten till konfetti. Det vore nått.

Exakt. Bra drag får man ha. Alternativet är att jag kallstartar v8jeepen och åker en mil turretur till åvcn, låterd et bättre?

Handla hem mindre med skit...;)

• Gilla
Sailorman och 2 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Handla hem mindre med skit...;)
Jag tror att här finns en del av lösningen.
Välja varor i affären så att man får hem så lite förpackning som möjligt.

Stefan Bengtsson skrev:
Jag tror att här finns en del av lösningen.
Välja varor i affären så att man får hem så lite förpackning som möjligt.
Fast det mesta är mjölk och yougurtpaket och annat matrelaterat. Men visst blir det en massa extra när man handlar saker online men det vill jag nog fortsätta med.

Men allvarligt så är det nog en bra tanke att iaf kartlägga vad det är man slänger. Hälla ut veckans skörd på garagegolvet och se vilka de stora bovarna är och se om det går att ändra på något inköpsmässigt.

MathiasS skrev:
1. September till april eldar jag upp de flesta förpackningar i braskaminen.
Vi eldar med ved och använder alltid kartong/papper för att tända. Trots det svämmar pannrummet över av gamla förpackningar och reklamtidningar. Får se om vi lyckas göra av med mer än vi producerar nu under vintern...
MathiasS skrev:
2. Övrig tid läggs dessa i en 240 litrs säck i garaget som åker släpvagn med annat skräp till stora åvc'n med jämna mellanrum.
Hade jag också gärna gjort om det inte hade kostat 150kr att komma in med släp...
MathiasS skrev:
Undantagsvis är någon duktig och lämnar förpackning för förpackning i de alltid överfulla ministationerna.
Det är det vi får göra...

MathiasS skrev:
Exakt. Bra drag får man ha. Alternativet är att jag kallstartar v8jeepen och åker en mil turretur till åvcn, låterd et bättre?
Visst, finns alltid folk som är tuffa och struntar i miljön. Eller lata.
Nej du tar med återvinningen när du ändå har andra ärenden samtidigt.

Eldar du plast och däck hemma på gården också?

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det är ett ofog att elda skräp hemma. Vår kommun beslutade lyckligtvis om flerfackskärl och flerfackssopbilar för många år sedan. Det funkar klockrent. Vi sorterar i 8 olika fack och man kan välja lite olika tömningsfrekvenser. Ni får försöka påverka politiker och tjänstemän inom kommunen att göra något åt saken.

Jag tycker problemet är överdrivet. Har ni så att det svämmar över av förpackningar kanske ni ska överväga att tömma lite oftare.

Vi är en barnfamilj och förbrukar mycket mjölk och fil bl.a. Vi viker ihop kartongerna och lägger i en kasse som vi sedan tömmer varje eller varannan vecka. Tidningar/reklam har vi i en likadan kasse som också tas med i samma vända.

Istället för att åka till åvc åker vi till källsorteringsstationen som finns vid Ica-butiken på orten i samband med handling. Där finns dessa typiska containrar med små hål, det tar Max 5 minuter!!

Helt ärligt, hur jobbigt är det egentligen? Istället för att gnälla; töm oftare!!!

Mina 5 cent.. ;)

• Gilla
mape17
  • Laddar…
Plasten ökar ju lavinartat. Nu måste jag ha lika stora kärl för plast som för pappersförpackningar. Dessa okomprimerbara plastförpackningar blir man galen på.
Man skulle haft en kvarn hemma, som plastkvarnarna på mackarna.

Får inga tidningar eller reklam....på det viset mycket mindre att slänga....

Reklamen är så klart en stor bov i det hela. Problemet är att jag faktiskt vill ha viss reklam. Det bästa hade varit om man kunde skriva t ex "Endast reklam från Ica, tack"

Angående att köpa hem mindre skit: börja med att köpa storpack. 1,5 liters mjölk och fil istället för 1 liters blir ju 30% mindre mängd platskrävande mjölkpaket med en gång. Expanderar man det till andra matvaror så kan man nog spara in några soppåsar i veckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.