Hej husbyggare!

Förra året skaffade vi oss en sommarstuga med sommarvatten. Efter att ha kopplat in vattnet igen efter vintern så droppar det från anslutningen till min varmvattenberedare. Närmare bestämt så tränger det fram vatten från under plasten till avstängningsventilen (markerat på den i övrigt skitdåliga bilden, sorry, är inte på plats längre och kan få fram nån bättre)

Beredaren är inte på ännu, så jag tycker inte den borde kunna orsaka problemet, eller? Jag har skruvat lite på luftningsventil och säkerhetsventil (följde lite instruktioner jag fått av tidigare ägaren), men de borde väl inte kunna få det att läcka från avstängningsventilen?

Vad jag än gör nu (inkl att försöka stänga avstängningsventilen helt) så droppar det sakta från under plasten. Så just nu har jag fått koppla ur vattnet helt, och sambon är INTE glad över att inte ens ha rinnande kallvatten...

Säkerhetstventilen är en Somatherm SYR 2117, och jag tror resten är Somatherm också men jag vet inte modellbeteckning.

Allt sitter naturligtvis hopplöst svåråtkomligt, och att ta dit en riktig rörmokare är förenat med en del jobb eftersom det är på en ö utan landförbindelse :)

• Vattenläcka vid avstängningsventilen under en varmvattenberedare, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att det droppar från beredaren på ventilen eller att det droppar från själva ventilen?

L lostinsweden skrev:
Menar du att det droppar från beredaren på ventilen eller att det droppar från själva ventilen?
Det droppar från själva ventilen, under den svarta plasten. Det är inte blött ovanför den så vitt jag kunde avgöra.

LarsH42 LarsH42 skrev:
Somatherm
Delen som läcker heter ventilrör till ex https://www.rinkabyror.se/artikel/ventilror-15/
Jag vet inte om man kan få tag på själva avstängnings delen men kanske nån här vet.
Annars måste du köpa en hel ventilrör och koppla isär säkerhetsventilen och blandnings ventilen från din gamla och kopplar ihop med den nya.

• Gilla
LarsH42
  • Laddar…
Krilleman
L lostinsweden skrev:
Delen som läcker heter ventilrör till ex [länk]
Sitter den ihop med blandningsventilen så heter hela "kitet" mer korrekt ventilkombination! (y)

• Gilla
LarsH42 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar och tips! Jag lyckades kontakta tillverkaren men den är så gammal att den inte längre går att serva, så jag måste köpa en ny. Får se om jag lyckas montera den själv eller om jag får ta dit en röris!

LarsH42 LarsH42 skrev:
Tack för era svar och tips! Jag lyckades kontakta tillverkaren men den är så gammal att den inte längre går att serva, så jag måste köpa en ny. Får se om jag lyckas montera den själv eller om jag får ta dit en röris!
Du klarar det själv!

• Gilla
LarsH42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.