Tack!
Kommer faktiskt att bli 3 kupor, den befintliga tas bort då den inte sitter på rätt ställe.. Svårt att se på korten men den sitter mycket mer mot mitten än den andra..
Såhär är det tänkt att huset skall se ut när det är klart
Kommer faktiskt att bli 3 kupor, den befintliga tas bort då den inte sitter på rätt ställe.. Svårt att se på korten men den sitter mycket mer mot mitten än den andra..
Såhär är det tänkt att huset skall se ut när det är klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj vad mycket takkupor.
Hoppas ni har plåtslagare i släkten
Hoppas ni har plåtslagare i släkten
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu ser jag vad som kan vara problemet. Bilderna som du försöker ladda upp är gigantiskt stora. Idag har vi en maxgräns på att bilderna inte får vara större än 5 MB. Bilderna jag fick av dig var 8,2 respektive 10,8 MB stora.
Vad använder du för kamera?
Vad använder du för kamera?
Lösningen på ditt bildproblem heter GIMP.
Laddas ned, gratis och lagligt, härifrån:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Installera på Svenska.
Öppna en bild med programmet, gå in på "Bild" och välj "Skala bild".
Om bilden är "upprätt" (porträttläge), sätt "Höjd" till "768". Om bilden "ligger ner" (landskapsläge), sätt "Bredd" till "1024".
Nu kommer bilden att bli "pytteliten".
Välj "Arkiv"->"Exportera"
Ge filen ett annat namn, för att behålla originalbilden.
Ladda upp din nya fil.
/ Fredrik
Laddas ned, gratis och lagligt, härifrån:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Installera på Svenska.
Öppna en bild med programmet, gå in på "Bild" och välj "Skala bild".
Om bilden är "upprätt" (porträttläge), sätt "Höjd" till "768". Om bilden "ligger ner" (landskapsläge), sätt "Bredd" till "1024".
Nu kommer bilden att bli "pytteliten".
Välj "Arkiv"->"Exportera"
Ge filen ett annat namn, för att behålla originalbilden.
Ladda upp din nya fil.
/ Fredrik
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Om man vill kunna visa högupplösta bilder (vilket ju är trevligt) så är enda begränsningen i dagsläget att en enstaka bild inte är större 5 MB.
Det systemet gör vid själva uppladdningstillfället är att den skapar en högupplöst version av bilden som har formatet 2560 pixlar på höjden eller bredden (det vanligaste formatet i iPhone-världen).
Det systemet gör vid själva uppladdningstillfället är att den skapar en högupplöst version av bilden som har formatet 2560 pixlar på höjden eller bredden (det vanligaste formatet i iPhone-världen).
Tornhill 2 skrev:Lösningen på ditt bildproblem heter GIMP.
Laddas ned, gratis och lagligt, härifrån:
[länk]
Installera på Svenska.
Öppna en bild med programmet, gå in på "Bild" och välj "Skala bild".
Om bilden är "upprätt" (porträttläge), sätt "Höjd" till "768". Om bilden "ligger ner" (landskapsläge), sätt "Bredd" till "1024".
Nu kommer bilden att bli "pytteliten".
Välj "Arkiv"->"Exportera"
Ge filen ett annat namn, för att behålla originalbilden.
Ladda upp din nya fil.
/ Fredrik
Tack så mycket för hjälpen! Kanon! Håller på att fixa det nu.. Så snart kommer det upp bilder förhoppningsvis, det kan ju vara mer skit bakom spakarna
Så nu har efter mycket hjälp från support det konstaterats att det inte var fel på uppladdningsverktyget, snarare på den som höll på att ladda upp 
Och efter hjälp från Tornhill 2, så har jag nu skalat ned bilderna..
Så här kommer dom i alla fall
Vi fick tillträde till huset den 1 februari 2012
Här är det lilla garaget som man behövde ha en väldigt liten bil för att komma in i
Välkommen till vår enkla boning, en kall farstukvist med ett golv som var snorhalt!
Väl inne i hallen, till höger låg det pyttelilla köket..
Det fanns även ett platsbyggt hörnskåp
Inne i köket
Det lämnades kvar lite grejer, vi hittade russinpaket överallt i huset, dom måste ha gillat russin
Vardagsrummet, med den gräsligt fula öppna spisen, teglet var målat rött och vitt i fogarna
Matsalen som låg i anslutning till köket
Det var inte bara kallt ute, temperaturen inne låg väl ungefär på stadiga -14 grader :x
Misstänkt vattenläcka i halltaket, vilket det mycket riktigt var också, ingenting som störde oss då vi skulle blåsa ut hela kåken.. Det visade sig vara ett gammalt avloppsrör som sprungit läck i mellanbjälklaget.
Trappen upp till övervåningen
Väl uppe på övre plan, rakt fram låg toaletten som var delvis inbyggd i den gamla kattvinden..
Den enda toaletten i huset. Vid första anblicken kunde man tro att det faktiskt var kakel på väggarna men vid en närmare titt samt vid rivning kunde man se att det var en form av masonitskiva med en ditklistrad plast på med kakelmönster
Inne i det första sovrummet på övervåningen, man var tvungen att gå igenom det för att komma till det andra
Nere i hallen igen, här kan man se trappen till övre plan, till källaren och den vackra ytterdörren
I källaren fanns duschutrymmet, oisolerat och svinkallt!
Nu börjar rivningen av övre plan, ut med dörrar eftersom dom ska sparas. Under spånskivorna så gömde det sig jättevackra dörrar från 1920-talet.
Rivning av kattvindar
Här kan man se lagret av spån i mellanbjälklaget, det såg ut så i varje vägg, varje golv och varje tak..suck!
Det kom ner en hel del spån på bottenvåningen också
Rev kattvinden som man kom in i via den lilla dörren på toaletten
Lite mer riven kattvind
Rev innertak på övervåningen, en bråkdel av spånet ligger kvar på den här bilden. Idag kan jag säga att jag faktiskt hatar spån
Utejobben kom igång så fort snön hade gått bort.. Eftersom vi bygger ut behövde vi schakta för utbyggnaderna.Vi dränerar även om hela gamla kåken samt de nya delarna, nytt avlopp skall dras, nytt dagvatten och vattnet skall flyttas och in på ett annat ställe. Idag ser tomten ut som en leråker och inte alls lika "fin" som på bilden ovan
Fler bilder kommer så småningom!
Och efter hjälp från Tornhill 2, så har jag nu skalat ned bilderna..
Så här kommer dom i alla fall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick tillträde till huset den 1 februari 2012
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det lilla garaget som man behövde ha en väldigt liten bil för att komma in i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till vår enkla boning, en kall farstukvist med ett golv som var snorhalt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väl inne i hallen, till höger låg det pyttelilla köket..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns även ett platsbyggt hörnskåp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne i köket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lämnades kvar lite grejer, vi hittade russinpaket överallt i huset, dom måste ha gillat russin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrummet, med den gräsligt fula öppna spisen, teglet var målat rött och vitt i fogarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matsalen som låg i anslutning till köket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte bara kallt ute, temperaturen inne låg väl ungefär på stadiga -14 grader :x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkt vattenläcka i halltaket, vilket det mycket riktigt var också, ingenting som störde oss då vi skulle blåsa ut hela kåken.. Det visade sig vara ett gammalt avloppsrör som sprungit läck i mellanbjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappen upp till övervåningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väl uppe på övre plan, rakt fram låg toaletten som var delvis inbyggd i den gamla kattvinden..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enda toaletten i huset. Vid första anblicken kunde man tro att det faktiskt var kakel på väggarna men vid en närmare titt samt vid rivning kunde man se att det var en form av masonitskiva med en ditklistrad plast på med kakelmönster
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne i det första sovrummet på övervåningen, man var tvungen att gå igenom det för att komma till det andra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nere i hallen igen, här kan man se trappen till övre plan, till källaren och den vackra ytterdörren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I källaren fanns duschutrymmet, oisolerat och svinkallt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar rivningen av övre plan, ut med dörrar eftersom dom ska sparas. Under spånskivorna så gömde det sig jättevackra dörrar från 1920-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av kattvindar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se lagret av spån i mellanbjälklaget, det såg ut så i varje vägg, varje golv och varje tak..suck!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kom ner en hel del spån på bottenvåningen också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev kattvinden som man kom in i via den lilla dörren på toaletten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mer riven kattvind
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev innertak på övervåningen, en bråkdel av spånet ligger kvar på den här bilden. Idag kan jag säga att jag faktiskt hatar spån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utejobben kom igång så fort snön hade gått bort.. Eftersom vi bygger ut behövde vi schakta för utbyggnaderna.Vi dränerar även om hela gamla kåken samt de nya delarna, nytt avlopp skall dras, nytt dagvatten och vattnet skall flyttas och in på ett annat ställe. Idag ser tomten ut som en leråker och inte alls lika "fin" som på bilden ovan
Fler bilder kommer så småningom!
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Nu har jag fixat så att det går att ladda upp bilder som är upp till 20 MB stora (tidigare maxgränsen låg på 5 MB). Bilderna downsizas automatiskt i samband med att man laddar upp dem.ida_aker skrev:
Detta betyder att du inte behöver skala om bilderna först innan du laddar upp dem.
Här kommer en liten fortsättning.. Såhär såg det ut när vi rivit ut hela övervåningen, vilket tog 2 veckor..men det var ett riktigt hästjobb..
Övre plan, skorstensstocken fortfarande kvar
Inte så privat toalett längre
Vi hittade ett "litet" getingbo..
Övre plan efter borttagning av skorstensstocken..
Tog inte lång tid för sambon och sambons bror att få ner hela..ett par kvällar..
Under toaletten var det som sagt mycket blött.. Idag finns det inte längre något kvar på det stället då det är där trappan ska gå upp till övre plan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre plan, skorstensstocken fortfarande kvar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så privat toalett längre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hittade ett "litet" getingbo..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre plan efter borttagning av skorstensstocken..
Tog inte lång tid för sambon och sambons bror att få ner hela..ett par kvällar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under toaletten var det som sagt mycket blött.. Idag finns det inte längre något kvar på det stället då det är där trappan ska gå upp till övre plan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En så'n härlig volym på den vinden!
Måste fråga, vad var det som fick er att köpa huset? då ni blåser hela insidan och ska bygga till? är det läget eller något annat? Ta det inte som kritik bara nyfiken på vad som får er att lägga ner detta jättejobb 
