Tack!
Kommer faktiskt att bli 3 kupor, den befintliga tas bort då den inte sitter på rätt ställe.. Svårt att se på korten men den sitter mycket mer mot mitten än den andra..

Såhär är det tänkt att huset skall se ut när det är klart :)
nyahuset.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gåre
  • Laddar…
Oj vad mycket takkupor.

Hoppas ni har plåtslagare i släkten :rolleyes:
 
Ser bara ett frostat fönster :|
 
Nu ser jag vad som kan vara problemet. Bilderna som du försöker ladda upp är gigantiskt stora. Idag har vi en maxgräns på att bilderna inte får vara större än 5 MB. Bilderna jag fick av dig var 8,2 respektive 10,8 MB stora.

Vad använder du för kamera?
 
Mmm jag misstänkte det när jag skulle skicka dom till dig, sambons mamma som har tagit bilderna, vet bara att det är en systemkamera hon använder :)
 
Bilderna ska minskas ned sen provar jag att lägga upp dom, hoppas på bättre lycka nästa gång:D
 
Lösningen på ditt bildproblem heter GIMP.

Laddas ned, gratis och lagligt, härifrån:
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Installera på Svenska.

Öppna en bild med programmet, gå in på "Bild" och välj "Skala bild".
Om bilden är "upprätt" (porträttläge), sätt "Höjd" till "768". Om bilden "ligger ner" (landskapsläge), sätt "Bredd" till "1024".
Nu kommer bilden att bli "pytteliten".
Välj "Arkiv"->"Exportera"
Ge filen ett annat namn, för att behålla originalbilden.

Ladda upp din nya fil.

/ Fredrik
 
Om man vill kunna visa högupplösta bilder (vilket ju är trevligt) så är enda begränsningen i dagsläget att en enstaka bild inte är större 5 MB.

Det systemet gör vid själva uppladdningstillfället är att den skapar en högupplöst version av bilden som har formatet 2560 pixlar på höjden eller bredden (det vanligaste formatet i iPhone-världen).
 
Tornhill 2 skrev:
Lösningen på ditt bildproblem heter GIMP.

Laddas ned, gratis och lagligt, härifrån:
[länk]
Installera på Svenska.

Öppna en bild med programmet, gå in på "Bild" och välj "Skala bild".
Om bilden är "upprätt" (porträttläge), sätt "Höjd" till "768". Om bilden "ligger ner" (landskapsläge), sätt "Bredd" till "1024".
Nu kommer bilden att bli "pytteliten".
Välj "Arkiv"->"Exportera"
Ge filen ett annat namn, för att behålla originalbilden.

Ladda upp din nya fil.

/ Fredrik

Tack så mycket för hjälpen! Kanon! Håller på att fixa det nu.. Så snart kommer det upp bilder förhoppningsvis, det kan ju vara mer skit bakom spakarna :)
 
Så nu har efter mycket hjälp från support det konstaterats att det inte var fel på uppladdningsverktyget, snarare på den som höll på att ladda upp :)

Och efter hjälp från Tornhill 2, så har jag nu skalat ned bilderna..

Så här kommer dom i alla fall :)

100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick tillträde till huset den 1 februari 2012

101.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det lilla garaget som man behövde ha en väldigt liten bil för att komma in i

102.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till vår enkla boning, en kall farstukvist med ett golv som var snorhalt!

103.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl inne i hallen, till höger låg det pyttelilla köket..

114.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns även ett platsbyggt hörnskåp :)

105.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inne i köket

104.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lämnades kvar lite grejer, vi hittade russinpaket överallt i huset, dom måste ha gillat russin

106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet, med den gräsligt fula öppna spisen, teglet var målat rött och vitt i fogarna

115.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matsalen som låg i anslutning till köket

107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var inte bara kallt ute, temperaturen inne låg väl ungefär på stadiga -14 grader :x

113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänkt vattenläcka i halltaket, vilket det mycket riktigt var också, ingenting som störde oss då vi skulle blåsa ut hela kåken.. Det visade sig vara ett gammalt avloppsrör som sprungit läck i mellanbjälklaget.

117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappen upp till övervåningen

109.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl uppe på övre plan, rakt fram låg toaletten som var delvis inbyggd i den gamla kattvinden..

110.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den enda toaletten i huset. Vid första anblicken kunde man tro att det faktiskt var kakel på väggarna men vid en närmare titt samt vid rivning kunde man se att det var en form av masonitskiva med en ditklistrad plast på med kakelmönster :)

111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inne i det första sovrummet på övervåningen, man var tvungen att gå igenom det för att komma till det andra

108.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nere i hallen igen, här kan man se trappen till övre plan, till källaren och den vackra ytterdörren :)

112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I källaren fanns duschutrymmet, oisolerat och svinkallt!

118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar rivningen av övre plan, ut med dörrar eftersom dom ska sparas. Under spånskivorna så gömde det sig jättevackra dörrar från 1920-talet.

120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av kattvindar

124.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se lagret av spån i mellanbjälklaget, det såg ut så i varje vägg, varje golv och varje tak..suck!

122.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kom ner en hel del spån på bottenvåningen också

121.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev kattvinden som man kom in i via den lilla dörren på toaletten :)

119.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer riven kattvind

123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev innertak på övervåningen, en bråkdel av spånet ligger kvar på den här bilden. Idag kan jag säga att jag faktiskt hatar spån :)

125.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utejobben kom igång så fort snön hade gått bort.. Eftersom vi bygger ut behövde vi schakta för utbyggnaderna.Vi dränerar även om hela gamla kåken samt de nya delarna, nytt avlopp skall dras, nytt dagvatten och vattnet skall flyttas och in på ett annat ställe. Idag ser tomten ut som en leråker och inte alls lika "fin" som på bilden ovan :)

Fler bilder kommer så småningom!
 
  • Gilla
Ramnemark och 7 till
  • Laddar…
ida_aker skrev:
Så nu har efter mycket hjälp från support det konstaterats att det inte var fel på uppladdningsverktyget, snarare på den som höll på att ladda upp :)

Och efter hjälp från Tornhill 2, så har jag nu skalat ned bilderna..

...

Fler bilder kommer så småningom!
Nu har jag fixat så att det går att ladda upp bilder som är upp till 20 MB stora (tidigare maxgränsen låg på 5 MB). Bilderna downsizas automatiskt i samband med att man laddar upp dem.

Detta betyder att du inte behöver skala om bilderna först innan du laddar upp dem.
 
  • Gilla
ida_aker
  • Laddar…
Här kommer en liten fortsättning.. Såhär såg det ut när vi rivit ut hela övervåningen, vilket tog 2 veckor..men det var ett riktigt hästjobb..


11.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre plan, skorstensstocken fortfarande kvar

12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så privat toalett längre :)

13.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hittade ett "litet" getingbo..

14.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre plan efter borttagning av skorstensstocken..
Tog inte lång tid för sambon och sambons bror att få ner hela..ett par kvällar..

15.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under toaletten var det som sagt mycket blött.. Idag finns det inte längre något kvar på det stället då det är där trappan ska gå upp till övre plan :)
 
En så'n härlig volym på den vinden!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Måste fråga, vad var det som fick er att köpa huset? då ni blåser hela insidan och ska bygga till? är det läget eller något annat? Ta det inte som kritik bara nyfiken på vad som får er att lägga ner detta jättejobb :)
 
Kalasclas skrev:
Måste fråga, vad var det som fick er att köpa huset? då ni blåser hela insidan och ska bygga till? är det läget eller något annat? Ta det inte som kritik bara nyfiken på vad som får er att lägga ner detta jättejobb :)
Jag gissar på läget alla dagar i veckan.....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.