18 809 läst ·
61 svar
19k läst
61 svar
"Drömhuset" till salu - Anmärkningar, hur allvarliga?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Har inte minne på fånen för att ladda ner en .pdf, så hoppas någon annan kan svara.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Haha, det funkade att göra så
! Dagens lärdom!
Nu har jag läst protokollet, och ser ingen direkt anledning till panik. Det är ju lite märkligt med bilden du postade, men överlag tycker jag det verkar vara ett helt OK hus.
Nu har jag läst protokollet, och ser ingen direkt anledning till panik. Det är ju lite märkligt med bilden du postade, men överlag tycker jag det verkar vara ett helt OK hus.
Toppen tack. Får försöka kika närmare på rinnmärkena i taket.SågspånPappspikEternit skrev:
Taket ser ju ut att vara lite special tycker jag. Finns det ingen takpapp eller duk så är det väl inte så konstigt om det läcker in enligt dina bilder du visade.M Mjolnir skrev:Tittar på ett annat hus, inte lika såld denna gång men i alla fall. Finns en notering ur besiktningsprotokollet enligt bilden nedan, hur allvarligt är det och vad tror ni det kan bero på? Luftningar i underlagstak säger mig inte mycket men antar det har att göra med ventilation och luftflöde i taket eller nått. Någon som kan utveckla? De inleder med "lucka invändigt via tvättstuga" är det genom denna det inspekterats alltså eller betyder det nått annat? Ska ringa besiktningsmannen imorgon.
Från besiktningsprotokollet:
"Tak besiktat via stege och takstege entrésidan. Underlagstaket består av plywoodskivor. Eftersom underlagstaket består av plywoodskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden, finns risk vid ogynnsam väderlek att regnvatten/snö tränger in i skivskarvar med läckage på vindsutrymmet som följd. Med tiden kan även plywoodskivorna drabbas av fuktskador. Mindre ytsprickor i nockpannor samt mindre mängd mosspåväxt på betongpannor förekommer."
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Vi var där och kollade. Finns ingen takpapp. Pratade med besiktningsmannen. Hålen närmast taknocken i underlagstaket förekommer på alla skivor. Bakom hålen fanns ditmonterade plåtstycken som besiktningsmannen antog kan bidra till kondensbildning och därav rinningar. Hans bedömning är att det varit så sen huset byggdes. Bedömde takets skick som gott sett till sin ålder ändå. I och med att det inte fanns någon fuktskada så har det troligtvis hunnit torka ut och inte varit ett konstant problem.
Vi fick också ta del av en radonmätning som gjorts i elva dagar nu i november. Vardagsrum 290 bq/m3 (+/- 50), sovrum 190 bq/m3 (+/- 40). Gränsvärdena är 200 bq/m3. Känns som väldigt mycket med tanke på att huset är hyfsat "nytt" och saknar källare. De har FTX installerat men aggregatet såg ut att vara original från 90-tal och relativt litet för ett sånt stort hus. Hur ska man tänka här? Hur kostsamt kan det bli att få ner radonhalterna? Tänker mig ett byte av aggregatet till något mycket kraftfullare, men oklart hur mycket det hade påverkat. Skulle verkligen uppskatta era åsikter.
Vi fick också ta del av en radonmätning som gjorts i elva dagar nu i november. Vardagsrum 290 bq/m3 (+/- 50), sovrum 190 bq/m3 (+/- 40). Gränsvärdena är 200 bq/m3. Känns som väldigt mycket med tanke på att huset är hyfsat "nytt" och saknar källare. De har FTX installerat men aggregatet såg ut att vara original från 90-tal och relativt litet för ett sånt stort hus. Hur ska man tänka här? Hur kostsamt kan det bli att få ner radonhalterna? Tänker mig ett byte av aggregatet till något mycket kraftfullare, men oklart hur mycket det hade påverkat. Skulle verkligen uppskatta era åsikter.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
@marmi Jag tolkade den skrivningen som besiktningsmannens sätt att säga inget större fel egentligen, men skulle det ändå visa sig vara något fel, kom inte och påstå att jag inte varnade er!
Radonhalten hade jag oroat mig för om någon i hushållet röker, annars är det mycket jobb och pengar för en mikroskopisk riskminskning att försöka sänka radonet.
Radonhalten hade jag oroat mig för om någon i hushållet röker, annars är det mycket jobb och pengar för en mikroskopisk riskminskning att försöka sänka radonet.
Tackar! Ingen röker, känns däremot otryggt att exponera sig mot så höga halter ändå. Sen är det oklart hur mycket sannolikheten ökar, av att man får lungcancer, om man bott i ett hus med 100 eller 300 bq/m3. Om värdet är 3x så högt behöver det ju inte innebära 3x så hög risk för att insjukna tänker jag.SågspånPappspikEternit skrev:
@marmi Jag tolkade den skrivningen som besiktningsmannens sätt att säga inget större fel egentligen, men skulle det ändå visa sig vara något fel, kom inte och påstå att jag inte varnade er!
De flesta hus vi kollat i området har haft snittvärden omkring 100 bq/m3, förstår inte varför detta hus har 3 gånger det värdet - men det spelar ju ingen roll. Du menar alltså att vid installation av ett kraftigare aggregat än befintligt, så kommer det göra en marginell skillnad för radonhalten? Vi pratar t.ex. inte om en reducering på säg 50 %?
Intrycket av huset var jävligt trevligt i övrigt och vi gillade det skarpt men radonmätningarna gör en något avskräckt.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Provokativ hobby-psykolog-fråga: letar du mer eller mindre medvetet efter konkreta fel som gör att du kan tacka nej till huset och leta vidare efter något ännu bättre
?
Nu har jag ingen graf över risken att drabbas av lungcancer vid olika förutsättningar och radonhalter, men senaste gången jag såg den grafen var risken för en icke-rökare som exponeras för olika radonhalter - mer eller mindre mikroskopisk oavsett radonhalt i bostaden. Men riskvärdering är svårt, jag brukar t ex åka bil till jobbet.
Nu har jag ingen graf över risken att drabbas av lungcancer vid olika förutsättningar och radonhalter, men senaste gången jag såg den grafen var risken för en icke-rökare som exponeras för olika radonhalter - mer eller mindre mikroskopisk oavsett radonhalt i bostaden. Men riskvärdering är svårt, jag brukar t ex åka bil till jobbet.
Haha jag försöker hitta anledningar att fortsatt säga "Ja", men sen tänker man på de här detaljerna särskilt med småbarn som ska växa upp där. Nått som jag inte nämnt är dessutom att huset är placerat 300 meter från en telefonmast/sändare som man också läst mycket skilda åsikter omSågspånPappspikEternit skrev:
Provokativ hobby-psykolog-fråga: letar du mer eller mindre medvetet efter konkreta fel som gör att du kan tacka nej till huset och leta vidare efter något ännu bättre?
Läste nu hos strålsäkerhetsmyndigheten att en exponering på 600 bq/m3 jämfört med 100 bq/m3 dubblar chansen för att insjukna i lungcancer, slarvigt sagt kanske 300 bq/m3 innebär en förhöjd risk om 40 %.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Som sagt, riskvärdering är svårt!
Du är orolig för masten som är i närheten av huset, hur gör du med din telefon, har du den 300 m ifrån dig när du pratar eller surfar
?
Risken att få lungcancer för en icke-rökare som inte exponeras för asbest eller stendamm, är extremt liten. Oavsett om personen bor i radonhus eller inte. Det är en betydligt större hälsovinst (t o m mätbar!) att sluta röka, samt skydda sig från asbest- och stendamm.
Jag har nog sagt det innan, men det finns inte perfekta hus, det är bara frågan om vilka fel en kan tänka sig att acceptera.
Du är orolig för masten som är i närheten av huset, hur gör du med din telefon, har du den 300 m ifrån dig när du pratar eller surfar
Risken att få lungcancer för en icke-rökare som inte exponeras för asbest eller stendamm, är extremt liten. Oavsett om personen bor i radonhus eller inte. Det är en betydligt större hälsovinst (t o m mätbar!) att sluta röka, samt skydda sig från asbest- och stendamm.
Jag har nog sagt det innan, men det finns inte perfekta hus, det är bara frågan om vilka fel en kan tänka sig att acceptera.
Nej haha har inte den så långt bort men brukar dra på flygplansläge och placera den några meter bort när jag sover i alla fallSågspånPappspikEternit skrev:
Som sagt, riskvärdering är svårt!
Du är orolig för masten som är i närheten av huset, hur gör du med din telefon, har du den 300 m ifrån dig när du pratar eller surfar?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Hur går det?