- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Äntligen så börjar det hända konkreta saker på landet
Bygglovet gick igenom efter många om och men. Vi hade tekniskt samråd nyligen som gick som smort.
Avloppslösningen blir minireningsverk med UV-polering. Det visade sig vara mindre komplicerat och billigare än kemfällning av slam, trekammarbrunn med en markbädd OVAN jord.
Maskinerna rullade in förra veckan och första spadtaget togs.
Dessvärre blev vi överraskade av att marken under halva huset hade 3m djup torv.
Detta innebar utfyllnad med ca 300 ton extra grus.
Anledningen till att vil blev överraskade var att vi hade låtit göra en geoteknisk undersökning av marken och vi fick flytta huset från där vi ursprungligen ville ha det pga torv. Nu visade det sig att det hade varit bättre om vi låtit huset stå kvar i ursprungsläget. Det blir nu såklart lite utredning om vem som skall ersätta de extra kostnaderna.
Nu är iallafall hålet fyllt med grus och till veckan skall plattan gjutas. I slutet på september levereras huset och samma dag står där ett hus.
Vi har varit igång med en hel del trädgårds/markplanering eftersom det skall förberedas för framtida garage, gästhus och pool. Garage/uppfart, gästhus och poolplacering har vi mer eller mindre redan fått spika men resten är fortfarande under planering.
Eftersom huset kommer ligga efter en backe så har vi pratat om extra dränering från snö/vattenmassor som kan komma nerför backen. Vi har beslutat att göra ett dike efter backen som kommer leda till en egen brunn. Backen är också vår och diken kommer bli mer eller mindre en gräns till där vår planerade trädgård startar.
Allt börjar kännas så mycket mer verkligt nu och drömmen verkar vara inom räckhåll...
Bygglovet gick igenom efter många om och men. Vi hade tekniskt samråd nyligen som gick som smort.
Avloppslösningen blir minireningsverk med UV-polering. Det visade sig vara mindre komplicerat och billigare än kemfällning av slam, trekammarbrunn med en markbädd OVAN jord.
Maskinerna rullade in förra veckan och första spadtaget togs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre blev vi överraskade av att marken under halva huset hade 3m djup torv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta innebar utfyllnad med ca 300 ton extra grus.
Anledningen till att vil blev överraskade var att vi hade låtit göra en geoteknisk undersökning av marken och vi fick flytta huset från där vi ursprungligen ville ha det pga torv. Nu visade det sig att det hade varit bättre om vi låtit huset stå kvar i ursprungsläget. Det blir nu såklart lite utredning om vem som skall ersätta de extra kostnaderna.
Nu är iallafall hålet fyllt med grus och till veckan skall plattan gjutas. I slutet på september levereras huset och samma dag står där ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har varit igång med en hel del trädgårds/markplanering eftersom det skall förberedas för framtida garage, gästhus och pool. Garage/uppfart, gästhus och poolplacering har vi mer eller mindre redan fått spika men resten är fortfarande under planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom huset kommer ligga efter en backe så har vi pratat om extra dränering från snö/vattenmassor som kan komma nerför backen. Vi har beslutat att göra ett dike efter backen som kommer leda till en egen brunn. Backen är också vår och diken kommer bli mer eller mindre en gräns till där vår planerade trädgård startar.
Allt börjar kännas så mycket mer verkligt nu och drömmen verkar vara inom räckhåll...
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Spännande, lycka till med eran drömhus bygge!
En geoteknisk undersökning av marken är tyvärr inte sällan av tveksamt värde. Troligen beroende av hur den gjordes. När jag grävde t.ex. våran baddamm blev jag lite överraskad om vilka abrupta skillnader i jord och djup till berget som fanns. Det visade sig också att man måste ta höjdmarkeringar på tomtkarta med några nypor salt...
En geoteknisk undersökning av marken är tyvärr inte sällan av tveksamt värde. Troligen beroende av hur den gjordes. När jag grävde t.ex. våran baddamm blev jag lite överraskad om vilka abrupta skillnader i jord och djup till berget som fanns. Det visade sig också att man måste ta höjdmarkeringar på tomtkarta med några nypor salt...
Tänk så olika man tänker. Vi hade seriösa planer på att köpa den tomten, vi hade till och med stadsarkitekten på besök för att diskutera bygglov. Men för oss var det toppen av kullen som lockade. Vi ville ta bort träden runt kullen och bygga vårt hus på toppen men utsikt över slätten på alla håll. Infarten hade planerat på samma ställe som er. Men sedan en väg på södra sidan av tomten upp på toppen.
Anledningen att vi fortsatte vårt letande var att vi var oroliga för att planen där ni valt att bygga er hus skulle vara vattensjuk och att markarbetena for vägen skulle bli kostsamma. Men det verkar ju som vi hade fel när ni nu valt att bygga er hus där.
Hoppas att ni kommer att trivas där och lycka till med ert hus! Vi kommer med nöje att följa ert bygge.
I fall ni har missat det; där finns goda körsbär/bigarråer uppe på krönet och ner mot järnvägsbanken.
Anledningen att vi fortsatte vårt letande var att vi var oroliga för att planen där ni valt att bygga er hus skulle vara vattensjuk och att markarbetena for vägen skulle bli kostsamma. Men det verkar ju som vi hade fel när ni nu valt att bygga er hus där.
Hoppas att ni kommer att trivas där och lycka till med ert hus! Vi kommer med nöje att följa ert bygge.
I fall ni har missat det; där finns goda körsbär/bigarråer uppe på krönet och ner mot järnvägsbanken.
gäst skrev:Tänk så olika man tänker. Vi hade seriösa planer på att köpa den tomten, vi hade till och med stadsarkitekten på besök för att diskutera bygglov. Men för oss var det toppen av kullen som lockade. Vi ville ta bort träden runt kullen och bygga vårt hus på toppen men utsikt över slätten på alla håll. Infarten hade planerat på samma ställe som er. Men sedan en väg på södra sidan av tomten upp på toppen.
Anledningen att vi fortsatte vårt letande var att vi var oroliga för att planen där ni valt att bygga er hus skulle vara vattensjuk och att markarbetena for vägen skulle bli kostsamma. Men det verkar ju som vi hade fel när ni nu valt att bygga er hus där.
Hoppas att ni kommer att trivas där och lycka till med ert hus! Vi kommer med nöje att följa ert bygge.
I fall ni har missat det; där finns goda körsbär/bigarråer uppe på krönet och ner mot järnvägsbanken.
Kul