R Rikard_Sa skrev:
Hur stort är det? Håller själv på med ett uterum som är ca 7,3x4 i yttermått.
4070x7017, så ditt blir liiiite större :rofl:
 
Düsseldorff
Vad är grejen med dessa gigantiska låtsasrum? Förklara varför ni bygger.
 
  • Gilla
  • Haha
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Det kommer bli många tillfällen för njutning i ett sådant utrymme.
4,8x7,9 blev vårt ”låtsasrum”. Mest för att det passade det befintliga huset bra då. Men även för att vi inte vill uppleva det som trångt. En luftig öppen yta med mycket naturligt ljus där vi sitter året om. Sen att det värmer huset bra den här tiden av året och funkar som ett extra skyddande lager när det blåser hjälper till att minska energiförbrukningen om man tänker till med användandet.
 
  • Gilla
Andjul och 1 till
  • Laddar…
Eluttagen i hörnorna har kommit på plats och idag har jag skurit till mattan :)

Helnöjd med montaget av uttagen. Kabeln är skråborrad ner under golvreglarna vilket gör att det blir infälld el trots att vi inte har några väggar.

Jag valde att byta sida på glaspartierna för att lämna plats för uttagen längst ut i hörnen :)

Eluttag monterade vid hörnet av glaspartier och grå matta, med trädgårdsutsikt och höstlöv utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappa kom och hjälpte till att bära upp matbordet ur källaren och med tanke på vad det väger hoppas jag att det var sista gången jag behövde släpa på den skivan :crysmile:

Sen får vi se hur vi ska inreda, vi har i dagsläget ett bord för 6 pers och en loungegrupp, men det är väldigt luftigt trots detta :rofl:

Det får bli tillfällig belysning över vintern så får vi se vad våren var att erbjuda sen :)

Inrett uterum med blå matta, matbord och stolar, samt ett barn som pekar mot eluttaget i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
Hej igen :)

Efter flera års kämpande med hus, barn och jobb så tog det stopp för mig…

Var så illa tvungen att ta en paus från allt med renovering. En välbehövlig paus nu på lite över ett år.

I skrivande stund har jag sedan 30 augusti 2022 gått ner 55kg, detta har gjort extremt mycket för välbefinnandet :)

Så nu är det dags att sparka igång igen!

Som vanligt så glömmer jag för det mesta att ta bilder innan jag börjar riva.

Badrummet gjordes om 2012 enligt tidigare ägare. Man valde att byta enbart brunnen, men lämnade kvar gamla gjutjärnsrör från 1964. Otroligt dumsnålt i min värld. Man lämnade även gamla vattenrören som kom upp ur golvet och gick in i väggen till köket. Ser även ut som att man valde att plugga vad jag tror är rör till en gammal badkarsblandare inuti väggen.

Så nu är det dags att göra om och göra rätt!
Här är utvecklingen senaste 2 dagarna :)

Nu blir det nya rör både till kök och badrum :)

Hörndusch med glasdörrar, flerrörig duschpanel, kaklade väggar, i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med verktyg och material på golvet, vit kakel, ofärdiga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, nedrivning av vägg och golv, kakel och träpanel, rör synliga, verktyg och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, avrivna väggar, synliga reglar, byggmaterial och verktyg på golvet, delvis kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade rör och ventiler i en vägg, omgivna av trä och rörisolering, med synligt byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum under renovering med exponerade rör och kablar, skadad vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt pågår, träbeklädning, byggavfall, verktyg på golv, nedtagen gipsvägg, synliga stolpar, ojämna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lovisasj och 27 till
  • Laddar…
Som vanligt så är det fuskgjort…

När vi flyttade in stod det ett hörnbadkar som var återkallat av elsäkerhetsverket som vi kastade ut. Valde att köra duschkabin eftersom vi inte litade på att det är rätt gjort.

Nu sitter jag är och bilar och kan konstatera att golvet helt och hållet saknar tätskikt, så det var helt rätt val hela vägen att först köra kabin och nu riva och göra om 😅
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Lovisasj och 21 till
  • Laddar…
Nu har jag bilat nästintill nonstop från 11-18.30 på självaste nyårsdagen 😅

Kunde konstatera att man tätat kring brunnen i alla fall. Komiskt nog var rotnätet rostigt på ett ställe, precis där vi klivit ur duschen.


Nu är hela flytspackelkakan borta som var ca 5cm och ungefär 40% av eps-betongen som är ca 8-10cm tjockt. Jag har börjat hitta majoriteten av vattenrören(som inte alls går som jag trott) och är skarvade och pluggade på diverse ställen. Ska bli skönt att få dra om dessa gamla klenoder till nya fräscha grejer!

Nu tänker jag ta kväller :)
Renovering pågår, rum med riven golvbeläggning, verktyg och byggavfall, träpanel på väggarna, takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med trasigt golv, rörighet, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående inomhus renoveringsprojekt, med träväggar och rörmokarmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt: rivna väggar, betonggolv, kablar, verktyg, hink, stege och fönster i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
SusoDus och 14 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Nu har jag bilat nästintill nonstop från 11-18.30 på självaste nyårsdagen 😂

Kunde konstatera att man tätat kring brunnen i alla fall. Komiskt nog var rotnätet rostigt på ett ställe, precis där vi klivit ur duschen.


Nu är hela flytspackelkakan borta som var ca 5cm och ungefär 40% av eps-betongen som är ca 8-10cm tjockt. Jag har börjat hitta majoriteten av vattenrören(som inte alls går som jag trott) och är skarvade och pluggade på diverse ställen. Ska bli skönt att få dra om dessa gamla klenoder till nya fräscha grejer!

Nu tänker jag ta kväller :)
[bild][bild][bild][bild]
Är det ett 5cm lager betong ytterligare och sedan ett lager sand där ledningarna är förlagda?
 
  • Gilla
jangus11
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Är det ett 5cm lager betong ytterligare och sedan ett lager sand där ledningarna är förlagda?
Osäker, har inte kommit så långt ännu, men jag gissar att det är nedgjutet i bjälklaget för hittills har jag inte stött på något avloppsrör :)

Förlåt, jag läste lite fort där. Har stött på några elrör som ligger mot bjälklaget, men det har legat direkt i eps-betongen.
 
I min -64 suterränghus var det ett lager med sand ovanpå det riktiga betongvalvet mot källaren, här låg de isolerade vattenrören innan de kom upp i väggarna och böjdes ut. Jag tog bort allt och satte reglar istället när jag lika gjorde om men jag byggde ju också om allt så det är svårt att jämföra rakt av!
 
Jag har bara gjort ett stort bilningsprojekt, so har inte jätte mycket erfarenhet, men det låter som det går väldigt långsamt? Hyra en större maskin kanske?

Jag har bilat ut 40 kvm (oarmerad) betong på en helg, men med betydligt större maskin.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
I min -64 suterränghus var det ett lager med sand ovanpå det riktiga betongvalvet mot källaren, här låg de isolerade vattenrören innan de kom upp i väggarna och böjdes ut. Jag tog bort allt och satte reglar istället när jag lika gjorde om men jag byggde ju också om allt så det är svårt att jämföra rakt av!
Ja, precis så ligger alla vattenrör, men ingen sand i mitt fall, utan eps-betong.
På sista bilden ser man vattenrören till höger i bild precis vid kvasten. Det kommer bli lite tydligare inom ett par dagar när jag fått bort allt och dammsugit :)
 
A ajn82 skrev:
Jag har bara gjort ett stort bilningsprojekt, so har inte jätte mycket erfarenhet, men det låter som det går väldigt långsamt? Hyra en större maskin kanske?

Jag har bilat ut 40 kvm (oarmerad) betong på en helg, men med betydligt större maskin.
Haha, långsamt tycker jag inte själv, tycker jag har varit rätt duktigt som rivit ur hela badrummet och nästintill bilat ur allt på en 3-dagarshelg 😂

Större maskin hade jag inte haft lust med det här skedet eftersom vattenrören som ligger nedgjutna fortfarande är i drift, annars tappar vi vattnet till köket :)

Sen har jag ju redan den här maskinen också och jag tycker det funkar bra, skulle jag bila ur halva källaren skulle det vara en annan femma :)
 
  • Gilla
  • Älska
BigR och 2 till
  • Laddar…
Det var mellan 15-20 cm från gamla golvnivån ner till det riktiga valvet och där låg även en del av 110 gjutjärnsröret nedtrampat, detta gjorde att jag fick ett litet titthål ner i matkällaren för ett ögonblick!
 
  • Haha
  • Gilla
skvadron och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det var mellan 15-20 cm från gamla golvnivån ner till det riktiga valvet och där låg även en del av 110 gjutjärnsröret nedtrampat, detta gjorde att jag fick ett litet titthål ner i matkällaren för ett ögonblick!
Så är det hos oss med. Avlopp är nedgjutet i valvet men all el och alla vattenrör ligger på valvet. I resten av huset är det uppreglat bjälklag på valvet men i badrummet ligger där typ 5cm sand och 5cm stenull sedan gjutet upp ovanpå typ 7-8cm :)
 
  • Gilla
alchemilla mollis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.