tommib tommib skrev:
Visst är det kul att mura och putsa! Som att bygga sandslott när man är barn men det står kvar.
Ja, det stämmer väl ganska bra, frugan jämförde det med att leka med lera när hon putsar så 😂

Något jag märkt med lecablock också är att dom verkar inhysa vissa hyresgäster. Har tagit hand om en del spindlar och småkryp som letar sig fram när dom kommer in i värmen efter att ha stått i driven på Bauhaus 😬

Det tar sig, sa mordbrännaren!

Men idag var jag för lat för att fixa sista raden… 😴
Vägg under konstruktion i ett rum med tegel och arbetsverktyg på golvet, samt en halvfärdig struktur och exponerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
t.englund och 3 till
  • Laddar…
Slow ’n’ steady wins the race!

Imorgon blir det flytspackling :)

• Vägg under konstruktion med exponerade betongblock och verktyg runtomkring, redo för flytspackling.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Då var golvet rakt i det blivande gästrummet, nu ska vi sikta på att putsa och spackla, sen inväntar vi rörmokare för att dra om radiatorrören så vi slipper ha dom i taket :) tanken är att dra om dom under golvet i gillestugan (därav lämnades hörnet utan flytspackel). Radiatorn ska även flyttas så den sitter under fönstret istället :)

Rum med nygjuten betonggolv, omålade väggar och ett fönster. Värmeelement täckt med plast. Förberedelse för renovering.
Skapa konto

• Gilla
D-bug och 2 till
  • Laddar…
Idag var det riva vägg på agendan :) ytterliggare en ganska stor milstolpe i min bok :)

Det jag finner mest intressant är hur allt är löst med blandat material hela tiden. Om tidigare ägare har fixat något så verkar man i största möjliga utsträckning ha fixat det med material som går att hitta innanför tomtgränsen 🤨

I väggen fann jag 2st blåbetongblock, resterande var vitt, sen en salig blandning av trämaterial inklusive tryckimpregnerat.
Riven vägg med synliga blåbetongblock och blandade material, verktyg och byggrester synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Riven vägg med olika byggmaterial blottade, inklusive blåbetongblock och trä, omgiven av byggdamm och bråte på golvet.
Skapa konto

Men nu är väggen borta och man börjar får lite känsla för hur tvättstugan kommer bli 😀

Riven vägg i tvättstuga med blandat material och byggdamm på golvet; verktyg och hinkar står utspridda i rummet.
Skapa konto

Sen hade vi projektet jag bävat lite för och det var demonteringen av ventilationstrumman som sträckte sig in i tvättstugan. Gammal klassisk 60-talare i asbest.

Men det gick bra, lyckades få ner trumman i helt skick och den är nu plastad och förberedd för en tur till återvinningen.

En riven ventilationstrumma i asbest står lutad mot en vägg, omgiven av snö och byggmaterial.
Skapa konto

Den hade man även satt igen med en träbit, lite gipsbitar och murbruk.
Närbild av en delvis riven vägg med blottade isoleringsskivor och rester av byggmaterial, inklusive gips och murbruk.
Skapa konto

I och med att allt är upprivet för stunden så valde vi att investera i en airthings för att få en indikation på radonnivåerna ser ut.

Vi har gjort 2 radonmätningar tidigare. En när vi flyttade in och en när vi rev innerväggarna efter dräneringsproblemen.

Tänkte att nu river vi ju upp golvet i gillestugan så då kan det vara bra med en fingervisning i om vi måste göra några åtgärder. Nu kommer jag ju bygga mekaniskt ventilerat golv oavsett, men ändå.

Mätresultat från radonmätning 6 jan–6 feb, visar ett genomsnitt på 90 Bq/m³ och ett spann mellan 47 och 152 Bq/m³.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K
Andjul Andjul skrev:
Idag var det riva vägg på agendan :) ytterliggare en ganska stor milstolpe i min bok :)

Det jag finner mest intressant är hur allt är löst med blandat material hela tiden. Om tidigare ägare har fixat något så verkar man i största möjliga utsträckning ha fixat det med material som går att hitta innanför tomtgränsen 🤨

I väggen fann jag 2st blåbetongblock, resterande var vitt, sen en salig blandning av trämaterial inklusive tryckimpregnerat.
[bild]
[bild]

Men nu är väggen borta och man börjar får lite känsla för hur tvättstugan kommer bli 😀

[bild]

Sen hade vi projektet jag bävat lite för och det var demonteringen av ventilationstrumman som sträckte sig in i tvättstugan. Gammal klassisk 60-talare i asbest.

Men det gick bra, lyckades få ner trumman i helt skick och den är nu plastad och förberedd för en tur till återvinningen.

[bild]

Den hade man även satt igen med en träbit, lite gipsbitar och murbruk.
[bild]

I och med att allt är upprivet för stunden så valde vi att investera i en airthings för att få en indikation på radonnivåerna ser ut.

Vi har gjort 2 radonmätningar tidigare. En när vi flyttade in och en när vi rev innerväggarna efter dräneringsproblemen.

Tänkte att nu river vi ju upp golvet i gillestugan så då kan det vara bra med en fingervisning i om vi måste göra några åtgärder. Nu kommer jag ju bygga mekaniskt ventilerat golv oavsett, men ändå.

[bild]
Vad är det för radonmätare?

K kniv skrev:
Vad är det för radonmätare?

Airthings wave plus 😊​

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:

Airthings wave plus 😊​

Min erfarenhet av Airthings är att den ger ett korrekt genomsnitt. Gjorde nyligen en mätning över tre månader med spårfilm genom Eurofins och resultaten låg i paritet med vår Airthings View Plus.

Edit: Årsmedel enligt Eurofins var 40 Bq. Villa från 1965 med källare. Ingen blåbetong. FTX med cirka 90 l/s fördelat på 198 kvm.

Redigerat:
M MysticOwl skrev:
Min erfarenhet av Airthings är att den ger ett korrekt genomsnitt. Gjorde nyligen en mätning över tre månader med spårfilm genom Eurofins och resultaten låg i paritet med vår Airthings View Plus.

Edit: Årsmedel enligt Eurofins var 40 Bq. Villa från 1965 med källare. Ingen blåbetong. FTX med cirka 90 l/s fördelat på 198 kvm.
Det bådar ju gott :) tanken med airthings är bara att få en uppfattning om v behövde göra några åtgärder :) men eftersom ingen radonsanering behövs så behöver vi inte fundera på det :)

Tanken är ändå att göra en ”riktig” mätning när källaren är färdig så finns det på papper att det inte finns radon :)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu är golvet som byggdes i slutet på 60-talet utrivet och klart :)

Ett rum med utrivet golv, träbitar och skräp på golvet, vita väggar och svart sopsäck i hörnet. Reparation pågår.
Skapa konto

Isoleringen skvallrade verkligen om hur blött det har varit. Dock är allt torrt och fint i dagsläget så firman som gjorde om dräneringen har gjort ett superjobb 💪

Det känns väldigt skönt att riva ur det här och göra om :)

Isolering under ett gammalt golv som rivits upp, visar tecken på fukt och smuts, med vägg och golv i bakgrunden.
Skapa konto

Fuktmätare visar 174 på en torrare yta efter golvrenovering, arbetet innefattar dränering och avlägsnande av gammal isolering från 60-talet.
Skapa konto

Fuktmätare visar 27.8% på en ombyggd golvyta från 60-talet, efter dräneringsarbete för att säkerställa torrhet.
Skapa konto

Allt spill samt plast från isoleringssäckarna gömdes även under golvet 😅
Etikett på gammal isolering från 60-talet, med slitage och gammal text från ursprung och mottagare, hittad under ett nyligen utrivet golv.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Frans B och 4 till
  • Laddar…
Blev till att korta ner sulan runt kaminen 40cm också då den var väldigt lång. Annars har det varit skräpplock och tur till tippen på schemat :)
Kamin med nedkortad sula, golvet är dammigt från byggarbete. En såg och en fot med sko syns i förgrunden.
Skapa konto

Krossad cementplatta framför en kamin efter att golvet kortats ner med 40 cm; byggverktyg syns vid sidan.
Skapa konto

En kamin med kortad stensula framför, samt en cirkelsåg på golvet intill.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Frans B och 6 till
  • Laddar…
Nu har jag ändå haft rätt bra fart i källaren senaste tiden känner jag :)

Uppreglingen av det ventilerade golvet har rullat på. Har under ganska långt tid vägt materialval, metod, märken osv. Har fascinerats lite av vilka priser det är på de olika lösningarna och kom fram till en egen lösning.

Har valt att köra på Biltemas terassfötter och dimensionerat upp virket samt isolering ett steg. Så inget organiskt material eller isolering nuddar betongen utan enbart terassfötterna har kontakt med golvet.

Det negativa med det har väl varit att den är aningen mer tidskrävande vid monteringen eftersom betongen varit ganska ojämn på sina ställen. Varje fot sitter dock skruvad ner i golvet för att behålla sin plats.
Träram för golvkonstruktion på betonggolv intill en kamin, förberedd för installation av ett flytande golv i ett rum med vita väggar.
Skapa konto

Däremot har jag kört med nivells ad-profil samt tilluftsdon då det inte fanns så mycket annat att handla över disk.
Rum med golvbygge på gång, isoleringsskivor och träreglar synliga, plast och verktyg ligger på golvet.
Skapa konto

I andra änden har jag monterat ett 50mm avloppsrör som har 20mm hål borrat varje 50cm som är vinklat snett ned mot betongen. Det röret kommer senare i bygget kopplas till en kanalfläkt och på så vis skapa drag under golvet är tanken. Jag tror egentligen att den mekaniska ventilationen är väldigt overkill då alla mätningar visar snustorrt, men man kan aldrig vara nog säker.
Byggprojekt med träreglar och rör i ett rum under renovering, en person står i bildens nedre del.
Skapa konto

Markyta med rör under byggkonstruktion, träbalk synlig ovanför med skruv, och ett borrat hål i röret.
Skapa konto

Så just nu befinner jag mig här och där kommer vi nog fastna en stund då radiatorrören ska dras under golvet och elementet bytas ut. Omdragningen av rören är för att få bort dagens rör som går i taket genom tvättstuga och gästrum.
Tanken är att få ett par skivor till på plats så kan jag börjar montera väggen mot trappan.

Rum under renovering med öppet golv, synlig isolering och byggmaterial, kartonger och verktyg utspridda.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.