Har fått en rikt o planhyvel, SERVA RPH 260 av farsan. Han har köpt den ny på konursauktion för några år sen men aldrig fått igång den. Nu har jag övertagit maskinen. Har precis fått igång den och sett att den funkar men upptäckte att drivremmen behövs bytas. Har sökt på nätet men blir inte klok på vart jag kan få tag på en rem. Någon som vet vart jag kan få tag på en rem?

• Blå SERVA RPH 260 planhyvel i verkstadsmiljö med synlig drivrem och verktygstavla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån firma som säjer "industriförnödenheter", remmar, kullager och liknande. Ta med den gamla remmen.

P palle_tjörnarp skrev:
Har fått en rikt o planhyvel, SERVA RPH 260 av farsan. Han har köpt den ny på konursauktion för några år sen men aldrig fått igång den. Nu har jag övertagit maskinen. Har precis fått igång den och sett att den funkar men upptäckte att drivremmen behövs bytas. Har sökt på nätet men blir inte klok på vart jag kan få tag på en rem. Någon som vet vart jag kan få tag på en rem?
Vilka mått har remmen?
Här finns lite bla https://planomaskin.se/sv/reservdelar/reservdelar-scheppach/rem-8x340-till-matning-hm0hm2.html

Frustrator Frustrator skrev:
Vilka mått har remmen?
Här finns lite bla [länk]
Frustrator Frustrator skrev:
Vilka mått har remmen?
Här finns lite bla [länk]
Sent svar, har kollat länken men hittar ingen med rätt dimension. Remmen är 600x17 mm. Tjocklek 3 mm.

Lånar tråden lite. Jag letar efter nya flata remmar till min hyvel.

Funkar poly-v-remmar på en bomberad remskiva?
poly-v-trasmisione.jpg

Skickade ett mail till rem kilremslagret.se, men de rekommenderade en kilrem som kostade 6700 ex moms, misstänker att dom missuppfattade min fråga, eller var jag otydlig :D

Jag trodde det skulle vara lätt att ange en bredd och en längd och sen få en sådan klippt och färdig. Inte så enkelt kanske?

nivv nivv skrev:

[bild]

Skickade ett mail till rem kilremslagret.se, men de rekommenderade en kilrem som kostade 6700 ex moms, misstänker att dom missuppfattade min fråga, eller var jag otydlig :D

Jag trodde det skulle vara lätt att ange en bredd och en längd och sen få en sådan klippt och färdig. Inte så enkelt kanske?
nivv nivv skrev:

[bild]

Jag fick tag på rem till min hyvel. Wennerlunds hjälpte mig. Fick snabba och tydliga svar. Remmen passade sen perfekt.
https://www.wennerlunds.com/

Hoppas du får tag på en rem.

P palle_tjörnarp skrev:
Jag fick tag på rem till min hyvel. Wennerlunds hjälpte mig. Fick snabba och tydliga svar. Remmen passade sen perfekt.
[länk]

Hoppas du får tag på en rem.
Tackar! Min rem är nog i ok skick ändå. De jag hörde med ville ha 4-500 ex moms och frakt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.