Jag har bytt drivrem på min Partner 12-95e och remmen spänns när jag kopplar till aggregatet. Men tycker ändå att den är ”lös”. Den gick oxo på enkelt. Remmen ska enligt uppgift passa till klipparen men eventuellt endast vissa årsmodeller. Kan det finnas olika remmar beroende på årsmodell? Har konstaterat att min eventuellt är 1995 o remmen skulle passa 1990 till 1993....suck
S sepani skrev:Jag har bytt drivrem på min Partner 12-95e och remmen spänns när jag kopplar till aggregatet. Men tycker ändå att den är ”lös”. Den gick oxo på enkelt. Remmen ska enligt uppgift passa till klipparen men eventuellt endast vissa årsmodeller. Kan det finnas olika remmar beroende på årsmodell? Har konstaterat att min eventuellt är 1995 o remmen skulle passa 1990 till 1993....suck
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tack, det ska dock vara rätt rem...verkar inte finnas ngn annan till denna klippare. Ska kolla sträckare, kanske ska den gå om denna ”krok”Maskintok skrev:
Logga in
Skapa konto
Nja den där kroken ska ligga emot så att remmen inte kan hoppa avS sepani skrev:
Det är väl remmen till klippaggregatet?
När du kopplar in aggregatet drar spaken i ett hjul som spänner remmen. när du kopplar in driften drar en vajer fram hjulet. Går detta hjul "ända fram till stoppet" eller har du möjlighet att spänna upp vajern nån centimeter till?
Släpp ner däcket, avstängd motor. Koppla in driften och se om spännhjulet går ända fram eller om det stannar innan drivremmen är fullt sträckt
Jag upptäckte att min Partner 145/95 började slira i tjockt gräs, och min vajer behöver verkligen sträckas
När du kopplar in aggregatet drar spaken i ett hjul som spänner remmen. när du kopplar in driften drar en vajer fram hjulet. Går detta hjul "ända fram till stoppet" eller har du möjlighet att spänna upp vajern nån centimeter till?
Släpp ner däcket, avstängd motor. Koppla in driften och se om spännhjulet går ända fram eller om det stannar innan drivremmen är fullt sträckt
Jag upptäckte att min Partner 145/95 började slira i tjockt gräs, och min vajer behöver verkligen sträckas
OK, tack...det förklarar ju saken...vilken maximal otur...utom för rembutiken som får sälja en rem till....jag har inte kunnat hitta mer än den t o m 1993 så utgick från att klipparen måste vara den inom det modellspannet....Maskintok skrev:
Rem kevlarförstärkt 5/8"" x 90"" (15,8 x 2268 mm) - Gårdsman
https://www.gardsman.se/reservdelar...rofil-16x9-mm/rem-58-x-90-15-8-x-2268-mm.html
Denna hade jag testat...
Går inte in lika långt i remskivan och driver då bättre... i och med att den är grövre så blir den kortare. än 1/2-90"..
https://www.gardsman.se/reservdelar...rofil-16x9-mm/rem-58-x-90-15-8-x-2268-mm.html
Denna hade jag testat...
Går inte in lika långt i remskivan och driver då bättre... i och med att den är grövre så blir den kortare. än 1/2-90"..
Tack, ja, denna kan ju vara ett alternativ, men bättre hade det ju varit om det fanns en med rätt längd...Det verkar ju som om det eventuellt finns ett 5 cm kortare alternativ...?Lite surt att köpa flera remmar på chans, de är ju trots allt ganska dyra. Ska förstås försöka lämna tillbaka den jag köpt.Maskintok skrev: