Jag har bytt drivrem på min Partner 12-95e och remmen spänns när jag kopplar till aggregatet. Men tycker ändå att den är ”lös”. Den gick oxo på enkelt. Remmen ska enligt uppgift passa till klipparen men eventuellt endast vissa årsmodeller. Kan det finnas olika remmar beroende på årsmodell? Har konstaterat att min eventuellt är 1995 o remmen skulle passa 1990 till 1993....suck

S sepani skrev:
Jag har bytt drivrem på min Partner 12-95e och remmen spänns när jag kopplar till aggregatet. Men tycker ändå att den är ”lös”. Den gick oxo på enkelt. Remmen ska enligt uppgift passa till klipparen men eventuellt endast vissa årsmodeller. Kan det finnas olika remmar beroende på årsmodell? Har konstaterat att min eventuellt är 1995 o remmen skulle passa 1990 till 1993....suck
Undersida av gräsklippare som visar skärblad, rem och ackumulerat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underrede av trädgårdstraktor med gräsrester och mekaniska komponenter synliga.
Skapa konto

A
S sepani skrev:
[bild] [bild]
Den där är för lös..
Ingen sträckare som man kan spänna med?
Vissa traktorer har dessa..
Du kan gå upp i storlek på bredden på remmen så den blir grövre, då drar den bättre, och även kortare

Maskintok skrev:
Den där är för lös..
Ingen sträckare som man kan spänna med?
Vissa traktorer har dessa..
Du kan gå upp i storlek på bredden på remmen så den blir grövre, då drar den bättre, och även kortare
Tack, det ska dock vara rätt rem...verkar inte finnas ngn annan till denna klippare. Ska kolla sträckare, kanske ska den gå om denna ”krok” Undersida av en gräsklippare som visar drivrem och dess spännmekanism med synliga gräsklippningsrester.
Skapa konto
? Lite svårt att följa rådet kolla noga innan du byter, då remmen i princip upplöstes helt...

A
S sepani skrev:
Tack, det ska dock vara rätt rem...verkar inte finnas ngn annan till denna klippare. Ska kolla sträckare, kanske ska den gå om denna ”krok”[bild] ? Lite svårt att följa rådet kolla noga innan du byter, då remmen i princip upplöstes helt...
Nja den där kroken ska ligga emot så att remmen inte kan hoppa av(y)

Det är väl remmen till klippaggregatet?
När du kopplar in aggregatet drar spaken i ett hjul som spänner remmen. när du kopplar in driften drar en vajer fram hjulet. Går detta hjul "ända fram till stoppet" eller har du möjlighet att spänna upp vajern nån centimeter till?
Släpp ner däcket, avstängd motor. Koppla in driften och se om spännhjulet går ända fram eller om det stannar innan drivremmen är fullt sträckt
Jag upptäckte att min Partner 145/95 började slira i tjockt gräs, och min vajer behöver verkligen sträckas

• Gilla
1
  • Laddar…
A
1/2 88" eller 1/2 90"?
1/2-90" var till och med 1993.
1/2-88" efter 1993..

Maskintok skrev:
1/2 88" eller 1/2 90"?
1/2-90" var till och med 1993.
1/2-88" efter 1993..
OK, tack...det förklarar ju saken...vilken maximal otur...utom för rembutiken som får sälja en rem till....jag har inte kunnat hitta mer än den t o m 1993 så utgick från att klipparen måste vara den inom det modellspannet....

Maskintok skrev:
Nja den där kroken ska ligga emot så att remmen inte kan hoppa av(y)
OK, då ligger den rätt. Verkar otroligt nog finnas ytterligare en variant på rem, ngt kortare...så det är lösningen

S sepani skrev:
OK, tack...det förklarar ju saken...vilken maximal otur...utom för rembutiken som får sälja en rem till....jag har inte kunnat hitta mer än den t o m 1993 så utgick från att klipparen måste vara den inom det modellspannet....
Infotavla på maskin med tillverkningsinformation, inklusive modellnummer P12-956 och datumkod 11/95.
Skapa konto
Kan denna skylt betyda att det är en 1995:a...
S sepani skrev:
OK, tack...det förklarar ju saken...vilken maximal otur...utom för rembutiken som får sälja en rem till....jag har inte kunnat hitta mer än den t o m 1993 så utgick från att klipparen måste vara den inom det modellspannet....[/QUOTE

A
S sepani skrev:
[bild] Kan denna skylt betyda att det är en 1995:a...
Nä det enda som har 95 i sig är produkt numret.. det är som ett artikel nummer..

Maskintok skrev:
Nä det enda som har 95 i sig är produkt numret.. det är som ett artikel nummer..
OK, hur finner jag ut om det är annan årsmodell än 1990 - 1993...förutom att min rem jag köpt verkar för lång och att en kortare skulle passa bättre...hur mycket skiljer det i cm?

A
S sepani skrev:
OK, hur finner jag ut om det är annan årsmodell än 1990 - 1993...förutom att min rem jag köpt verkar för lång och att en kortare skulle passa bättre...hur mycket skiljer det i cm?
2" = 5 cm ca...

Maskintok skrev:
Rem kevlarförstärkt 5/8"" x 90"" (15,8 x 2268 mm) - Gårdsman
[länk]

Denna hade jag testat...
Går inte in lika långt i remskivan och driver då bättre... i och med att den är grövre så blir den kortare. än 1/2-90"..
Tack, ja, denna kan ju vara ett alternativ, men bättre hade det ju varit om det fanns en med rätt längd...Det verkar ju som om det eventuellt finns ett 5 cm kortare alternativ...?Lite surt att köpa flera remmar på chans, de är ju trots allt ganska dyra. Ska förstås försöka lämna tillbaka den jag köpt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.