Hej!
Jag har nyss tagit över en fantastiskt gammalt sekelskifteshus med ett traditionellt kök med en Husqvarna vedspis jämte en kökspanna som var brukligt i samband med införande av centralvärmesystem på 50 talet. Vattensystemet till pannan är tömt sedan 15 år då huset stått kallt vintertid. Nu skulle jag vilja få igång detta system men har läst att pannan kan ha tagit skada av att stå tom (torr). Är det någon som har erfarenhet av driftsättning av en panna som stått tom? Kan den ha rostat sönder?

den kan mycket väl ha rostat sönder tyvärr
kan du se alla rör ? om du kan se alla rör kan du ju prova å fylla systemet med vatten
att testa å fylla med tryckluft är inge bra då det kan bli stor sprängverkan vid läckage om det inte är stor läcka.
jag har ingen egen erfarenhet med å driftsätta gammalt system dock

Tack för tipset!

Fyll med vatten men leta rätt på avtappningen så att du slipper onödiga vattenskador. Förbered med en slang eller liknande, Det är sor risk att många linskarvar läcker men de tätar sig troligen efter ett dygn eller så . Men det brukar vara svårt att se rören i ett sådant system som du har då dessa ligger dålt bakom pannan och i trossbotten för självcirkulation. Men prova och håll tummarna!!

Jag satte en norrahammar kökspanna i bruk för ca 2 år sen. den har stått still, tom i ca 20 år. till och börja med kolla jag expantionskälet uppe på vinden.. och det var rosthål i. så det gjorde jag ett i rostfritt på jobbet. sen fyllde vi systemet med vatten och började elda. då upptäckte vi hål i ett av elementen. droppade lite på golvet. så köpte ett beg på en annons och satte i. sen har det fungerat nu i snart 2 år men tills för en vecka sen... då började vattnet att rinna fram på golvet under pannan. så det jag vill säga är att provtryck systemet med luft innan om man har möjlighet till det. det hade inte inte jag tyvärr. och så fick jag resultatet med. så nu ska jag se om jag kan hitta en annan panna eller någon som renoverar. Tips? Mvh /elokko

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.