Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Intressant. Jag har fyra olika llvp från tre olika tillverkare och på samtliga blir det streck i displayen när jag avfuktad. Vilken tillverkare har du?
Jag har en Panasonic från 2003

Vad är det egentligen för skillnad mellan Cool och Dry lägena?
Torkningen sker ju också genom att temperaturen sänks till fukten kondenserar när daggpunkten underskrids, eller hur?
Enda skillnaden som jag ser är att jag inte kan ställa in önskad temperatur i Dry-läget-

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det egentligen för skillnad mellan Cool och Dry lägena?
Torkningen sker ju också genom att temperaturen sänks till fukten kondenserar när daggpunkten underskrids, eller hur?
Enda skillnaden som jag ser är att jag inte kan ställa in önskad temperatur i Dry-läget-
I kylläget på mina fem pumpar. I tork kan jag inte ställa in temp.
Vi kan nog ganska lugnt konstatera att det finns skillnad mellan de två driftslägena eftersom i alla fall jag har svårt att tänka mig att mer eller mindre samtliga tillverkare bygger in en dublett av en funktion bara för att det är roligt.
Jag TROR att i kylläget så är temperaturen den styrande faktorn vilket gör att pumpen helt enkelt arbetar omvänt jämfört med värmeläget och försöker få till den inställda tempen så snabbt som möjligt och sedan hålla den där, medan det i torkläget inte är relevant hur snabbt utrymmet kyls eller vad temperaturen blir, vilket leder till att kompressorn endast belastas minimalt. Helt enkelt att det är luftflödet genom inomhusdelen som är det intressanta snarare än att kyla.

Om det drar mindre energi eller inte beror ju helt på hur du ställt tempen iofs.

Anledningen att jag skrev det jag skrev var att folk verkade tro att dry-läget var nåt magiskt, en värmepump är en värmepump och den gör samma sak oavsett, däremot kanske den har olika parametrar för styrning i olika lägen.

Ska man kyla lika mycket så drar det lika mycket energi punkt.

GlennB GlennB skrev:
Om det drar mindre energi eller inte beror ju helt på hur du ställt tempen iofs.

Anledningen att jag skrev det jag skrev var att folk verkade tro att dry-läget var nåt magiskt, en värmepump är en värmepump och den gör samma sak oavsett, däremot kanske den har olika parametrar för styrning i olika lägen.

Ska man kyla lika mycket så drar det lika mycket energi punkt.
1. Ingen av mina pumpar kan ställas in på temp när dry körs. Punkt. Temperaturen VERKAR vara oväsentlig då den parametern INTE är intressant vid tork.

2. Nej, det är ju just olika parametrar som medför olika resultat, så en pump gör inte samma sak i de olika lägena, för då hade den endast haft en funktion. Så är det inte.
Magiskt tror jag inte, men att det VERKAR vara mer energieffektivt att köra tork snarare än kyla ter sig mer och mer sant.

3. Om den exakta tempen är viktig för dig, så ja. Är den inte det utan du är ok med kylning utan tidsaspekt och utan precision i temperaturen (alltså går på hur du upplever klimatet snarare än vad du avläser på termometern) så verkar det vara mer energieffektivt att torka. Punkt.

Lever man på marginalen (och ända har en LLVP) så kan man väl mixtra med både det ena och andra. Jag ställer in den temperatur vi vill ha både vintern och sommar och låter fjärrvärmen, termostater och AC göra sitt jobb.

Vill man kapa kostnader så finns det nog enklare sätt att uppnå det. T.ex. använda markiser, persienner, hålla dörrar och fönster stängda.

En extrem sommar som denna är det kanske 90-120 dagar då det finns något större värmebehov men en normal sommar är ju oftast mindre.

F fredl skrev:
Lever man på marginalen (och ända har en LLVP) så kan man väl mixtra med både det ena och andra. Jag ställer in den temperatur vi vill ha både vintern och sommar och låter fjärrvärmen, termostater och AC göra sitt jobb.

Vill man kapa kostnader så finns det nog enklare sätt att uppnå det. T.ex. använda markiser, persienner, hålla dörrar och fönster stängda.

En extrem sommar som denna är det kanske 90-120 dagar då det finns något större värmebehov men en normal sommar är ju oftast mindre.
Ahh. Så energieffektivitet och därmed god hushållning av jordens resurser och att försöka minska belastning på miljön är inte goda nog argument?

Det handlar såklart inte om att leva på marginalen, men få människor är så finstämda att de måste ha en exakt temperatur för att trivas och må bra.

Men visst, vill du betala mer för din kyla så får du göra det. Jag väljer att inte göra det.

S sethakan skrev:
Har en fd25 gammal. Står på 23 grader och drar typ ingenting. När jag startar den drar den lite mer sen sjunker det.

Det roliga är att den drar lika mycket på full fläkt som minsta fläkt, mer kyla för pengarna på full fläkt alltså.
2.1kwh depd det på dessa 11h.

[bild]
Hmm, är du säker på att du mätt både utomhus- och inomhusdelens sammanlagda elförbrukning? I vissa fall är inomhusdelen separat ansluten med stickpropp och mäter man på den mäter man ju bara den fläktmotorns förbrukning.

Vi har provat att köra vår MB L/L i källaren på avfuktningsläget, helt värdelöst för att den inte styr på temp eller luftfuktighet.
Efter 12h hade vi gått från 22 grader och 60% till 16 grader och 45%, helt oanvändbart som avfuktare.
Känns inte särskilt ekonomiskt heller då den fortsätter kyla långt under önskad temp, i AC läge hade den ju stannat.

A
men inte avfuktat...

1. Ingen av mina pumpar kan ställas in på temp när dry körs. Punkt. Temperaturen VERKAR vara oväsentlig då den parametern INTE är intressant vid tork.
Hur temperaturen är inställd när du kör den på *kyla* syftade jag givetvis på.

2. Nej, det är ju just olika parametrar som medför olika resultat, så en pump gör inte samma sak i de olika lägena, för då hade den endast haft en funktion. Så är det inte.
Magiskt tror jag inte, men att det VERKAR vara mer energieffektivt att köra tork snarare än kyla ter sig mer och mer sant.
Exakt vad menar du att din luftvärmepump gör i torkläge då ? Förstår du vad en värmepump gör ?

En värmepump gör en enda sak, det gör den oavsett om du sätter den i tork eller kylläge, enda anledningen att den kan dra olika mycket energi är att den arbetar olika mycket, mindre arbete = mindre energiförbrukning = mindre kyla.

3. Om den exakta tempen är viktig för dig, så ja. Är den inte det utan du är ok med kylning utan tidsaspekt och utan precision i temperaturen (alltså går på hur du upplever klimatet snarare än vad du avläser på termometern) så verkar det vara mer energieffektivt att torka. Punkt.
..Och du hade uppnått exakt samma kyla och energiförbrukning om du hade ställt in den i kylläge på en lägre temperatur.

Än en gång, det är ingen magi inblandad som gör att den blir effektivare i torkläge, den styrs bara av andra parametrar, ska du ha samma kyla så kostar det lika mycket energi oavsett.

Torkläget finns bara där om du vill ha torrare luft men inte bryr dej om kylan, då blir kylan en biprodukt till torkningen så att säga, kör du i kylläge så blir det torkningen som blir en biprodukt till kylan.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Ahh. Så energieffektivitet och därmed god hushållning av jordens resurser och att försöka minska belastning på miljön är inte goda nog argument?

Det handlar såklart inte om att leva på marginalen, men få människor är så finstämda att de måste ha en exakt temperatur för att trivas och må bra.

Men visst, vill du betala mer för din kyla så får du göra det. Jag väljer att inte göra det.
Är du utbildad i hållbar resursanvändning? I så fall kan du presentera en utläggning för varför det är mer hållbart att använda avfuktningsläget gentemot kyla. Fuska inte heller. Annars kan du kliva av din höga klimathäst.

Det är oerhört komplicerat och för att närma sig en korrekt jämförelse så måste man ta hänsyn till många faktorer.

Folk lurar sig själva att de hjälper klimatet genom liknande argument. Vill du verkligen göra klimatet en tjänst så finns långt mycket mer effektiva sätt att göra det på. Det blir dock mer kännbart för livsstilen och / eller plånboken och det brukar de allra flesta rygga tillbaka från.

Hej. har inte hängt med här men läste lite nu och jag har en Daikin som jag inte ens behöver köra på kyla. Jag kör på avfuktning och jag hade 24 grader inne förra veckan när det va 34 ute. Avfuktning funkar kanon hos mig. Kollade med min energi lev att jämfört med förra året då jag inte använde den alls under juli hade jag gjort av med 90 kilowatt mer i år då jag kört nästan hela tiden. Så jag tycker det är jättebilligt och man har ju en underbart klimat inne med torr och sval luft. Ac kör jag väl bara om man vill ha en bestämd temperatur. Det droppar lika bra vid av körning.

F fb35523 skrev:
Hmm, är du säker på att du mätt både utomhus- och inomhusdelens sammanlagda elförbrukning? I vissa fall är inomhusdelen separat ansluten med stickpropp och mäter man på den mäter man ju bara den fläktmotorns förbrukning.
Japp, säker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.