14 151 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Dreva om?
Sida 1 av 2
Blir några inlägg här men frågorna är ju många...
Jag ska byta panel på mitt timmerhus. Jag kommer inte tilläggsisolera som vissa påstår att man ska göra och vissa inte.... (så det kan aldrig vara helt fel att skippa, däremot bli helt fel om man gör det...)
Däremot tänkte jag "dreva om" men när jag nu började söka info om vad det innebär hittar jainget vettigt.
Allt jag hittar är hur man lägger lindrev mellan stockarna när man bygger/byter men vad är det man ska göra när man bara ska "dreva om" en färdig gammal timmervägg? Finns ju inte mycket till springor precis att peta in något i...
Jag ska byta panel på mitt timmerhus. Jag kommer inte tilläggsisolera som vissa påstår att man ska göra och vissa inte.... (så det kan aldrig vara helt fel att skippa, däremot bli helt fel om man gör det...)
Däremot tänkte jag "dreva om" men när jag nu började söka info om vad det innebär hittar jainget vettigt.
Allt jag hittar är hur man lägger lindrev mellan stockarna när man bygger/byter men vad är det man ska göra när man bara ska "dreva om" en färdig gammal timmervägg? Finns ju inte mycket till springor precis att peta in något i...
Drevjärn och lindrev , tvinna ihop linet till ett "rep" och sen är det bara att knacka in med drevjärn och hammare....tror järnhandeln kan ha drevjärn, annars finnsdet garanterat hos nån byggnadsvårds butik. Har för mej att det ska vara tjärat lin utomhus.
har inte gjort detta själv...ännu, men kommer bli framöver då jag och sambon precis köppt oss ett gammalt timmer hus
har inte gjort detta själv...ännu, men kommer bli framöver då jag och sambon precis köppt oss ett gammalt timmer hus
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårds"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
jo det är ju så jag tror att det ska göras oxå men knacka in var? längs med alla stockar? får man ens in nått?
Tilläggsisolering kostar ju rätt mkt och räknar man på återbetalningen så är det ju ytters tveksammt... syftar då inte på nån billig glasull eller liknande utan typ linisolering
Tilläggsisolering kostar ju rätt mkt och räknar man på återbetalningen så är det ju ytters tveksammt... syftar då inte på nån billig glasull eller liknande utan typ linisolering
Ja, längst med stock varven, sen tror jag inte du får in det helt, utan man knackar in det så det sitter och tätar, sen får man måla över det
men som sagt, vad jag har läst, får hoppas någon med erfarenhet av det svarar
alt, ta kontakt med en timmrare, han/hon borde ju kunna svara på det kan man tycka.
men som sagt, vad jag har läst, får hoppas någon med erfarenhet av det svarar
Ja det får vi hoppas, för jag vill också veta
Och angående måla över, ja enligt gysinge byggnadsvårds böcker
. Men nu kanske du ska sätta panel igen och då behövs det såklart inte målas över, det är ju om det är "naken" timmer fasad, och då är frågan, räcker det med ny vindpapp+ panel för att få det tillräckligt tätt?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårds"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Behöver du verkligen dreva om du ska sätta vindpapp bakom panelen?
Jag hade absolut satt isolering i form av västkustskivor eller spontad cellplast bakom panelen, förutom att det isolerar så ersätter det vindpappen också.
Jag hade absolut satt isolering i form av västkustskivor eller spontad cellplast bakom panelen, förutom att det isolerar så ersätter det vindpappen också.
Ok låter vettigt
Cellplast..... och stenull.. skulle inte tro det men tack för tipset. Jag har varit inne på linisolering som tilläg men 45mm runt om huset skulle kosta 10 000kr och 45mm är ju inte mycket att komma med så jag skippar nog tillägg..
Om du behöver material typ olika sorters drev och drevjärn så har dom här nästan allt som finns att få när det gäller detta. Dom är bra att ha att göra med och skickar normalt direkt.
http://www.claessons.com/
http://www.claessons.com/