Har ett fönster som hamnat i båda lägena samtidigt. Kipp läge samt sidan är öppna samtidigt. Fönstret liksom hönger lite. Är elitfönster. Hur får jag ordning på det? Går inte att stänga nu... kliar mig och kan inte se hur jag löser det så hoppas på hjälp

C
Varierar kanske lite mellan olika typer av beslag, men låt vredet stå i vädringsläge, vippa upp fönstret ur vädringsläget (fast fortfarande öppet), och under tiden du håller det så, vrid vredet till öppningsläge. Beslaget skall då låsa vädringsläget igen, och du kan stänga det som vanligt.

C cpalm skrev:
Varierar kanske lite mellan olika typer av beslag, men låt vredet stå i vädringsläge, vippa upp fönstret ur vädringsläget (fast fortfarande öppet), och under tiden du håller det så, vrid vredet till öppningsläge. Beslaget skall då låsa vädringsläget igen, och du kan stänga det som vanligt.
Har försökt men handtaget går inte att vrida känns som någon spärr som måste tryckas in för att återställa men hittar ingen

C
I vilket läge står handtaget då?
Stämmer att det finns en spärr som skall hindra att vredet vrids till vädringsläge när det är öppet och vice versa. Om vredet står i öppningsläge, testa att stänga fönstret och se om du då kan vrida till vädringsläge och vippa upp det.

Tippa upp fönstret och peta till spärren som sitter på spanjoletten i framkant med ett finger samtidigt vrider du handtaget och allt bör fungera som normalt.

Postar en bild på en modell av den spärr jag nämner.
Fönsterbeslagets spärr på en spanjolett, detalj av mekanism, metallfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 123abc skrev:
Tippa upp fönstret och peta till spärren som sitter på spanjoletten i framkant med ett finger samtidigt vrider du handtaget och allt bör fungera som normalt.

Postar en bild på en modell av den spärr jag nämner.
[bild]
Tack nu är fönstret i kipp läge. Såg lita annorlunda ut med en svart sak att trycka på istället. Nu är problemet att det går inte!att stänga helt. Känns som den lilla metallskrot längst ner i bilden är i fel läge. Elitfönster.

• Fönster i kipp-läge med metallgrepp och felplacerat metallskrot längst ner.
    Skapa konto
I ior005 skrev:
Tack nu är fönstret i kipp läge. Såg lita annorlunda ut med en svart sak att trycka på istället. Nu är problemet att det går inte!att stänga helt. Känns som den lilla metallskrot längst ner i bilden är i fel läge. Elitfönster.

• Öppet fönster med synlig fönstermekanism, utsikt mot grön gräsmatta och röd byggnad utanför.
    Skapa konto
Då tippade du nog inte upp fönstret tillräckligt innan du vred handtaget.
Men det är bara att peta till spärren och göra om så det blir rätt, peta till spärren sedan vrider du handtaget till tipp läget och tippar igen fönstret så mycket det går och sedan till sidohängda läget så ska den "gripa tag" och bli rätt.
Den måste vara i rätt position för att att den ska gripa i tippfunktionen.

Det finns flera olika modeller av spärrar men funktionen är likvärdig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.