8 390 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Dräneringsskiva (EPS) eller EPS + fuktisoleringsmatta (Platon)
Sida 1 av 4
Sedan några år tillbaks finns det en dräneringsskiva på marknaden som består av en EPS-skiva med lodräta spår, tätt inpå varandra (ca 1x1 sm). Utanpå denna skiva ligger det en markduk. Fördelen med denna skiva är bl.a att man inte behöver fylla igen med dränerande massor utanför.
Vatten som rinner mot skivan kommer passera genom markduken varpå den kommer följa de lodräta spåren neråt till markdräneringsbädden. In mot källarväggen är denna EPS-skiva slät.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/dr%C3%A4nering-och-fuktisolering/fuktisolering-av-husgrund/dr%C3%A4nskiva-s80-eps-p61017001
Isodrän är en annan känd variant och metod som bygger på att vattnet skall gå in i isoleringen och där rinna ner till dräneringsbädden. För mig känns denna metod inte bra, då jag vill ha en torr isolering och källarvägg.
Nu till min ide som bygger på samma princip som dräneringsskivan.
Jag tänker mig sätta stora EPS-skivor (1200 x 2000) mot källarväggen. Utanför EPS-skivorna lägger jag först en fuktisoleringsmatta (platon typ) med knopparna utåt. Sen en markduk. Fördelen blir till skillnad från dräneringsskivan då att markfukten inte når fram till EPS-skivan. Markvattnen rinner neråt på utsidan om fuktisoleringsmattan innanför markduken. *Jag skulle även helst vilja sätta en till fuktisolingsmatta med knopparna mot EPS-skivan för att ev fukt skulle kunna torka upp bättre runt EPS-skivan.
B-Max tar 173 kr/m2 för Dräneringsskivan (ARTIKELNUMMER: 61017001)
Mitt förslag kostar ca 110 kr/m2 (*137kr) (ARTIKELNUMMER: 669028, 21035, 21201)
Isodrän kostar 485 kr / m2
Synpunkter tack
Vatten som rinner mot skivan kommer passera genom markduken varpå den kommer följa de lodräta spåren neråt till markdräneringsbädden. In mot källarväggen är denna EPS-skiva slät.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/dr%C3%A4nering-och-fuktisolering/fuktisolering-av-husgrund/dr%C3%A4nskiva-s80-eps-p61017001
Isodrän är en annan känd variant och metod som bygger på att vattnet skall gå in i isoleringen och där rinna ner till dräneringsbädden. För mig känns denna metod inte bra, då jag vill ha en torr isolering och källarvägg.
Nu till min ide som bygger på samma princip som dräneringsskivan.
Jag tänker mig sätta stora EPS-skivor (1200 x 2000) mot källarväggen. Utanför EPS-skivorna lägger jag först en fuktisoleringsmatta (platon typ) med knopparna utåt. Sen en markduk. Fördelen blir till skillnad från dräneringsskivan då att markfukten inte når fram till EPS-skivan. Markvattnen rinner neråt på utsidan om fuktisoleringsmattan innanför markduken. *Jag skulle även helst vilja sätta en till fuktisolingsmatta med knopparna mot EPS-skivan för att ev fukt skulle kunna torka upp bättre runt EPS-skivan.
B-Max tar 173 kr/m2 för Dräneringsskivan (ARTIKELNUMMER: 61017001)
Mitt förslag kostar ca 110 kr/m2 (*137kr) (ARTIKELNUMMER: 669028, 21035, 21201)
Isodrän kostar 485 kr / m2
Synpunkter tack
Nu är jag förvisso lite partisk, men varför inte Isodrän/Pordrän? Ingen av dessa blir fuktiga, utan är kapilärbrytande = vattnet rinner rakt ner. Inget vatten kommer in mot källarväggen i det fallet heller.
Ditt förslag skulle kunna funka men tänk på att EPS suger vatten. Vid användning av Isodrän/Pordrän använder du samma fyllnadsmassor som du grävt upp, så det är ingen skillnad.
Kostnadsmässigt så får du inte glömma att räkna med grundmursmatta/platonmatta i din beräkning (behövs inte för Isodrän/Pordrän). Vart hittade du priset för Isodrän? Det låter väldigt dyrt. Bauhaus säljer för 819 kr/pkt = 218 kr/m2. Sen tillkommer förvisso tillbehör som hållare, lister etc.
Ditt förslag skulle kunna funka men tänk på att EPS suger vatten. Vid användning av Isodrän/Pordrän använder du samma fyllnadsmassor som du grävt upp, så det är ingen skillnad.
Kostnadsmässigt så får du inte glömma att räkna med grundmursmatta/platonmatta i din beräkning (behövs inte för Isodrän/Pordrän). Vart hittade du priset för Isodrän? Det låter väldigt dyrt. Bauhaus säljer för 819 kr/pkt = 218 kr/m2. Sen tillkommer förvisso tillbehör som hållare, lister etc.
Man sätter väl en markduk utanför Isodränskivan? Annars risk att skivan "kanaler" täpps igen. Jag får en känsla av att skivans isolerande förmåga blir sämre om kallt vatten rinner igenom den. Vattnet lär väl inte bara rinna i utkanten av skivan som du skriver?
I mitt förslag så skulle en fuktisolerande matta (typ platon) hindra vattnet att nå EPS-skivan. Jag hade räknat med denna i prisbilden. (B-max)
Jag hade lite slarvigt valt Isodrän 200 KPA. Så det stämmer som du skriver 218kr/m2 för Isodrän 60 KPA.
I mitt förslag så skulle en fuktisolerande matta (typ platon) hindra vattnet att nå EPS-skivan. Jag hade räknat med denna i prisbilden. (B-max)
Jag hade lite slarvigt valt Isodrän 200 KPA. Så det stämmer som du skriver 218kr/m2 för Isodrän 60 KPA.
Ja, det stämmer att man sätter en markduk utanför för att stoppa jord från att sätta igen skivan. Vågar dock säga ett en vanlig N2-duk är betydligt billigare på m2 än en grundmursmatta. Om inte annat mer lättarbetad 
Isodrän är otroligt kapillärbrytande, vatten som stöter på skivan rinner direkt nedåt. Vatten kommer inte komma ovanifrån iom täcklisten som (ska) sitta ovanpå.
Isodrän (och även pordrän tror jag) brukar skicka ut ett litet genomskinligt rör där en bit Iso/pordrän sitter fast i mitten, och sen får man fylla i vatten i röret och se hur fort det rinner igenom. Vi hade ett likadant rör med en bit EPS i mitten, efter ett tag var den helt uppsvälld och inget vatten gick igenom.
För mig visade det skillnaden över tid mellan dessa material, men jag ska säga att jag är partisk och inte sågar din idé på något sätt. Däremot kan jag inte uttala mig om hur bra det kommer funka.
Hur ser det ut just nu? Har du fuktproblem i källaren? Är grundmuren målad med asfalt eller liknande?
Isodrän är otroligt kapillärbrytande, vatten som stöter på skivan rinner direkt nedåt. Vatten kommer inte komma ovanifrån iom täcklisten som (ska) sitta ovanpå.
Isodrän (och även pordrän tror jag) brukar skicka ut ett litet genomskinligt rör där en bit Iso/pordrän sitter fast i mitten, och sen får man fylla i vatten i röret och se hur fort det rinner igenom. Vi hade ett likadant rör med en bit EPS i mitten, efter ett tag var den helt uppsvälld och inget vatten gick igenom.
För mig visade det skillnaden över tid mellan dessa material, men jag ska säga att jag är partisk och inte sågar din idé på något sätt. Däremot kan jag inte uttala mig om hur bra det kommer funka.
Hur ser det ut just nu? Har du fuktproblem i källaren? Är grundmuren målad med asfalt eller liknande?
Sått en platon eller liknande utanför isodrän/annan isolering så kommer aldrig utifrån väta/vatten att gå in i isoleringen, den ska då gå ända ner till dräneringen, det blir en del kondens på insidan platon/annan liknande som kommer att följa den ner till dräningen och försvinna bort.
Jag håller med Putt och skulle nog välja Isodrän istället.
Du skrev att du ville ha torr isolering och väggar och jag tror helt enkelt att Isodrän är ett säkrare kort eftersom eps faktiskt kan binda en hel del vatten. Vatten utifrån kommer inte långt in i en 100mm Isodränskiva.
Men inte sagt att ditt förslag inte fungerar, men jag vet inte.
Du skrev att du ville ha torr isolering och väggar och jag tror helt enkelt att Isodrän är ett säkrare kort eftersom eps faktiskt kan binda en hel del vatten. Vatten utifrån kommer inte långt in i en 100mm Isodränskiva.
Men inte sagt att ditt förslag inte fungerar, men jag vet inte.
Sätter du en "Platon" utanför försvinner väl Isodränets dränerande funktion?J jonaserik skrev:
Min ide var ju att sätta en vanlig EPS och "Planton" utanför.
En Platon utanför isodränen är inte fel men kanske inte nödvändig. Duk brukar räcka med duk men riskerar rötter osv växa in i isodränen är Platon inte dumt.
Isodränen är inte enbart till för att ta hand om vatten utifrån utan även för att isolera och ta bort fukten som kommer inifrån och som sen kondenserar ute skivan. Kan man hindra ytvatten att ens nå dränskivan är det bara bra!
Det är av den anledningen isodrän rekommenderar att man fyller med icke-dränerande material som har fall bort från konstruktionen. Ganska logiskt när man tänker efter!
Isodränen är inte enbart till för att ta hand om vatten utifrån utan även för att isolera och ta bort fukten som kommer inifrån och som sen kondenserar ute skivan. Kan man hindra ytvatten att ens nå dränskivan är det bara bra!
Det är av den anledningen isodrän rekommenderar att man fyller med icke-dränerande material som har fall bort från konstruktionen. Ganska logiskt när man tänker efter!
Har ingen erfarenhet av dessa skivor, spåren är nog en form av att fungera som pordrän, vet inte om det är nytt med spår men tänker på att skivor är mer eller mindre täta och med materiel ( jord eller annat ) direkt mot skivan så rinner det inte ner som det ska. Mitt fungerar klockrent med pordrän men har en ribbonmatta utanför.O oddjobb skrev:
Att fyllnadsmassorna (jorden) är blöt spelar kanske inte så stor roll. Vattnet kan ju inte passera förbi kanalerna och in i isoleringen, utan att "falla neråt" Principen blir nästan som Isodrän. Men jag gillar inte att vattnet skall penetrera in i isoleringen. Med en fallhöjd på 2 meter har jag svårt att tro att vattnet som rinner genom Isodränskivan inte fyller skivans hela bredd.
Vad menar du med passera kanalerna, på bild så är väl kanalerna infrästa i isoleringen eller är det något skikt som är vattentätt mellan spåren och skivan och en duk utanför som rötter och annat otyg kan växa i och täta till.O oddjobb skrev:
Att hela skivans tjocklek utsätts för vatten har jag mycket svårt att se. Fördelen med t.ex Isodrän är ju att vattnet rinner igenom och inte kan lagras i skivan.
EPS däremot kan ju suga till sig mycket vatten. Hur mycket suger skivan åt sig innan det börjar droppa ner i dräneringen kan man undra? Det borde påverka både isolerförmågan och egenskapen att hålla källarväggen torr.
Jag ser ingen anledning att välja de där skivorna när det finns Isodrän och liknande.
EPS däremot kan ju suga till sig mycket vatten. Hur mycket suger skivan åt sig innan det börjar droppa ner i dräneringen kan man undra? Det borde påverka både isolerförmågan och egenskapen att hålla källarväggen torr.
Jag ser ingen anledning att välja de där skivorna när det finns Isodrän och liknande.