Hej.
Som synes på bilden gick bildningen inte helt enligt planeringen, vattenröret fick sig en törn och jag blev tvungen att laga med en klämringskoppling. Inte ok att gjuta igen det men jag letar efter en lösning där kopplingen finns kvar. Ska inte göra någon dyr renovering, plastmatta med Fibo våtrumsskivor på väggarna. Någon annan får göra om vattenledningar kopplade i vägg och värme som kommer upp ur golvet och få allt enligt lagar och regler. Nu till min fråga. Direkt under ligger badrummet i källaren. Vore det alltför kreativt att borra ett hål genom bjälklaget och sätta ett rör som dränering vid ev läckage från kopplingen. Hålet hamnar precis i taket ovanför duschen i källaren. Hur crazy på en skala ett till fem där ett är ocrazy?

/Per

• Vattenrör lagat med klämringskoppling, omgivet av damm och pappersduk, i en ofärdig byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lödd skarv hade varit bättre..

blackarrow blackarrow skrev:
En lödd skarv hade varit bättre..
Ok, vem löder en sådan, en röris? Kan i och för sig kapilärlöda själv om jag vågar. Gjort det mycket i mitt bryggeri. Eller krävs det hårdlödning?

Redigerat:
Perran64 Perran64 skrev:
Ok, vem löder en sådan, en röris? Kan i och för sig kapilärlöda själv om jag vågar. Gjort det mycket i mitt bryggeri. Eller krävs det hårdlödning?
Jag skulle väl iofs föredra hårdlödning, men temperaturen som krävs ökar risken för spänningar i ingjutna rör.
Mjuklödning är nog att föredra.
Rörisar, kan som löda nu förtiden? Dom klämmer väl bara… 🙄

Tack för svar. Men går det att löda? Djupet i muffen är vad jag kan se 20 mm och röret kan då bara lödas med hälften av det dvs 10mm då jag måste få det korta ersättningsröret. Räcker 10mm för att få det tätt? Ska finnas skjutmuffar utan stopp men de jag hittar gäller bara för press. (blir ju precis samma princip som för klämringen).

Rickard.
En hårdlödning behöver bara lite drygt 3mm instick (3 gånger godstjockleken) för att uppnå fullgod styrka så det är inga problem men det ser rejält trångt ut som det är nu men det är svårt att avgöra på bilden om det är rimligt, går ju alltid bila mer....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.