Hej!
Har en villa byggd 1961 . Ett tegelhus med fräsch källare , delvis inredd.har veduppvärmning med panna i källaren. Har planerat att dränera huset, bara för jag hör så många andra som gör det;). Och nu börjar jag fundera på om det ens behövs. Huset har ju ändå stått där sen 60talet utan större problem. inget som jag vet om iallafall. Jag känner ingen dålig luft. Enda jag har som litet problem är att det har börjat flagna där det är målat. Men då har jag tänkt att det är säkert fel färg används då den en gång i tiden målades? När jag köpte huset var det korkmatta insatt direkt på betonggolvet, Det var ett helvete att ta bort, torrt och fint under, endast någon liten fläck med fukt. Det borde ju vara ett gott tecken? Huset står på en sandås där det är bara sand. Jag bor på ett område där det är otroligt mycket sand. Kan det vara till någon fördel? Det jag har tänkt på att göra en budget dränering med så kallade stenkistor . Bara leda bord regnvattnet ner i backen lite längre bort med hjälp av kistorna. Kan detta vara en ide? eller har ni några andra budget tips? eller ska jag helt enkelt göra en "Riktig" dränering? :) . Känns dumt att få lov att riva den skapligt fina altanen.

Tacksam för idéer Mvh Tomas

Om nuvarande dränering fungerar så är det väl bara att tacka och vara glad? :)

Sannolikt spelar dina markförhållanden in ganska mycket.

I ditt läge hade jag nog avvaktat med dränering till dess att altanen skulle bytas ut, innan en större stenläggning av garageuppfarten eller andra jobb man inte gärna vill riva upp igen något år senare (för att dränera).

I samband med det hade jag även passat på att se över andra saker som ledningar för avlopp, inkommande vatten, ledningar från takavvattning, osv.

Det du kallar "budgetdränering" är ju egentligen ingen dränering, utan bara ett sätt att hantera takavvattningen. Det låter dock som en god idé.

Mitt hus från -52 står på sand och sand runt om. Grundvattnet vid snösmältning ligger på ett djup runt 2 meter från källarplatta. En dränering hos mig är helt bortkastat. Bilade ur källaren förra året i och med snösmältning. Torrt under.

• Gilla
stoffes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.