Hej

Skulle vilja ha lite råd från någon som kan detta eller med erfarenhet.
Har ena sidan av tomten mot en skog. Ett större dike utfördes när vi flyttade in då vi märkte att mycket vatten kommer från skogen. Diket fungerar bra men är väldigt brett som gör att vi får mindre tomt samt att jag kommer få mycket gräs/jord över framöver och har ingenstans att lägga det. Så dom kom idén att lägga dränering i diket och täcka igen.
Nivån från skogen är lägre jämfört med vår tomt.
Frågan nu är om det måste läggas singel i botten sen rör och sen singel igen för att det skall fungera bra. Skulle vilja lägga gräs och jord där också men vet inte om det är möjligt. Helst skulle jag vilja lägga dräneringsrör och klä i det i något så inte jorden kommer in i röret och sen lägga gräs och jord där. Förstår att syftet med diket försvinner något men kan diket funka ändå?
Någon som lagt igen dike med rör på olika sätt som har erfarenhet?

Singel under röret gör ju ingen nytta, sedan singel, markduk och lite jord med gräs.
Protte

H
Jag tänkte bara dubbelkolla att diket är helt och hållet på eran tomt?

Ska inte diket vara på skogssidan eftersom vattnet kommer därifrån?

Ja största delen av diket är på vår tomt.

H
Vilka grävde diket?

Kanske inte spelar så stor roll angående min fråga.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
H
Det som jag funderar på varför du har diket på din tomt när vattnet kommer från skogen.

Borde inte skogsägaren gräva diket på den sidan? Eller tänker jag fel?

Förstår hur du menar men fanns inget dike där och inte någon skogsägare som ens ville gräva ett dike.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lägger du dräneringledning i diket i 30 cm grus/makadam med markduk och jord ovanpå så fungerar det i alla fall. Lägg ledningen med 1% fall. Glöm ej spolbrunn så slipper du gräva när det sätter igen.

Notera att det täckta diket inte kommer att hantera dagvatten för det rinner rakt över. Men det gör kanske inget då tomten ligger högre än skogsmarken. Man kan öppna upp en stensil för att få ned dagvattnet till röret. Det är helt enkelt en yta med grus hela vägen upp till markytan.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Toppen. Tack Claes. Precis den info jag behövde.

Makadam under röret ger en intressant effekt vilken är att vatten infiltrera i jorden bättre så länge det är mindre mängder, när det blir mer så tar röret över mer och mer.
I de flesta fall så är infiltration i jorden att föredra eftersom det är det som vattnar växtlighet och fyller på grundvattnet.
Är det skapligt avstånd till hus så kan man alltså fundera på hur mycket vatten man har tillgängligt.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Makadam någon decimeter under röret kan nog vara en bra idé för det bildas en liten volym där sand och silt kan sedimentera så att materialet inte söker sig in i rören och de geggar igen.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Intressant tanke. Tack för input från er.

Claes Sörmland
Principskiss för utförandet (Tacka morgonkaffet för detta artisteri!):
Skiss av dränering med textetiketter: jord, stensil, markduk, makadam och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Oj, nu kommer konstnären fram :-). Ny fråga Claes, när man lägger en stensil. Hur bredd och ska det vara något runt den eller går det bra som du ritade på skissen med jord runt.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.