1 297 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Dränering eller inte?
Jag har ett gammalt putsat tegelhus från runt 1900 talet. 90% av grunden är krypgrund och resterande är någon sorts av källare. Just nu är det förhöjd fuktighet i krypgrunden och undrar lite vad jag ska göra.När jag renoverade bottenvåningen och la nytt golv så städa jag bort allt löst som var i krypgrunden och la åldersbeständiga plast . Min tanke var att sätta isodrän isoleringskiva på utsidan för att stoppa fukten och markkylan att tränga in. Sen undrar jag om man ska sätta in någon sorts avfuktare? Eller ska man bara ta och gräva upp runt hela huset och lägga nytt dräneringsrör och sätta en helt ny brunn?
Det står även en betongbrunn vid ena stuprännan som är runt 300mm i diameter och ungefär 1 meter djup. Den står ungefär 50mm från husväggen vad är den brunnen till för? nedanför dem andra stuprännorna är det bara vanliga stupränneanslutnigar i betong?
Det står även en betongbrunn vid ena stuprännan som är runt 300mm i diameter och ungefär 1 meter djup. Den står ungefär 50mm från husväggen vad är den brunnen till för? nedanför dem andra stuprännorna är det bara vanliga stupränneanslutnigar i betong?
Har det varit förhöjd fuktighet i grunden tidigare? Finns det något samband i tid mellan förhöjd fuktighet och renoveringen/läggning av nytt golv (eller andra ändringar)? Har du isolerat golvet bättre eller lagt tätare golv, t.ex. plastmatta?
Om det varit förhöjd fukt tidigare, har det inneburit några problem, t.ex. med mögel/svamp eller fukt i väggarna?
Även om riskfaktorer finns, t.ex. förhöjd fuktighet, så är det inte alltid ett problem i gamla hus, och det bästa kan vara att inte göra någonting alls. Gör man ändringar så kan man dock rubba balansen. Vår grund är ungefär som er, och när det började komma vatten i källardelen visade det sig att gamla rör i marken som leder bort regnvatten från taket, via stenkistor, var igensatta. När rören fixades försvann problemet. Vi har dock inte dränerat marken då det för övrigt inte finns några problem i grunden. Dränering i sig kan också vara en riskfaktor då det t.ex. kan medföra sättningar i grunden.
Om det varit förhöjd fukt tidigare, har det inneburit några problem, t.ex. med mögel/svamp eller fukt i väggarna?
Även om riskfaktorer finns, t.ex. förhöjd fuktighet, så är det inte alltid ett problem i gamla hus, och det bästa kan vara att inte göra någonting alls. Gör man ändringar så kan man dock rubba balansen. Vår grund är ungefär som er, och när det började komma vatten i källardelen visade det sig att gamla rör i marken som leder bort regnvatten från taket, via stenkistor, var igensatta. När rören fixades försvann problemet. Vi har dock inte dränerat marken då det för övrigt inte finns några problem i grunden. Dränering i sig kan också vara en riskfaktor då det t.ex. kan medföra sättningar i grunden.
När jag la nytt golv så tog jag bort den gamla isoleringen som var torkad lera. Och isolerade 200mm med stenull. Och satte ny trossbottenskiva. Sen la jag ett furu plankgolv.
När vi köpte huset förra sommaren mätte Anticimex nästan 100% luftfuktighet i ena delen av grunden. Sen satte jag ut fuktmätare i krypgrunden när jag hade dragit upp golvet och och efter det har det legat runt 75-80% luftfuktighet.
När vi köpte huset förra sommaren mätte Anticimex nästan 100% luftfuktighet i ena delen av grunden. Sen satte jag ut fuktmätare i krypgrunden när jag hade dragit upp golvet och och efter det har det legat runt 75-80% luftfuktighet.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
I första skedet gäller det att se till att vatten inte rinner mot huset, så se till att takavrinning fungerar ordentligt och att marken inte sluttar mot huset. Undersök hur ev. rör går i marken, t.ex. vid betongbrunnen. Fungerar stuprör och hängrännor och leds regnvattnet bort från huset, till stenkistor eller kommunalt? Finns det gamla dräneringsrör, och i så fall i vilket skick är de? Kommer det vatten in i källaren t.ex. vid större nederbörd? Ta ev dit någon markentreprenör som har bra koll på dränering och markförhållanden.
Ett enda mätvärde säger kanske inte så mycket. Fukthalten varierar under året, så mät fukthalten under säsongerna om ni inte gjort det redan. Om det inte varit problem p.g.a. fukt tidigare kanske man inte skall göra alltför omfattande åtgärder. Att modifiera gamla grunder kan vara ett sluttande plan där den ena åtgärden leder till nästa och nästa. T.ex. i denna tråd diskuteras en del om att isolera torpargrund.
Ett enda mätvärde säger kanske inte så mycket. Fukthalten varierar under året, så mät fukthalten under säsongerna om ni inte gjort det redan. Om det inte varit problem p.g.a. fukt tidigare kanske man inte skall göra alltför omfattande åtgärder. Att modifiera gamla grunder kan vara ett sluttande plan där den ena åtgärden leder till nästa och nästa. T.ex. i denna tråd diskuteras en del om att isolera torpargrund.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp - skadad gräsmattan efter dränering. Fräsa upp eller inte?
Gräsmatta -
Dränering eller inte, 70-tals vill (1 1/2-plan utan källare)
Grund & Markarbeten -
Dränering eller inte och i så fall hur?
Grund & Markarbeten -
Dräneringsrör under platta - eller inte? (poolbygge)
Grund & Markarbeten -
Dränering, tvättade fyllmassor eller inte?
Grund & Markarbeten