Jag har köpt ett hus från tidigt 1900 tal, timmerstomme och rejäla stenar till grund. Från början har det nog varit en vanlig öppen torpargrund, men av någon anledning så har man vid något tillfälle murat igen grunden, klantat till det och fått hussvamp. Hela bottenplanet är nu utrivet och urgrävt och jag ska i med plast och en avfuktare. Har haft hjälp av Anticimex och han rekommenderade att släta ut marken mot huset på östra sidan där fallet ligger mot huset för att minska att ytvatten skapar mer fukt i grunden. Jag funderar på om jag även borde lägga dränering på den sidan och runt huset på kortsidorna. Fick rådet att i så fall inte lägga det för nära huset då jag skulle kunna få sättningar om marken torkar upp för mycket/för fort. Nu har jag grävt för ny el och upptäckte att det var väldigt fuktigt i marken 1,5 meter ut från huset och 0,5 meter ner (se bild). Jorden blev alldeles mättad på fukt och rena gyttjan. Jordtypen är morän och stenigt som satan. Till det så finns det hela 3 brunnar ganska när huset, ingen används så funderar på att gräva igen dessa, men kanske ger en antydan till att det finns vatten i marken. Kollade i den ena som har lock, den längst till vänster på bilden, och vattnet står 1,5 meter ner (har inte koll på om den står högt, men har ju varit rätt blött den här hösten).

Så nu är frågan, bör jag lägga dräningen så nära huset? Gör det någon nytta om jag lägger dräneringen längre ut? hur långt ut ska jag lägga dräneringen? Hur stor risk är det att dräneringen kommer skapa problem med sättningar i huset? Hur djupt bör jag lägga dräneringen? Skulle det bara vara till hjälp att lägga dränering på den sidan där det är som fuktigast?
Schematisk bild av husgrund med markerade brunnar och våt mark, angivet avstånd och områdesstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är svårt det där. Man skall ju dränera nära huset för att grunden skall må bra. Men om det finns vatten som blir stående så får man försöka leda bort det annars hjälper inte dräneringen nämnvärt om grundvattnet står högt. Det borde finnas kartor som visar hur vattnet rör sig.

S
Se till att vattnet från taket hamnar långt från huset så att det inte bidrar till att höja grundvattennivån.

Jag satte en dränkbar dräneringspump i en gammal grävd brunn nära mitt hus. Jag grävde ur en massa gammal skit som rasat ner genom åren och vann nog en halvmeter extra. Gräv inte för långt så att sidorna riskerar rasa in. Pumpen sänkte vattennivån i marken så att jag slapp de värsta problemen. Fylla igen brunnar hjälper inget.

Stenig morän sätter sig knappast, men man kan ju råka försämra bärigheten om man kommer åt stenbumlingar som delvis går in under huset.

En anekdot: Jag byggde ett nytt hus bredvid mitt gamla 1800-talshus. Så fort jag hade fått på taket och lett bort vattnet ett 10-tal meter så försvann ALL fukt från grunden i gamla huset. 200 m2 mindre regnvatten sänkte alltså vattennivån i ett stort område runt omkring. Det gjorde alltså mycket mer nytta än att pumpa bort allt vatten i brunnen ca 4m ner.

S STB skrev:
...

En anekdot: Jag byggde ett nytt hus bredvid mitt gamla 1800-talshus. Så fort jag hade fått på taket och lett bort vattnet ett 10-tal meter så försvann ALL fukt från grunden i gamla huset. 200 m2 mindre regnvatten sänkte alltså vattennivån i ett stort område runt omkring. Det gjorde alltså mycket mer nytta än att pumpa bort allt vatten i brunnen ca 4m ner.
Intressant, tack för informationen, då är det kanske så att jag ändå ska lägga krut på att få ner ordentlig dräning på östra sidan och runt kortsidorna huset för att få bort dagvattnet/regnvattnet (vattnet från stuprör tänkte jag leda separat till västra sidan).

En följdfråga utifrån det STB skriver, eftersom bottenvåningen är urgrävd, skulle det vara vettigt att även lägga dräning under grunden i huset? Det är lite fuktigt på marken under huset (där vi grävt upp), men samtidigt tror jag inte det har varit orsaken till hussvampen (det är någon som klantat till det på ovansidan), men om det skulle vara vettigt så skulle det inte vara speciellt svårt att lägga dräning under huset och ut genom grunden på västra sidan (har inte heltäckande sten där, bara igenmurat med leca).

S
Jag tror man bara brukar lägga något kapilärbrytande i en torpargrund, men det finns säkert 1000 websidor om det.

Om du nu har ditt dagvatten direkt på marken så är det prio 1 att åtgärda. Lägger du då ner dränering samtidigt så har du nog kommit långt.

Jag kan egentligen inget om ämnet, men ville delge mina erfarenheter eftersom våra hus hade liknande förutsättningar.

Dränering under hus brukar man inte göra, så det tycker jag du ska undvika.
Det är ett litet och långsmalt hus så det räcker gott med dränering utanför.
Troligtvis behöver du inte dränera alls, men väl leda bort takvattnet, samt ev gräva ett dike uppströms huset om det är väldigt blött eller rinner vatten ofta på marken.

Om du dränerar så kan du gräva ett svagt lutande v-format dike utanför grunden för dräneringen. Säg att dräneringsrören kommer ca 1 m utanför grundmuren och kanske 60 cm ner, mellan tummen och armbågen. Vet inte riktigt hur/om tjäldjup påverkar dräneringsdjupet... Från husgrunden till dräneringsrören kan du lägga en gummiduk som leder ut och ner vatten till dräneringen.

Med torpargrund är det väsentligt att inte lägga täta golvmtrl, utan markfukten måste kunna vandra upp genom golvet och ventileras bort med inomhusluften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.