3 836 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Dränering eller inte, 70-tals vill (1 1/2-plan utan källare)
Har införskaffat ett "klassiskt" 1 1/2-plans hus byggt 1975. Ingen källare utan endast gjuten betongplatta. Tveksamt om det gjordes med kapillärbrytande skikt på den tiden.
Huset har som många andra liknande hus byggts med nedgjutna reglar av tryckimpregnerat virke i betongplatta vilket nu är utbytt enl konstens alla regler. Pga lukt (från reglarna, konstaterat av Anticimex) var det en av de första åtgärderna som genomfördes.
Behöver man dränera en sådan här huskonstruktion? Alla stuprör är kopplade till dagvattenbrunn och tomten är platt och har inga sluttningar/berg som kan tänkas tilltransportera vatten/fukt.
Grannhuset med källare har haft ordentliga problem med vatten som tränger upp genom källargolvet men det är ju som sagt i källaren.
Välkomnar tankar, råd och funderingar!
Huset har som många andra liknande hus byggts med nedgjutna reglar av tryckimpregnerat virke i betongplatta vilket nu är utbytt enl konstens alla regler. Pga lukt (från reglarna, konstaterat av Anticimex) var det en av de första åtgärderna som genomfördes.
Behöver man dränera en sådan här huskonstruktion? Alla stuprör är kopplade till dagvattenbrunn och tomten är platt och har inga sluttningar/berg som kan tänkas tilltransportera vatten/fukt.
Grannhuset med källare har haft ordentliga problem med vatten som tränger upp genom källargolvet men det är ju som sagt i källaren.
Välkomnar tankar, råd och funderingar!
Jag har samma konstruktion.K KJER skrev:
Passade på att lägga makadam runt huset i samband med en större trädgårdrenovering.
Märkte inte av några problem varken före eller efter.
Innan jag la makadam så var det stora buskar och träd intill husväggen, märkte inga problem då märker inga problem nu.
Samma här, hus från -77. Narren666, har du någon platonmatta mot betonggrunden eller har du kört makadam direkt mot?Narren666 skrev:
Jag grävde ca 300mm brett och ca 500-600 djupt. (Tills jag såg betobgsulan)J jebelin skrev:
Nä jag har ingen platonmatta. Mest för att inget annat hus i området har det. Så då drog jag slutsatsen att det inte behövdes. Har det inte blivit något problem på ca 50 år så borde det inte bli det nu.
Innan var det ju rabatter in mot husvägg utan bekymmer.
Tack för svar. Jag kommer troligtvis göra likadant. Har också rabatter intill huset nu, inget man känner sig särskilt bekväm med. Men du har ju helt rätt, det har inte hänt något på 43 år (i mitt fall).Narren666 skrev:
Jag grävde ca 300mm brett och ca 500-600 djupt. (Tills jag såg betobgsulan)
Nä jag har ingen platonmatta. Mest för att inget annat hus i området har det. Så då drog jag slutsatsen att det inte behövdes. Har det inte blivit något problem på ca 50 år så borde det inte bli det nu.
Innan var det ju rabatter in mot husvägg utan bekymmer.
På mitt förra hus från 74 med tegelfasad så var det ingen fara men jag rensade bort allt vad buskar o träd heter runt huset, samt för att sova gott så grävde jag ned dränering med Platon matta o dränerings slangar, mest för att sova gott, samt att det visade sig att det inte fanns någon dränering alls så det var ett bra beslut och fukt halten minskad i ytter väggarna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp - skadad gräsmattan efter dränering. Fräsa upp eller inte?
Gräsmatta -
Dränering eller inte och i så fall hur?
Grund & Markarbeten -
Dränering eller inte?
Grund & Markarbeten -
Dräneringsrör under platta - eller inte? (poolbygge)
Grund & Markarbeten -
Dränering, tvättade fyllmassor eller inte?
Grund & Markarbeten