Hej,
Håller du att slipa bort kallasfalt med hjälp av en koppborste samt diamantskiva på vinkelslip.
Tror ni att det räcker enligt bild? Eller ska jag slipa ytterligare?
Jag har inte slipat sulan/klacken.
Ska jag även slipa på alla sidor av sulan/klacken? Eller bara källarväggen?
Tacksam för tips och synpunkter
Håller du att slipa bort kallasfalt med hjälp av en koppborste samt diamantskiva på vinkelslip.
Tror ni att det räcker enligt bild? Eller ska jag slipa ytterligare?
Jag har inte slipat sulan/klacken.
Ska jag även slipa på alla sidor av sulan/klacken? Eller bara källarväggen?
Tacksam för tips och synpunkter
Har du bara kommit igenom asfalten som det ser ut så räcket det , sedan det med sulan eftersom den går ut så mycket ska du stryka på lite extra ca 1 dm upp på väggen ,och i vecket det är i skarven mellan vägg och platta/bottendel som vatten kan komma in , det är aldrig riktigt tätt där
Hur tänker du göra med pordränen , direkt eller matta mellan mot väggen
Hur tänker du göra med pordränen , direkt eller matta mellan mot väggen
Vattnet rinner rakt igenom pordrän ner på sulan, därav måste du lägga på kallasfalt på sulan, hårkärlet.Y Ysta skrev:
Inta slipa av sockeln den ska vara tät , vanlig kallasfalt duger bra och mycket i vecket mot väggen/sulan det är där en ev inläckage brukar vara , räcker med en skiva mot sulan , den på väggen avslutar du mot sulan och sätter en mindre bit från botten och upp ca 20 cm utanför väggskivan , sen är det många kockar när det gäller dränering och olika uppfattningar vad som är bra eller dåligt , dränröret ska ligga minst 15 cm under sulan för att jobba bra , så som jag gjort och har snustorr grund ,
Pordrän mot vägg utan asfalt ,utanför den har jag en ribbonmatta ( samma funktion som platan ) går lika djupt ner som dränröret och upp till ovan mark , det gör att isoleringen skyddas mot åverkan vid återfyllning samt det kan aldrig komma dagvatten ( markvatten ) mot isoleringen , vattnet följer utsida ner till dränröret , kondensering sker mot platon ocg går til dränröret , därav att sulan och en liten bit av väggen ska asfalteras tjock då sulan ligger så långt ut
Men men det kommer säkert mer här troligtvis , det här fungerar hos mig och andra som jag utfört lika hos
Bara tänka hur vatten förflyttar sig
Pordrän mot vägg utan asfalt ,utanför den har jag en ribbonmatta ( samma funktion som platan ) går lika djupt ner som dränröret och upp till ovan mark , det gör att isoleringen skyddas mot åverkan vid återfyllning samt det kan aldrig komma dagvatten ( markvatten ) mot isoleringen , vattnet följer utsida ner till dränröret , kondensering sker mot platon ocg går til dränröret , därav att sulan och en liten bit av väggen ska asfalteras tjock då sulan ligger så långt ut
Men men det kommer säkert mer här troligtvis , det här fungerar hos mig och andra som jag utfört lika hos
Bara tänka hur vatten förflyttar sig
Har aldrig använt fiberduk direkt på isoleringen ,då den släpper igenom vatten ,jord träd/gräsrötter , dom gillar att växa där det kan bli fuktigt , bara en platon direkt mot isoleringen som tätar mot allt det jag uppräknat , men klart det finns synpunkter av andra och försäljare , kanske något dyrare med platon än duk , men jag gör inte så med duk och känner mig säker till 100% efter åratal av isolering grunder , ingen klagat hittills
Hej! Du kan ladda ner pordräns monteringsanvisning.
"Gör en pågjutning på den utstickande
sulan för att skapa ett fall från huset.
Pågjutningen täcks av EP-membran och
ca. 100mm upp på grundmuren och ca.
20mm ner på den vertikala delen av
grundsulan. Beroende på förutsättning så
kan 2 lager EP-membran krävas.
EP-membranet påförs med pensel.
Se typdetaljerna 6-8 för mer information."
"Gör en pågjutning på den utstickande
sulan för att skapa ett fall från huset.
Pågjutningen täcks av EP-membran och
ca. 100mm upp på grundmuren och ca.
20mm ner på den vertikala delen av
grundsulan. Beroende på förutsättning så
kan 2 lager EP-membran krävas.
EP-membranet påförs med pensel.
Se typdetaljerna 6-8 för mer information."
Intressant metod du använder rävlyan och bra kommentarer om rötter mm. De flesta kör med fiberduk va?
Själva knopparna på platon antar jag inte har nån funktion när den ligger utanpå isoleringen utan att du använder den för att den är bra att jobba med och anpassad att ligga under mark?
Själva knopparna på platon antar jag inte har nån funktion när den ligger utanpå isoleringen utan att du använder den för att den är bra att jobba med och anpassad att ligga under mark?
Jag har kört platons flytmembran (och allt annat med, men principen är ju samma). I instruktionen där står det att man kan lägga en glasfiberremsa där pågjutningen på hålkälet möter väggen så det blir ordentligt tätt, man målar fast den med asfaltsblandningen. Gjorde det och det blev en kanonbra övergång mellan vägg och hålkäl!
Jepp på sätt och vis , jag hade några rullar ribbonmatta från andra jobb och satte utanför pordrän , den ser ut som en trapetsplåt i formen , vet om den finns längre sökte på den men hittade inte för att visa , tycker nog att det gått lite troll i namnet platon som det bästa som finns , ska vara lite ärligt utanför den la jag en fiberduk som gjorde att rännorna inte täpptes till vid återfyllningW witten skrev:
Att lägga en matta utanför dränskivor skyddar mor skador och ihoptryckning av skivorna , dom går lätt söner vid tryck , smular sig , samt om det finns en del väta i marken så kommer den fram till stopp p.g.a. grävning och återfyllningmateriel ,
Vart ska väta då ta vägen , naturligtvis in i isoleringen , vatten har inte ont i ryggen utan går lättaste vägen
Det med asfalt på en grundmur , den ska ju torka utåt då ångtrycket är större inne än ute i mark
Klicka här för att svara