5 830 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Dränera om källare och 80cm till granne och häck
Sida 1 av 3
Hej.
Har hittat problem med dräneringen som inte är korrekt utförd. Vi behöver dränera om källaren som ligger ca 80 cm till häck som är mellan vår och grannens tomt. Huset är ca 12 meter långt och vi behöver gräva ungefär 1.8meter djupt. Har nu ställt frågan att tillfälligt ta bort häcken för att möjliggöra grävning med maskin (så liten det går såklart). Vi hade även gärna lånat/hyrt ett par meter av grannens tomt för att lägga upp schaktmassorna men inget måste.
Grannen säger nu absolut nej till detta. Även om jag lägger mig platt och kan skriva på avtal om allt så nej.
Fråga: Vad har vi för rättigheter (om det nu finns) att tillfälligt låna grannens tomt för att möjliggöra schaktning med grävmaskin genom att ta bort häcken. Detta för att skydda fastigheten. Självklart ställa allt till rätta efter avslutat arbete. Om häcken klarar sig så återplanterar vi den, dör den så byter vi självklart ut den till liknande eller efter önskemål från grannen.
Vad säger ni?
Tack!
Har hittat problem med dräneringen som inte är korrekt utförd. Vi behöver dränera om källaren som ligger ca 80 cm till häck som är mellan vår och grannens tomt. Huset är ca 12 meter långt och vi behöver gräva ungefär 1.8meter djupt. Har nu ställt frågan att tillfälligt ta bort häcken för att möjliggöra grävning med maskin (så liten det går såklart). Vi hade även gärna lånat/hyrt ett par meter av grannens tomt för att lägga upp schaktmassorna men inget måste.
Grannen säger nu absolut nej till detta. Även om jag lägger mig platt och kan skriva på avtal om allt så nej.
Fråga: Vad har vi för rättigheter (om det nu finns) att tillfälligt låna grannens tomt för att möjliggöra schaktning med grävmaskin genom att ta bort häcken. Detta för att skydda fastigheten. Självklart ställa allt till rätta efter avslutat arbete. Om häcken klarar sig så återplanterar vi den, dör den så byter vi självklart ut den till liknande eller efter önskemål från grannen.
Vad säger ni?
Tack!
Häcken ligger med andra ord på grannens mark eller mitt i gränsen?Erik Norr skrev:
Hej.
Vad säger ni?
Tack!
Tråkig, sur granne med andra ord.
Vad som gäller rent juridiskt har jag dessvärre ingen aning om men det har nog någon annan bättre koll på
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Du har inga sådana rättigheter. Men var går gränsen, exakt alltså? Du har nämligen rätt att ta bort ”rot eller gren” som sticker in på din mark (3:2 JB). Det kan ju potentiellt döda häcken oavsett om den huvudsakligen står på grannens mark eller ej, så det skulle kunna stärka din förhandlingsposition – alltså om du tar på dig att återställa häcken även om du inte har någon laglig skyldighet till det.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Var har du fått det ifrån? TS behov är prioriterade på hans mark. Är rot eller gren i vägen är de bara att ta bort (efter att grannen fått chansen att göra det själv).
Det roliga med det är ju att man behöver dessutom i så fall inte behöver ge grannen tillåtelse att gå över gränsen heller för att ta bort det som sticker över på andra sidan vilket innebär att det måste ske från grannens tomt vilket kan göra det rätt svårt att få något att överleva om det inte är planterat på behagligt avstånd från gränsen.
Dock lär ju den lilla grannsämja som möjligtvis fanns kvar försvinna rätt fort då...
Dock lär ju den lilla grannsämja som möjligtvis fanns kvar försvinna rätt fort då...
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Nu är ju dock inte förstörande av häcken ett mål i sig, utan konstaterandet att häcken (eventuellt) kommer ryka hur som helst tänkte jag som sagt som ett förhandlingsvapen för att få grannen lite mer medgörlig.
Hej.
Tack för alla snabba svar! (är ny på Byggahus.se) Jag har själv inte helt koll vart tomtgränsen går, om häcken står mer på min sida, ändrar det förutsättningarna att det lättare är för mig att ta bort den? Om tomtgränsen ligger mitt i, kan jag då ta bort "halva häcken" och då kommer häcken såklart att dö och grannen står utan häck och rätt till ersättning? (vi har inget behov av häck på denna sidan, det är "dött utrymme" för oss och ändrar inte insyn eller annat för vår del.
Jag tänker mig någon laglig rättighet att "ingrepp i annans tomt för att möjliggöra tillträde att skydda min fastighet" som jag egentligen inte vill använda. Jag misstänker även att jag "måste" gräva hyfsat brett (grävdjup ca 2 meter, 1 meter brett då borde "kanten" grävas två meter ut från huset längst upp för att minimera ras och säkerhet för arbete i schaktet? Alltså blir detta in på grannens tomt?
Hmm....
Tack för alla snabba svar! (är ny på Byggahus.se) Jag har själv inte helt koll vart tomtgränsen går, om häcken står mer på min sida, ändrar det förutsättningarna att det lättare är för mig att ta bort den? Om tomtgränsen ligger mitt i, kan jag då ta bort "halva häcken" och då kommer häcken såklart att dö och grannen står utan häck och rätt till ersättning? (vi har inget behov av häck på denna sidan, det är "dött utrymme" för oss och ändrar inte insyn eller annat för vår del.
Jag tänker mig någon laglig rättighet att "ingrepp i annans tomt för att möjliggöra tillträde att skydda min fastighet" som jag egentligen inte vill använda. Jag misstänker även att jag "måste" gräva hyfsat brett (grävdjup ca 2 meter, 1 meter brett då borde "kanten" grävas två meter ut från huset längst upp för att minimera ras och säkerhet för arbete i schaktet? Alltså blir detta in på grannens tomt?
Hmm....
Hej!Erik Norr skrev:
Hej.
Vad säger ni?
Tack!
Du har fler problem här. Även om du skulle få ta bort häcken är det för smalt med 80cm bredd när du ska gräva så djupt. Det är direkt livsfarligt att gå i den gropen om du inte kan säkra upp schaktväggen så den garanterat inte rasar.
Förutsatt att du kan säkra schaktväggen så kan du använda grävsug om grannen inte vill släppa till plats. Men jag hade inte gärna jobbat i den gropen.
Lycka till!
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Grundproblemet är att du tycker att det är någon annans sak att hjälpa till och lösa dina problem. Det är det inte. Det kan förstås innebära att det blir betydligt dyrare för dig att lösa problemet, men fundamenta är alltjämt att det är ditt problem, inte grannens.Erik Norr skrev:
Har du mindre än en meter brett och måste nästan två meter djupt gissar jag att du behöver sponta kanten. Säkert dyrt, men då kanske du kan börja värdera vad hyra av grannens mark är värd. Kanske kan ni komma överens, kanske inte.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jag tror att det går att tilltvinga sig tillgång för renovering, servitut. Men det tar lång tid hos lantmäteriet, och lär kosta en del, kanske 30 - 50 000.
För att förtydliga så måste du ge grannen tid att först själv ordna det om det är så att hans häck kommer över på din tomt och du inte vill ha den där. Först efter du tömt ut den möjligheten får du själv göra något åt det om grannen vägrar men det är nog en besvärlig väg att gå.
Sen så finns det inga rättigheter att använda annans tomt för att sköta sin egen. Tvärtom finns det skyldigheter att bygga och planera sin egen så att man inte kommer i de lägena.
Sen så finns det inga rättigheter att använda annans tomt för att sköta sin egen. Tvärtom finns det skyldigheter att bygga och planera sin egen så att man inte kommer i de lägena.
Nu är du något hård. TS begär inte att någon annan ska lösa problemen. Jag tror att många grannan skulle ställa upp på en sådan sak. Det är inte att lösa problemet. Det får TS göra, men det är rimligt att underlätta.
Men som sagt TS har ingen rättighet att påverka grannens tomt. Möjligen kan man få den rätten, men den processen skulle jag inte gr mig på. Men börja med att kolla upp var gränsen är. Häcken kanske inte ens är grannens.
Men som sagt TS har ingen rättighet att påverka grannens tomt. Möjligen kan man få den rätten, men den processen skulle jag inte gr mig på. Men börja med att kolla upp var gränsen är. Häcken kanske inte ens är grannens.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Sant, ett underhållsservitut kan man teoretiskt sett tilltvinga sig. Men när den egna byggnaden ligger nästan en meter in på fastigheten har jag svårt att tro att det skulle gå. Då går Det ju att lösa på egen mark. Hade huset legat i fastighetsgränsen hade man nog haft större chans med något sådant.H hempularen skrev:
Och så är det som sagt långt ifrån gratis.