Vi bor i stockholm ga enskede.

Vi har fått in vaten i källaren och förmodligen beror det på att grundvattnet har stigit.
Alla bärande väggar (även mellanväggarna är blöta några decimeter upp).

Har grävt och från mark till sula är det ca 1.5 m (jord/sand).
Sedan är det blålera och tar jag ett spadtag till så är det vatten (förmodligen grundvatten?)
efter ytterligare 3m så är det berg.

Komunen skall väll se till att grundvattennivån hålls på bra nivå men vad är en bra nivå.
Om de skulle sänka grundvattennivån så får en del sättningar i huset och höjs nivån för mycket så får de som bor lågt (som vi) in vatten i källaren.

Hur löser man detta? kan man dränera bort grundvatten och behövs det pumpgrop?
Om felet beror på att komunen inte ser till att nivån ligger bra kan jag då få bidrag ersättning för detta?
Eller kan man kontakta försäkringsbolaget då det egentligen inte är vårt fel?

Vad göra..

Varför skulle kommunen vara ansvarig för grundvattennivån?

Har de grävt/fördämmt nåt på grannfastigheten?`

/ATW

Har vattnet plötsligt kommit nu alltså?
Eller brukar det komma vatten i källaren ibland? Har dina grannar också plötsligt fått in vatten? Alla husen har väl källare på ungefär samma djup? Vore det en stor höjning av grundvattnet så borde ju alla få samma problem.

Finns det ingen annan rimlig förklaring? Läcka på inkommande vattenledning? Stopp i rensbrunn? Stopp i avlopp? Var kommer vattnet upp?

Tror inte att du kan göra kommunen ansvarig för grundvattennivån.

Om vattnet faktiskt är under sulan och det faktiskt är grundvattnen, så borde väl en bra dränering kunna lösa problemet? Bor själv i närheten, men vi hade tur och hade i alla fall en knapp meter mellan sulan och där marken blev riktigt blöt.

Du får koppla dräneringen till dagvatten/avloppet, som är samma i vårt område och antagligen hos er också. Problemet är att det ligger mycket högre upp än din dränering kommer att behöva göra, så du kommer att behöva en pumpgrop och en pump.

Jag vet inte vad kommunen gör runt om i området, men jag antar att miljöförvaltningen och kanske stadsplanerarna skall se till att grundvatten nivån/kvalliteń inte försämras.

ArneTW skrev:
Varför skulle kommunen vara ansvarig för grundvattennivån?

Har de grävt/fördämmt nåt på grannfastigheten?`

/ATW

Redigerat:
pinebar skrev:
Har vattnet plötsligt kommit nu alltså?
Eller brukar det komma vatten i källaren ibland? Har dina grannar också plötsligt fått in vatten? Alla husen har väl källare på ungefär samma djup? Vore det en stor höjning av grundvattnet så borde ju alla få samma problem.

Finns det ingen annan rimlig förklaring? Läcka på inkommande vattenledning? Stopp i rensbrunn? Stopp i avlopp? Var kommer vattnet upp?

Tror inte att du kan göra kommunen ansvarig för grundvattennivån.

Om vattnet faktiskt är under sulan och det faktiskt är grundvattnen, så borde väl en bra dränering kunna lösa problemet? Bor själv i närheten, men vi hade tur och hade i alla fall en knapp meter mellan sulan och där marken blev riktigt blöt.

Du får koppla dräneringen till dagvatten/avloppet, som är samma i vårt område och antagligen hos er också. Problemet är att det ligger mycket högre upp än din dränering kommer att behöva göra, så du kommer att behöva en pumpgrop och en pump.
Det har fungerat sedan 2006 och vattnet kommer upp vid golvet/nederkant vägg.
närmsta grannen har en pumpgrop som går hela dagarna.
Vi bor som i en svacka men jag tycker att det är konstigt att det har blivit ett problem nu.
Därav skall jag kolla upp med kommunen om grundvattnet är högre än vanligt.

Har ringt miljöförvaltningen som skulle kolla upp detta.

Redigerat:
Ringde Miljöförvaltningen.

Fick svaret att det kan bero på olika faktorer.
1.När man gräver runt om i området så kan det mycket väl bli förändringar.
(Vet att de har grävt för fjärrvärme i området).
2.Kan bero på att någon av kommunens vattenledningar har gått sönder.

Skall ringa Trafikkontoret och se vad de tror.

Fortsättning följer..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.