Hej!

Håller på att färdigställa vår oinredda övervåning och har kommit till frånluften som jag skall dra till badrummet från befintlig kanal ute i stödbensväggen. Kommer göra ett påstick i spiröröret i facket där slangarna för inkommande vatten hänger.

Min fråga är hur jag bäst drar upp röret i snedtaket? Kan jag fästa det kloss an mot takstolen med hålband, kanalstöd eller finns någon annan lösning? Sen undrar jag även om det går bra att ha donet långt upp på snedtaket och inte i taket?

Mvh Robert

• Oinredd övervåning med isolering på golvet, synliga takstolar, ventilationsrör och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd övervåning med isolering mellan takstolar, synliga ventilationsrör och byggmaterial. Väggar klädda med luftspaltskivor.
    Skapa konto
Är det värmeåtervinning på frånluften eller släpps den varma frånluften rakt ut?

Är det värmeåtervinning så måste frånluftskanalen isoleras, då kan den inte ligga dikt takstol/regel utan måste sitta med kanalstöd eller liknande.

Frånluftsdonet bör placeras i taket, bör sitta så nära/över duschen(/badkaret) som möjligt.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det värmeåtervinning på frånluften eller släpps den varma frånluften rakt ut?

Är det värmeåtervinning så måste frånluftskanalen isoleras, då kan den inte ligga dikt takstol/regel utan måste sitta med kanalstöd eller liknande.

Frånluftsdonet bör placeras i taket, bör sitta så nära/över duschen(/badkaret) som möjligt.
Ja, det går till en Nibe frånluftsvärmepump. Okej, men om jag sätter kanalstöd och kompletterar med någon kortling mellan takstolarna som stöd så borde det funka då? Strumpa på röret eller räcker det med lösullen sen?

Ska inte behöva stöd av kortlingar, räcker med kanalstöden.

Från en installationsritning, från en annan tråd,
Isoleringstabell för olika kanaltyper, visar behov av kondensstrumpa, mineralull och fuktspärr i varmt, kallt utrymme samt kanal i lösull.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.