Vet inte om detta är Teknik eller El, så jag ber om ursäkt om det är felplacerat. Har bott i lägenhet i många år och där behövde man inte tänka på detta. Det var tre hål i väggen och sedan funkade det. Men men.....

Behöver råd/hjälp vad gäller uttag för tv/satellit. Hoppas någon begriper vad jag menar.

1. Tänker gå genom väggen till utsidan via en apparatdosa och där dra in två kablar, en för parabol och en för markbunda. Räcker apparatdosan, eller sätter man en kopplingsdosa?

2. Är det koaxial, dvs samma kabeltyp som vanliga antennen till parabolen? (Har aldrig haft någon parabol som ni kanske förstår)

3. Är "skillnaden" mellan parbolen och vanliga antennen i själva kontakten endast själva uttaget?

4. Hur många kontakter kan jag seriekoppla? Jag skulle nog vilja ha minst 4 uttag efter varandra. Vårt vardagsrum är stort och i vinkel så det finns flera möbleringalternativt . Därför vill jag ha ganska många uttag.

5. Man vill ju ha dekoder vid tvn, det är inte så att den måste sitta på första kontakten?

6. På http://www.elbutik.se/category.html?category_id=303&search_page= har jag försökt lista mig till vad jag ska köpa, men det finns två modeller jag inte blir klok på vad det är för skillnad.
a) Renova Antennuttag, multimedia R/TV/DATA
b) Renova Antennuttag, MF R/TV/SAT

7. Man pratar även i texten om genomgångsuttag och att det är olika modeller om det är 2 eller fler uttag som ska gå i serie. Så långt begriper jag, men i den övergripande texten talar man om modellbeteckningen M6/M8 och M10/M13 men i texten om själva produkten så skriver man X10A och X13A - är det något som bara har med Renova att göra eller standard? Vilka kontakter ska man köpa om man har t.ex 4 uttag.

7. Jag har förstått det så att man kan även dra nätverkskabel istället för koax, men då måste man väl ha någon sorts växel som för över signalerna från parabol till nätverk och då blir det väl någon låda där kabel från antenn/parabol kommer in? Tjänar man något på det?

Har tusen funderingar, men börjar så här.

Stort tack på förhand om någon kan sprida lite ljus.

:D
Erber
 
Hej.

1. Aparatdosa räcker till bra och har dessutom rätt storlek för antenn uttag.

Du ska dock bara dra in en kabel som du redan har kopplat i hopp Antenn signal & satellit signal med en combiner.

Det du ska tänka på är du inte kan använda en satellit mottagare med dubbla tuners(PVR) för dom kräver dubbla sat kablar och några sånna uttag finns inte för serie koppling då måse du bestämma möblering redan nu.

2. Ja det är samma typ av kabel, se till att den är dubbel skärmad och har en diameter på minst 1,0

3. Det är olika uttag, så se till att köpa rätt, vanliga antenn uttag är endast för tv/radio. satellit med tre hål är för tv/radio/sat.

4. Du kan koppla 4 st uttag i serie utan problem, du kan dock bara anvävda ett i taget om du kör satellit.

5. nej, använd vilket du vill

6. Det finns tre olika sorter.
Multimedia är för kabeltv så det kan du utesluta.
MF är för satellit och är det som du verkar villa ha.
Vanliga genomgångs uttag är endast för Tv/radio

7. Om du ska koppla 4 st satellit i serie ska du koppla MF uttag i följande serie.
X13-X10-X10-X0

8. Det är inte någon bra ide att köra tv signal på nätverkskabel,inte än iaf.
För det går inte att använda för satellit, och omvandlaren/förstärkaren som schnieder säler kostar ca 3000kr.
 
Innan du planerar vidare så måste du tänka på att du behöver en egen kabel från parabolen för varje tv/box du tänkt använda. Du kan inte splitta på samma sätt som en antennsignal.
 
M
ThomasLindgren skrev:
Innan du planerar vidare så måste du tänka på att du behöver en egen kabel från parabolen för varje tv/box du tänkt använda. Du kan inte splitta på samma sätt som en antennsignal.
Jo det går numera att göra det, men det kräver att man har ett speciellt LNB, å en dekoder med mjukvara för "one cable" system.. Det är inget som fördyrar, utan en fråga om att man väljer rätt produkter

magentis.
 
magentis skrev:
Jo det går numera att göra det, men det kräver att man har ett speciellt LNB, å en dekoder med mjukvara för "one cable" system.. Det är inget som fördyrar, utan en fråga om att man väljer rätt produkter

magentis.
SATCR finns ja, funkar bara hos Viasat vad jag vet. Ska man ha ett stjärnnät behöver man dock en switch med stöd för det också och det är inte det vanligaste. Annars måste man koppla i serie vilket oftast är väldigt bökigt om man inte samtidigt renoverar halva huset.
 
M
T.ex http://www.inverto.tv/products/product.php?id=102&typ=4 One cable/unicable/single cable solution En kabel, ett LNB i serie med flera dekodrar med rätt mjukvara.....

http://www.teknikkedjan.com/inverto-quad-unicable-p-1096167.html

Nyare dekodrar har passande mjukvara, men Viasat lär väl förstås aldrig komma med det. Deras skitboxar är ökända bland alla som har sat-tv som hobby.. Förresten så bojkottas väl Viasat av de flesta hobbyister idag, nåt jag har full förståelse för.

magentis
 
magentis skrev:
T.ex [länk] One cable/unicable/single cable solution En kabel, ett LNB i serie med flera dekodrar med rätt mjukvara.....

[länk]

Nyare dekodrar har passande mjukvara, men Viasat lär väl förstås aldrig komma med det. Deras skitboxar är ökända bland alla som har sat-tv som hobby.. Förresten så bojkottas väl Viasat av de flesta hobbyister idag, nåt jag har full förståelse för.
Väldigt dyr LNB, jag köpte min quad-lnb för ett par hundra. Viasat är som sagt ENSAMMA om SATCR i Sverige, Canal Digital stödjer det inte. Viasat har flera boxar med stöd för SATCR, deras PVR-boxar är riktigt bra boxar.

Varför skulle man bojkotta Viasat? Finns inget alternativ för mig ens, överlägset bästa sportkanalerna t.ex.
 
J
magentis skrev:
Jo det går numera att göra det, men det kräver att man har ett speciellt LNB, å en dekoder med mjukvara för "one cable" system.. Det är inget som fördyrar, utan en fråga om att man väljer rätt produkter

magentis.
Varför skulle man binda upp sig till enstaka mottagare när man för för 300-400e får en lösning med 4 positioner och 12 uttag som dessutom fungerar med de flesta mottagare ?
 
M
jyrgeb skrev:
Varför skulle man binda upp sig till enstaka mottagare när man för för 300-400e får en lösning med 4 positioner och 12 uttag som dessutom fungerar med de flesta mottagare ?
Finns ingen anledning alls att binda upp sig, mer än som ett eget val.
Men frågan var om det går att köra flera mottagare på en å samma kabel, vilket numera går alldeles utmärkt.
Själv har ja allt som finns att plocka ner på den norra satellithimlen, men det var ju inte det som saken gällde...

magentis
 
Det finns faktiskt utrustning för just att köra "onecable" system även för CanalDigital eller annan PVR-box. Men det kostar lite pengar. Fann inte för stunden var den finns men återkommer med länk.
 
M
Klart man ska bojkotta Viasat, dom tillåter ju inte ens användning av riktiga boxar/dekodrar, å det är anledning nog.

magentis
 
M
ThomasLindgren skrev:
Väldigt dyr LNB, jag köpte min quad-lnb för ett par hundra. Viasat är som sagt ENSAMMA om SATCR i Sverige, Canal Digital stödjer det inte. Viasat har flera boxar med stöd för SATCR, deras PVR-boxar är riktigt bra boxar.

Varför skulle man bojkotta Viasat? Finns inget alternativ för mig ens, överlägset bästa sportkanalerna t.ex.
Dyrt? Det är ett kvalitets LNB som klarar samma sak som 4 andra LNB:n i en å samma kabel. http://www.maxteknik.se/forum/viewtopic.php?t=3864 Bra mycket enklare å bättre än ett Quad LNB. Å det finns hur många boxar som helst som klarar det idag. Det är bara skitstövlarna på Viasat som inte tillåter användning av riktiga boxar som begränsar möjligheten bra hårdvara. Å vad jag vet har unicable system inget att göra med providern, utan är helt å hållet ett mjukvara stöd i dekodern, för att kunna använda ett unicable LNB..
Det är möjligt att jag missat nåt, för själv har jag inte det behovet. Däremot så har mina dekodrar stöd för one-cabel/unicable system..

magentis
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.