Elektrikern har dragit rör och kablar för nya kökstaket. 3st grupper med gemensam dimmer, 4st spottar i varje grupp är det tänkt, seriekopplade. Spottarna finns ännu inte så det är bara förberett (för halogen).
Börjar alltmer luta åt LED istället, inte minst så slipper jag oroa mig över hur varmt det blir inne i burkarna - kökstaket kommer ju vara tänt dygnets alla vakna timmar.
Borde jag isåfall dra om flexrören innan vi nu spikar upp innertaket, hur skulle en dragning anpassad till ex de färdiga LED-paket som finns att köpa se ut?
Det känns som grym basic-frågor men skulle bli överlycklig om någon vänlig själ kunde förklara översiktligt hur kopplingarna borde se ut.
Hoppas hoppas
//Mikael
Börjar alltmer luta åt LED istället, inte minst så slipper jag oroa mig över hur varmt det blir inne i burkarna - kökstaket kommer ju vara tänt dygnets alla vakna timmar.
Borde jag isåfall dra om flexrören innan vi nu spikar upp innertaket, hur skulle en dragning anpassad till ex de färdiga LED-paket som finns att köpa se ut?
Det känns som grym basic-frågor men skulle bli överlycklig om någon vänlig själ kunde förklara översiktligt hur kopplingarna borde se ut.
Hoppas hoppas
//Mikael
Redigerat:
Philips har gjort en 230 V powerled som går att dimma och den har ett mycket behagligt ljus. Med 230 V behövs ingen traf och installationen blir mycket enkel.
kolla på http://www.prismaecat.lighting.phil..._refview=lister&tab=&family=&&left_nav=gb_en&
kolla på http://www.prismaecat.lighting.phil..._refview=lister&tab=&family=&&left_nav=gb_en&
Du behöver egentligen inte gå omvägen till traf med flexslang om du ska ha 230 V men det är inget du heller behöver ändra på. Man drar bara kablarna vidare där. Det kan vara bra att behålla slangdragningen som den är för då kan du alltid i efterhand välja. Kanske tycker du det är för dyrt med LED, de kostar ca 500 kr st så det blir ju 6000 kr till ditt projekt.
Vad är priset på dessa LED-lampor? Finns dom hos den vanliga lampaffären? Jag har försökt med google men hittar inget vettigt...fn76 skrev:
6000kr är helt klart mycket pengar för "lite" takbelysning, men finns det egentligen några alternativ, det känns som mer jobb att fälla in pottor och borra upp för halogenarmaturer och sen hoppas på att LED ska bli billigare - och då dessutom hitta downlights som passar i samma diameter som befintliga hål - att bara byta lampa, ex LED med gu10-sockel ska ju inte vara så bra men det kanske också bara är en tidsfråga.
Klicka här för att svara
