Byggahus.se
Hej,
Har en dräneringspump Pedrello RXM2-GM installerad nov-19 för pumpning av dräneringsvatten. Vatten rinner oavbrutet i dräneringsledningarna och pumpen har varit igång konstant sedan 21 dec. Tydligen höga grundvattennivåer nu. I helgen har den stannat tre gånger trots att det har varit vatten i brunnen. Jag har själv räknat ut att det räcker att den går 15 min per timme för att vatttennivån i brunnen inte ska komma upp till dräneringsledningarna och har därför satt en timer på den. Detta dels för att spara pengar men också för att undvika att den blir överhettad. Har lyft upp pumpen o gjort en okulär besiktning men kan inte se några fel på den, ej heller på vippan. Nån idé om varför den stannar trots att det rinner vatten? Problemet är ju att om man inte har koll kan vatten ledas in i dräneringsledningarna och på sikt skada huset. Är man exempelvis inte hemma under en vecka kan det ju bli problem.
 
S steffe79 skrev:
Hej,
Har en dräneringspump Pedrello RXM2-GM installerad nov-19 för pumpning av dräneringsvatten. Vatten rinner oavbrutet i dräneringsledningarna och pumpen har varit igång konstant sedan 21 dec. Tydligen höga grundvattennivåer nu. I helgen har den stannat tre gånger trots att det har varit vatten i brunnen. Jag har själv räknat ut att det räcker att den går 15 min per timme för att vatttennivån i brunnen inte ska komma upp till dräneringsledningarna och har därför satt en timer på den. Detta dels för att spara pengar men också för att undvika att den blir överhettad. Har lyft upp pumpen o gjort en okulär besiktning men kan inte se några fel på den, ej heller på vippan. Nån idé om varför den stannar trots att det rinner vatten? Problemet är ju att om man inte har koll kan vatten ledas in i dräneringsledningarna och på sikt skada huset. Är man exempelvis inte hemma under en vecka kan det ju bli problem.
Två saker att kontrollera
Hur suger pumpen ?
Har du sandfälla?
Sand o grus eller växtmaterial kan låsa pumpen

Ta en hink borra hål i sidorna på lämplig höjd sätt hinken och pumpen så att hinken fylls och pumpen inte kan suga sand

Om vippan läcker oxideras kontakten
Då kan pumpen bli opålitlig...
Så tejpa vippan i pumpande läge och kör bara timer en period
 
Supergammal tråd, men tänkte berätta om mina erfarenheter av Pedrollo.

I och med att fastigheten dränerades 2017 installerades även en ny pumpbrunn tillsammans med en Pedrollo RXm2 (vertikalvippa) i brunnen. Pumpen har gått igång de gånger vattennivån hamnat strax över pumphuset då flottören varit rätt inställd. Har inte haft några som helst problem med pumpen förrän den helt plötsligt stannade under augusti månad 2023. Då hade vatten gått över pumphuset (som ska vara helt tätt), och en bra bit upp i brunnen vilket resulterade i att brunnen blev lite överfull med vatten ett par veckor. Som tur var hade jag en extra pump i garaget som jag kunnat använda efter att jag monterat bort Pedrollon. Elen till brunnen har varit avsäkrad och jordfelsbrytare har använts.

Felsökningen visar dock att ingen ström går fram till pumphuset, flottörens switch verkar fungera, inget jordfel/kortslutning, inget kabelbrott eller annat, bara det att strömmen inte når fram till pumpen. Med tanke på att garantin är ganska så dålig på sådana här pumpar (24 månader) och priset för en ny ligger kring 3300kr så är väl en rimlig driftskostnad på ca 466kr/ år rätt ok tänker jag.

Men man kan verkligen tycka att denna "kvalitetspump" från Italien (!) borde klara mer än ca 22000 starter under dessa 6 år? Att en sådan här pump klarar färre starter än 100 000st under sin livstid är ju inte speciellt bra reklam för Pedrollo tycker i alla fall jag, vad tycker forumet?

Vad är era erfarenheter VS märken och kvalitén vad gäller dagvatten/gråvattenpumpar?
 
  • Metallisk pump, klistermärken, tekniska specifikationer, kablar, utomhusmiljö, bultar, delar av trästolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
N Nordsjö skrev:
Felsökningen visar dock att ingen ström går fram till pumphuset, flottörens switch verkar fungera, inget jordfel/kortslutning, inget kabelbrott eller annat, bara det att strömmen inte når fram till pumpen.
Felsökningen visade att strömmen inte nådde fram till pumpen, men det är pumpen det är fel på?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Felsökningen visade att strömmen inte nådde fram till pumpen, men det är pumpen det är fel på?
Alltså, ursäkta otydligheten eller formuleringsfelet, ström finns som går fram ända till pumpens stickpropp. Så felet ligger alltså antingen i flottören, eller pumpen. Ligger felet i flottören som borde vara vattentät borde felet ligga antingen i flottörens switch eller att felet ligger efter denna switch, alltså i själva pumpen. Som sagt jordfel löser inte ut, alltså kan det vara avbrott i flottören/switchen eller efter denna. Är det fråga om kondens så borde JFB löst ut. Är det korrosion någonstans i dessa områden är det alltså ingen kontakt alls efter pumpens stickpropp och strömmen går ej fram. Kabeln som stickproppen till pumpen sitter på är brottsfri.
Om man mäter med en multimeter på pumpens stickpropp så visar den ingen kontakt eller Ohm, vanligtvis borde det finnas en liten resistans, detta finns alltså inte inte ens med switchen på flottören bruten eller sluten.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter om dessa pumpar om du har, eller om du har en lösning på problemet, tack.
Annat undanbedes, tack...🙏
 
Redigerat:
Jag har samma problem med en av mina pumpar, Rx2. För mig verkar det som om säkerhetsventilen i pumpen är öppen. Jag hör att pumpen snurrar men inget vatten pumpas ur gropen vilket resulterade i att jag fick översvämning för några dagar sedan i gropen.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har samma problem med en av mina pumpar, Rx2. För mig verkar det som om säkerhetsventilen i pumpen är öppen. Jag hör att pumpen snurrar men inget vatten pumpas ur gropen vilket resulterade i att jag fick översvämning för några dagar sedan i gropen.
Exakt så har jag med. Har det löst sig för dig? Inte för mig
 
H Hech skrev:
Exakt så har jag med. Har det löst sig för dig? Inte för mig
För mig var det backventilen som hade gått sönder så att gummilocket stängde utloppet av trycket.
 
Okej, jag lyfte upp pumpen ur "mässings hållaren" och startade om den då sprutade det ut, sen sätter jag tillbaka den så funkar det ett tag tills samma problem som du beskriver uppstår igen. Kunde din hoppa igång vid omstart?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.