Jag har låtit dränera om ett mindre hus på en sluttningstomt. Bifogar bilder på några saker jag undrar över, ska det se ut så här?

1. Fönstret är nedanför listen/gruset. Hur åtgärdas detta bäst? Om man skär av listen kommer den väl inte skydda mot vatten på samma sätt?
2. Ska listen närmast huset tätas med silikon? Det är inte gjort, men jag har sett att det görs på andra hus
3. Isoleringen går ovan mark i sluttningen och markduken är redan skadad. Jag tycker det ser fult och känsligt ut. Är det rätt gjort eller hur kan det åtgärdas för att vara mer funktionellt?
4. Stupröret går väldigt långt ut från huset. Bör det åtgärdas så att "böjen" går under mark eller med en böj både vid garagedörrens övre kant och nere vid husets hörn i mark?

Jag blir enormt tacksam för hjälp med hur jag kan få detta att bli så bra som möjligt!

• Grus längs husgrundens vägg på en sluttningstomt, dräneringslist och markduk synliga, några småstenar ovanpå listen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med grus intill husvägg, listen och markduk synliga. Frågor om vattenskydd och isolering.
    Skapa konto
  • List och grus vid husgrund, med några stenar och träplankor runt, samt isoleringsmaterial som sticker ut ovan marknivå.
    Skapa konto
  • Ett hus fasad med träpanel, synligt stuprör och grusbädd framför. Grå vägg och röd stuprör. Träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grund med isolering och grus runt ett hörn av ett hus. Isoleringen går ovan marken och är omgiven av markduk och grus.
    Skapa konto
  • Fönster omgivet av röd list och grus, med ett streck av byggmaterial eller silikon ovanför gruset.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Betala inte en krona innan det är åtgärdat, de har inte följt några monteringsinstruktioner och man kan faktiskt fundera hur det som vi inte ser under mark är utfört. Finns det bilder?

Louisebyggerkök Louisebyggerkök skrev:
1. Fönstret är nedanför listen/gruset. Hur åtgärdas detta bäst? Om man skär av listen kommer den väl inte skydda mot vatten på samma sätt?
Marknivån ligger ju för högt, fönstret ska ju antagligen ha fönsterbleck dessutom. Marknivån behöver sänkas eller också får man bygge en sk. ljusbrunn - alltså en liten betonglåda utanför fönstret.

2. Ska listen närmast huset tätas med silikon? Det är inte gjort, men jag har sett att det görs på andra hus
Ja, det ska vara tätningsmassa _mellan_ listen och väggen, dvs det ska tätas i samband med att listen monteras inte efteråt.

3. Isoleringen går ovan mark i sluttningen och markduken är redan skadad. Jag tycker det ser fult och känsligt ut. Är det rätt gjort eller hur kan det åtgärdas för att vara mer funktionellt?
Marken ska vara c:a 5 cm över listen, dvs antingen behöver listen sänkas eller marken höjas. Duken ska heller inte sitta bakom listen utan vikas in bakom isoleringsskivan. Det ska också vara två dukar omlott för att det inte ska dra sönder duken när marken sjunker ihop över tid efter att det varit uppgrävt.

4. Stupröret går väldigt långt ut från huset. Bör det åtgärdas så att "böjen" går under mark eller med en böj både vid garagedörrens övre kant och nere vid husets hörn i mark?
Det var ju inte så snyggt... Det sitter ju dessutom fästen för det? Men här beror det väl på vad du kommit överens med entreprenören om.

Sammantaget är jobbet väldigt slarvigt utfört och jag hade personligen varit orolig för hur utförandet under mark ser ut, när det ser ut så här över mark.

Jag har låtit dränera om ett mindre hus på en sluttningstomt. Bifogar bilder på några saker jag undrar över, ska det se ut så här?

Jag blir enormt tacksam för hjälp med hur jag kan få detta att bli så bra som möjligt!
Det ser verkligen inte fackmannamässigt ut. Fönstret är förstört. Vad var överenskommet? Svepen till stuprören sitter på väggen - ska de komma efter och dra det ordentligt med dubbla krökar?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.