Jag har låtit dränera om ett mindre hus på en sluttningstomt. Bifogar bilder på några saker jag undrar över, ska det se ut så här?
1. Fönstret är nedanför listen/gruset. Hur åtgärdas detta bäst? Om man skär av listen kommer den väl inte skydda mot vatten på samma sätt?
2. Ska listen närmast huset tätas med silikon? Det är inte gjort, men jag har sett att det görs på andra hus
3. Isoleringen går ovan mark i sluttningen och markduken är redan skadad. Jag tycker det ser fult och känsligt ut. Är det rätt gjort eller hur kan det åtgärdas för att vara mer funktionellt?
4. Stupröret går väldigt långt ut från huset. Bör det åtgärdas så att "böjen" går under mark eller med en böj både vid garagedörrens övre kant och nere vid husets hörn i mark?
Jag blir enormt tacksam för hjälp med hur jag kan få detta att bli så bra som möjligt!
1. Fönstret är nedanför listen/gruset. Hur åtgärdas detta bäst? Om man skär av listen kommer den väl inte skydda mot vatten på samma sätt?
2. Ska listen närmast huset tätas med silikon? Det är inte gjort, men jag har sett att det görs på andra hus
3. Isoleringen går ovan mark i sluttningen och markduken är redan skadad. Jag tycker det ser fult och känsligt ut. Är det rätt gjort eller hur kan det åtgärdas för att vara mer funktionellt?
4. Stupröret går väldigt långt ut från huset. Bör det åtgärdas så att "böjen" går under mark eller med en böj både vid garagedörrens övre kant och nere vid husets hörn i mark?
Jag blir enormt tacksam för hjälp med hur jag kan få detta att bli så bra som möjligt!
Nu ser jag inte vilket system det är använt men gissar på Pordrän eller Isodrän.
https://www.pordran.se/anvisningar-och-fakta/kallare/
https://www.isodran.se/uploads/92f7871c021f60c74e2eb38640ac39cd.pdf
https://www.pordran.se/anvisningar-och-fakta/kallare/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.isodran.se/uploads/92f7871c021f60c74e2eb38640ac39cd.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betala inte en krona innan det är åtgärdat, de har inte följt några monteringsinstruktioner och man kan faktiskt fundera hur det som vi inte ser under mark är utfört. Finns det bilder?
Sammantaget är jobbet väldigt slarvigt utfört och jag hade personligen varit orolig för hur utförandet under mark ser ut, när det ser ut så här över mark.
Marknivån ligger ju för högt, fönstret ska ju antagligen ha fönsterbleck dessutom. Marknivån behöver sänkas eller också får man bygge en sk. ljusbrunn - alltså en liten betonglåda utanför fönstret.Louisebyggerkök skrev:
Ja, det ska vara tätningsmassa _mellan_ listen och väggen, dvs det ska tätas i samband med att listen monteras inte efteråt.Louisebyggerkök skrev:
Marken ska vara c:a 5 cm över listen, dvs antingen behöver listen sänkas eller marken höjas. Duken ska heller inte sitta bakom listen utan vikas in bakom isoleringsskivan. Det ska också vara två dukar omlott för att det inte ska dra sönder duken när marken sjunker ihop över tid efter att det varit uppgrävt.Louisebyggerkök skrev:
Det var ju inte så snyggt... Det sitter ju dessutom fästen för det? Men här beror det väl på vad du kommit överens med entreprenören om.Louisebyggerkök skrev:
Sammantaget är jobbet väldigt slarvigt utfört och jag hade personligen varit orolig för hur utförandet under mark ser ut, när det ser ut så här över mark.
Det ser verkligen inte fackmannamässigt ut. Fönstret är förstört. Vad var överenskommet? Svepen till stuprören sitter på väggen - ska de komma efter och dra det ordentligt med dubbla krökar?Louisebyggerkök skrev:
Jag har låtit dränera om ett mindre hus på en sluttningstomt. Bifogar bilder på några saker jag undrar över, ska det se ut så här?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fungerar vår dränering från 50-talet
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för rör? - Dränering platta på mark 60-tals hus
Grund & Markarbeten -
Dränering - litet hus med källare
Grund & Markarbeten -
Dränering - hur snabbt behövs åtgärder?
Grund & Markarbeten -
Dränering av hus med källare - optidrain, isodrän eller porodrän?
Grund & Markarbeten