Byggahus.se
Hej Fora!

Söker råd om hur vi bäst tar oss an vår blivande gräsmatta/trädgård. Jordmånen är lerig och just nu torr i ytan, ca 2-3 cm skorpa. På ett ställe har vi en liten sänka där det gärna blir vatten ståendes.

Nu till frågeställningen. Skall vi låta sänkan vara/jämnas ut och gräva ner dränering eller är det ett bättre alternativ att anordna fall mot tomtgräns och strunta i dräneringen? Tomt angränsar i det aktuella området mot mark som ligger något högre men som skulle kunna sänkas för att få fall ut mot ett dike.

Innan gräsmatta anläggs kommer lerjorden att täckas med ett ca 15cm tjock lager mullrik jord.
 
Redigerat:
Hej.

Det är alltid bra med ett fall från huset, absolut om det är hårdare jord. Man vill inte ha ytvattnet i närheten av husgrunden.
Jag hade anordnat ett fall mot diket. Dränera behöver ni göra först om ni får problem efter detta. (Vilket ni inte borde få om det är rätt utfört, så här har man anlagt gräsmattor i evigheter).
Dränera runt huset är en annan sak, om ni har gjuten grund. Det är ju alltid bra att göra, om man ändå håller på att gräva. Men jag uppfattade inte detta som ett problem.

Tänk på att lerjorden är såpass mycket kompaktare än matjorden, så det är lerjorden som måste vara i fall hela vägen. Vatten kommer transporteras bort i det övre skicket av denna om lutningen är god.

Mvh

Stefan
 
Stew skrev:
Tänk på att lerjorden är såpass mycket kompaktare än matjorden, så det är lerjorden som måste vara i fall hela vägen. Vatten kommer transporteras bort i det övre skicket av denna om lutningen är god.
Det verkar helt klart logiskt och det var så mina tankar gick också. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.