Vi tänkte snygga till runt huset med en stenrad av något slag främst för att kunna hålla snyggt enklare och ha en snygg linje mot gräsmattan. Vi har en krypgrund med ERGE / betongbjälklag.
Vi har inga akuta problem med grunden idag oss veterligen, håller koll på luftfuktigheten och kryper ner och tittar titt som tätt och planerar inte att göra något omfattande dräneringsarbete om inte ett absolut behov uppstår.
Dock har vi förmodligen ingen dränering längs grunden utan det är bara takvattnet som leds ner i stenkistor.
Huset står i Skåne på havsnära ort på ren sandjord med grundvatten 2 meter ner.

Efter lite efterforskning på nätet och detta forum verkar det finnas två skolor.

1. Gräv ur en bit och fyll på med dränerande makadam för att undvika fuktig jord intill grunden.
Detta ska tydligen lämpa sig bäst om man vet att man har en väl fungerande dränering. Har man inte det blir det som en vallgrav med konstant fukt istället.

2. Se till att marken lutar ut från huset med något hårt material. Jord, 0-16 grus, plattor eller liknande för att ytvatten ska rinna bort från grunden och inte ner.
Då står ju fortfarande den fuktiga jorden kvar mot grunden men ytvattnet rinner bort.

Vilket tror ni är lämpligast för oss?

• Gräsbeväxt mark efter regn vid tegelhus, gröna häckar, ledig yta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hackar du ur en dec och cirka 0,5 meter ut , lägger 300X300 plattor på lite lut ut så blir det bra och ett sandlager under, behövs inget dränlager. Men du ska blanda cement i sanden och när du lägger plattorna kant i kant så strör du lite extra under skarvarna samt utanför dom 20 cm som är kvar. Detta för att annars så blir du kompis med myrorna, dom gillar att bygga under plattor. Med cemnten så blir det stoppa att gräva för dom.Säkert kan det bli så att dom gräver ur under Cement/sand men dom brukar inte bygga så djupt

• Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
Tack för svaret! Det var det jag misstänkte också med lite sunt förnuft och allt sökande.

Jag har tusentals gatstenar (ca 10x10 cm) över efter att vi gjort om på tomten.
Det borde väl fungera lika bra med 2-3 rader såna även om det är mer pill?
Blandar jag lite cement i fogsanden alternativt fogar med cement så blir det ju som en hel platta.

Kör du på alternativ 2 och ser till att få plattorna ansluta snyggt mot gräset så blir det dessutom strålande förutsättningar om ni vill kunna köra robotgräsklippare och få minimalt med trimmning

• Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
E Eversmooth skrev:
Tack för svaret! Det var det jag misstänkte också med lite sunt förnuft och allt sökande.

Jag har tusentals gatstenar (ca 10x10 cm) över efter att vi gjort om på tomten.
Det borde väl fungera lika bra med 2-3 rader såna även om det är mer pill?
Blandar jag lite cement i fogsanden alternativt fogar med cement så blir det ju som en hel platta.
Det fungerar lika bra och blir i mitt tycke snyggare, kör med jordfuktad betong (dvs. att du blandar cement i fogsanden som får brinna senare med hjälp av markfuktigheten) det är enklare att få dit och du slipper kladd på stenarna.

Vi har kullersten runt huset och har fogat med makadam 2-4 som myrorna inte gärna bygger bo i.

Redigerat:
  • Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
Smågatsten längs husgrunden blir bra men ta minst 3 rader annars kommer det bara se tanigt ut.
Lättast att sätta gatstenen i stenflis 2-4 mm.
Ska jag komma och hämta dina överblivna gatsten så kan jag göra jobbet till Dig...;) Stenbelagd stig med oregelbundna stenar, sand, gräs vid sidan, utomhusmiljö, dagtid.
Skapa konto

• Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
Fast din bild visar kullersten, inte gatsten ;)

• Gilla
whak
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!
Då blir det ett par rader lutande gatsten med en skvätt betong i sanden / krossen.

mexitegel mexitegel skrev:
Fast din bild visar kullersten, inte gatsten ;)
Tycker att det är vackrare med 30-40 cm kuller intill en husvägg än smågatsten som passar bättre till en gång eller uppfart. Arbetare lägger stenplattor för en väg, skottkärra med sten, utomhus anläggningsarbete.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.